callum schreef:Zou het niet doen je hebt het risico dat de huid juist beschadigd en mok komt toch vaak vanuit binnen. Na het rijden de koten eventueel drogen met een handdoek.
Bedankt voor je reactie
Klopt, alleen kan je je paard (in mijn ogen) nog een beetje beter beschermen door ook de buitenkant goed te "onderhouden".
Er zijn heel veel beenbeschermers op de markt, veelal met harde schaal, hard plastic, maar ook mooi nauwsluitende soepele beenbeschermers.
En ja, er bestaan ook beenbeschermers die minder tot geen water opnemen.
Wanneer ik ga rijden in de blubs, worden zijn benen warmer dan dat hij op de paddock staat.
Deze warmte kan een (licht) geïrriteerde huid nog meer gaan irriteren wanneer er zand bij komt.
Zand gaat kriebelen en schuren, en ik dacht daarom aan een goede beenbeschermer 
Nouvel schreef:Mijn paard heeft een mok achtige huidallergie, ik heb het nu gelukkig onder controle, maar ik let altijd heel erg op met beenbescherming inderdaad.
Ik heb alle beenbeschermers met harde schalen en harde randjes weg gedaan, ik gebruik nu alleen nog hele zachte soepele beschermers die nergens irritatie kunnen veroorzaken.
Bij erg nat weer, blubberige bak of strandrit gebruik ik in principe geen beenbeschermers om irritatie te voorkomen.
Ik heb vorig jaar equi chaps gekocht voor in een natte paddock, maar uiteindelijk nooit gebruikt, omdat hij zulk soort dingen vervelend vindt zitten en zelf uittrekt (met de zon/vliegenbeschermers van rambo geprobeerd).
Ik smeer nu elke dag de benen goed in met sudocreme of zinkolie, zeker met nat weer.
Bedankt voor je reactie Nouvel
Alleen probeer ik zo min mogelijk op zijn benen te smeren. Op deze manier kan (probeer) ik kijken hoe zijn lichaam van binnenuit kan herstellen en zelf huidvet aanmaakt. Wanneer ik verandering zie, smeer ik hem direct weer in. (State of Nature mousse)
Herman97 schreef:Ik zou gewoon rijden met waar je anders ook mee rijdt. Na het rijden goed afspuiten evt wassen met Betadine en goed kijken of er ook wondjes zijn ontstaan. Zo niet ... lekker door doen zo wel de wondjes goed behandelen en geen beschermers meer gebruiken. Wij hebben alle paarden heel kaal in de winter wat betreft de benen. Zo min mogelijk haar dr op .... smeren ze regelmatig in zowel met sudocreme als met tandpasta en het is redelijk onder controle.
Ik wens je veel succes .... en volg je hart want (meestal) klopt het ... hahaha
Bedankt voor je reactie
Betadine kan schadelijk zijn wanneer je vaker gaat wassen dan 2x in de week.
Afspoelen doe ik al inderdaad, net als het afdrogen van de benen.
Ook zijn de sokken er af geschoren, dat scheelt een hoop
Secricible, dat is het gekke: hij tikt zich van achter naar voren aan, maar heeft achter mok.
Daarom zat ik eens te denken aan een soepele, goed aansluitende beenbeschermer te denken.
(bedankt voor het meedenken!)
Liannetje86, bedankt voor je reactie.
Zo, dat klinkt echt als een nieuw product! Heb je ook enig idee of dit werkt, als je paard net mokvrij is?
De mok zit trouwens bij de kootholte, maar aan de "bovenkant" van zijn haakbeentje (?).
Harrys Horse Memoryfoam Beenbeschermerset, die zou het volgens mij kunnen beschermen 
Ellepel, bedankt voor je reactie 
Daar ben ik ook mee bezig. De mok is momenteel onder controle, maar vanwege het "heerlijke" weer, let ik er nu extra-extra op.
Ik voorkom liever, dan genees
Vandaar mijn gedachten over beenbeschermers.