Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hopelijk hebben ze die van rapide er. En dan zal ik het zadel even laten rusten
! sigrid1182 schreef:Je ziet vaker dat bij sommige zadels, de zwarte kleur afgeeft, omdat het leer zwart is geverfd. En bij teveel zwarte verf op leer, wat mooi zwart lijkt, heb je dus afgifte op je shabrakken en op je witte rijbroek.
ik vette ook vaak in, en had geen zwarte afgifte op mn shabrak of rijbroek. Maar hangt voor mij af, wat voor merk zadel je hebt. Bij sommige merken hoor je dit vaak en van somigge zadels heel weinig of nooit
) idefix4 schreef:Er is een periode geweest dat zadels groen werden na verloop van tijd. Dat had ook met het looiproces te maken. Het heeft toen een grote fabriek bijna de kop gekost. Was 1 stofje wat niet meer mocht worden gebruikt. 0.01% van het hele proces met dat effect.
Dit kan ook een dergelijk verhaal zijn. De overheid is nogal fel op looiers, omdat het een behoorlijk milieuverontreinigend proces is. Ze blijven zoeken naar een schoner proces. En mss heeft jouw merk wel dezelfde leerleverancier. Er zijn 4 of 5 hele grote looiers in Engeland. Sedgewick is een heel bekende. Ik zal de vraag eens in Engeland leggen? Mss dat mijn collega's daar al meer weten?
Want ik begrijp uit verhaal van TS dat het leer al afgaf, voor ze het ging poetsen met allerlei smeersels? Bij leeronderhoud moet je waken voor synthetische olies. Ik vet mijn zadels eens per jaar in. Op een warme dag. Dan gaat het leer lekker zweten. Als het leer zweet, ben ik klaar. De rest van het jaar houd ik mijn zadels netjes met een vochtige doek.