Zadel geeft zwart af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Zadel geeft zwart af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 13:01

Hoi bokkers,

Misschien hebben jullie een oplossing voor men probleem. Ik heb vorig jaar een nieuw zadel gekocht, een Euroriding. Heb het getest, heel tevreden van. Maar er is echt 1 klein probleempje, het zadel geeft ontzettend af op mijn kleding en dekjes. Vind ik echt zonde. Heb het bij de zadelmaker aangehaald een keer, en die had hem meegenomen om te behandelen, maar het probleem is nog steeds niet van de baan

Ik maak hem proper met de Stübben lederzeep, en vet hem dan opnieuw in met de Cavalor Leather Shine. Dit product is gewoon wit, dus 'kleurt' niet bij, maar toch blijft mijn zadel na een jaar nog steeds zwart afgeven. Iemand een idee waarmee ik dit zadel kan behandelen zodat het mindert?

Hamont

Re: Zadel geeft zwart af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:11

Misschien goed schoonmaken en dan niet meer vetten aan de bovenkant? Ik denk dat het zwarte pigment in je Cavalor Leather shine gaat zitten en dan afgeeft. Wel lastig idd!

Dionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:20

Deze is lastig!
Ik zou inderdaad gewoon goed schoonmaken met zadelzeep en niet teveel vetten, zeker niet op het zitvlak.

Nikki542

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:34

Ik verzorg mijn zadels altijd met lederdressing van Rapide. Erg fijn spul. :j

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 07:56

Het probleem is dat het niet enkel het zitvlak is, maar ook de onderkant. Ook mijn dekjes mogen na een jaartje nog steeds een zwarte kleuring krijgen. Uiteindelijk ligt men zadel nu wel altijd op dezelfde plek, maar fijn is het nu niet echt. Ik zal anders eens kijken naar de Dressing van Rapide NIkki. Kan goed zijn dat Hamont gelijk heeft en dat dat zwarte ondertussen al in mijn ledervet zit

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:33

Ik denk dat je te veel vet, dat het zadel niet genoeg vet opneemt. Dit gaat afgeven en omdat je zadel zwart is komt er dus zwart 'vet' vanaf.

Ik zou je zadel geheel schoon maken met groene zeep en daarna in smeren met rapide lederdressing en vanaf dan enkel in de maand doekje er over en af en toe wat lederdressing smeren.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 13:39

Hmm, kan je gelijk in hebben! Zaterdag ga ik naar de winkel voor nieuwe vet/balsem :) hopelijk hebben ze die van rapide er. En dan zal ik het zadel even laten rusten :)!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:45

Je ziet vaker dat bij sommige zadels, de zwarte kleur afgeeft, omdat het leer zwart is geverfd. En bij teveel zwarte verf op leer, wat mooi zwart lijkt, heb je dus afgifte op je shabrakken en op je witte rijbroek.

ik vette ook vaak in, en had geen zwarte afgifte op mn shabrak of rijbroek. Maar hangt voor mij af, wat voor merk zadel je hebt. Bij sommige merken hoor je dit vaak en van somigge zadels heel weinig of nooit

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 13:48

Heb een Euroriding. Nu een jaar oud, nieuw gekocht. Al de andere mensen die ik ken met een Euroriding, hebben het probleem niet.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:51

sigrid1182 schreef:
Je ziet vaker dat bij sommige zadels, de zwarte kleur afgeeft, omdat het leer zwart is geverfd. En bij teveel zwarte verf op leer, wat mooi zwart lijkt, heb je dus afgifte op je shabrakken en op je witte rijbroek.

ik vette ook vaak in, en had geen zwarte afgifte op mn shabrak of rijbroek. Maar hangt voor mij af, wat voor merk zadel je hebt. Bij sommige merken hoor je dit vaak en van somigge zadels heel weinig of nooit

Dit kan heel goed waar zijn, ik vet mijn zadel jaarlijks in maar heb sinds februari nieuw zadel. Die vet ik altijd in de kerstvakantie in, maar geeft ook ontzettend af op mijn dekjes. Ik heb dit zadel nog nooit ingevet en toch geeft het ontzettend af.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:52

Hier ook een zadel met dat probleem. Is al bij de zadelmaker geweest, maar blijft zo.
Ik heb me er maar bij neergelegd, pony loopt er goed mee.

Scarpati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:55

Ik kan er ook over meepraten :( , alleen geeft mijn zadel bruin af.
Ik maak het regelmatig schoon met zadelzeep en daarna met vet maar blijft toch afgeven.
Doekje en sponsje waarmee ik poets zijn ook helemaal bruin :')

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:42

Is het alleen Euroriding?? Kaart het aan bij de zadelmaker? Euroriding kan dan nagaan wat er fout gaat in het looiproces. Dit leest als een looiprocesprobleem. Vreemd genoeg wel onder en boven. Want dat zijn 2 verschillende soorten leer, maar ik verwacht dat ze beiden bij dezelfde fabriek worden verwerkt.
Met meer klachten kan de zadelmaker terug naar de fabriek. Ik bespreek dit soort problemen altijd met mijn leverancier. Die is altijd blij met opmerkingen rechtstreeks, want dan kan hij tijdig handelen. (En dat duurt bij een Engelsman vaak heeeeeeeel lang. :D )

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:13

In mijn geval is het geen Euroriding. En de zadelmaker kende dit probleem ook niet bij het merk zadel dat wij hebben.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:27

Er is een periode geweest dat zadels groen werden na verloop van tijd. Dat had ook met het looiproces te maken. Het heeft toen een grote fabriek bijna de kop gekost. Was 1 stofje wat niet meer mocht worden gebruikt. 0.01% van het hele proces met dat effect.
Dit kan ook een dergelijk verhaal zijn. De overheid is nogal fel op looiers, omdat het een behoorlijk milieuverontreinigend proces is. Ze blijven zoeken naar een schoner proces. En mss heeft jouw merk wel dezelfde leerleverancier. Er zijn 4 of 5 hele grote looiers in Engeland. Sedgewick is een heel bekende. Ik zal de vraag eens in Engeland leggen? Mss dat mijn collega's daar al meer weten?

Want ik begrijp uit verhaal van TS dat het leer al afgaf, voor ze het ging poetsen met allerlei smeersels? Bij leeronderhoud moet je waken voor synthetische olies. Ik vet mijn zadels eens per jaar in. Op een warme dag. Dan gaat het leer lekker zweten. Als het leer zweet, ben ik klaar. De rest van het jaar houd ik mijn zadels netjes met een vochtige doek.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 07:46

idefix4 schreef:
Er is een periode geweest dat zadels groen werden na verloop van tijd. Dat had ook met het looiproces te maken. Het heeft toen een grote fabriek bijna de kop gekost. Was 1 stofje wat niet meer mocht worden gebruikt. 0.01% van het hele proces met dat effect.
Dit kan ook een dergelijk verhaal zijn. De overheid is nogal fel op looiers, omdat het een behoorlijk milieuverontreinigend proces is. Ze blijven zoeken naar een schoner proces. En mss heeft jouw merk wel dezelfde leerleverancier. Er zijn 4 of 5 hele grote looiers in Engeland. Sedgewick is een heel bekende. Ik zal de vraag eens in Engeland leggen? Mss dat mijn collega's daar al meer weten?

Want ik begrijp uit verhaal van TS dat het leer al afgaf, voor ze het ging poetsen met allerlei smeersels? Bij leeronderhoud moet je waken voor synthetische olies. Ik vet mijn zadels eens per jaar in. Op een warme dag. Dan gaat het leer lekker zweten. Als het leer zweet, ben ik klaar. De rest van het jaar houd ik mijn zadels netjes met een vochtige doek.

Ja inderdaad, het leder gaf af al van de moment dat ik er de eerste keer met ging rijden. Heb het daarna aangekaart bij de zadelmaker, die zou het behandelen zei hij. Daarna als hij hem terug gaf stelde hij voor dat ik hem na een maand zelf zou poetsen met zeep en daarna invetten. Het was dus al gewoon van de eerste moment dat ik hem had. Niet meer zo erg als in het begin, maar nog altijd steeds.