Dit gaat gestaag, want ik ben daar heel sicuur in.
Met zadelmakers hebben we geoefend voor het voelen of het zadel wel overal de druk verdeeld, en of ik een beetje kon zien, of hij past of niet past.
Groen licht gekregen voor het passen. En vind ik een geschikte, dan bel ik hem op, komt hij een eind oordeel geven.
Ik doe dus NIETS zelf.
We hebben een prinses op de erwt, en zodra het niet lekker ligt, kom je er niet eens op.
Dit hoeft ergens in het zadel maar minimaal te zijn.
Nu hadden we er een zadel op liggen deze week.
Eerste reactie was ontspanning... En dat is voor haar doen, erg netjes!
Alles na gevoeld, van voor tot achter, van boven tot onder.
Samen met anderen nog een keer gevoeld en gekeken, en oordeel gegeven: We gaan er op zitten.
Tot mijn verbazing, super braaf. En direct ontspannen.
Rond stappen, rond draven, super gewoon.
Afdruk van het zadel was echt super! Mooi even, geen droge plekken, op alles goed, zegmaar.
Groen licht....! Toch?
Maar. wat mij opviel, is dat de kussen kanaalbreedte net/niet de lange rugspier naast/op de wervel vrij liet.
Dit is volgens mijn zadelmaker een NO. Hij moet vrij liggen, anders kan dit drukkingen geven.
Nu hebben wij hier om dus nee gezegd. Maar mijn gevoel blijft knagen.
Waarom was ze dan wel zo braaf? Ze is namelijk op dat soort dingen nooit braaf.
Ze springt m al, als het hoofdstel iets scheef zit.
En zo ook met de andere gepaste zadels
ghegheghe... Heb ik nu dan wel de juiste keuze gemaakt?
Ik heb mijn zadelmaker niet gevraagd óf de kussens een halve cm naar buiten gezet kunnen worden.
Haar rug is een skippybal (vergelijkbaar met een koudbloedenrug)... Maar de angst blijft kruipen, dat het zadel op de rug zou kunnen komen...
Wie heeft dit nog meer mee gemaakt?
Nogmaals, ik doe niks alleen. Ik ben niet gediplomeerd en de eindoordeel komt van mijn zadelmaker af.

dan weet ik exact wat voor rug die heeft.