Wel of geen beenbeschermers voor een mok-gevoelig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Wel of geen beenbeschermers voor een mok-gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 19:42

Hoi hoi :)

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring en mening over het volgende:
Stel je voor, je hebt een paard dat (zeer) mok gevoelig is.
Iedere buitenbak in Nederland zal nu wel veranderen in een zwembad, als dit al niet het geval was.
Toch wil je je paard rijden voor de nodige (dagelijkse) beweging.
Je hebt alleen de buitenbak tot je beschikking.

Zou je dan wel of geen beenbeschermers omdoen bij het paard?
Zo ja, welke zou je gebruiken?
Zo nee, zou je mij kunnen uitleggen waarom niet?

Ik zit momenteel erg in het dubio.
Zal ik wel beenbeschermers om doen (om de huid te beschermen tegen de vieze extra nattigheid), of niet?
Vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ideeën en ervaringen op dit gebied.

Spoiler:
ik zit niet te wachten op een reltopic over het gebruikt van beenbeschermers.

callum

Re: Wel of geen beenbeschermers voor een mok-gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:44

Zou het niet doen je hebt het risico dat de huid juist beschadigd en mok komt toch vaak vanuit binnen. Na het rijden de koten eventueel drogen met een handdoek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:46

Zou eerder de onderliggende oorzaak van de mok gaan aapakken dan beenbeschermers :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:49

Nee ik niet. Ik zie namelijk niet wat beenbeschermers zouden moeten doen voor de mok. Het voorkomt het niet dus voor mij geen reden om met beschermers te gaan rijden.
Doorgaans zit/begint mok in de kootholte en daar zit geen bescherming. Daarnaast denk ik dat juist dat de nattigheid en viezigheid meer gaat schuren onder beschermers daar waar ze zitten en de huid juist beschadigen. Wat je dus absoluut niet wil als er al mok zit.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:52

Als mijn paard een beetje mok heeft, zit het niet eens waar zijn beenbeschermers zitten. Dus ik doe zijn beenbescherming gewoon om. Het is niet zo dat dat de huid raakt waar de mokplek zit dus hij meer kan beschadigen. Weet niet wat ik anders zou doen eigenlijk.

(De opmerking onderliggende oorzaak zoeken lijkt me een beetje een deur intrappen ;) het gaat erom wat als ze mok hebben, of je dan met beenbeschermers rijdt of niet ;))

Overigens zijn er wel beenbeschermers tegen mok ;) maarja...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:55

Beenbeschermers om zijn benen te beschermen tegen aantikken, als je dat altijd al doet. En dan zou ik met dit weer gaan voor iets dat zo min mogelijj vocht opneemt.
Als je het normaal niet doet zou ik het niet doen ter bescherming tegen het vocht, denk dat dat niks uithaalt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:58

Beenbeschermers helpen niet tegen mok hoor, er zal altijd zand/nattigheid tussen gaan zitten. Ik rijd normaal met beenbeschermers dus met een natte bodem ook, ik heb nooit meegemaakt dat het schuurt oid. Maar puur om te beschermen tegen mok lijkt het mij niet nuttig.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 20:06

secricible schreef:
Beenbeschermers om zijn benen te beschermen tegen aantikken, als je dat altijd al doet. En dan zou ik met dit weer gaan voor iets dat zo min mogelijj vocht opneemt.
Als je het normaal niet doet zou ik het niet doen ter bescherming tegen het vocht, denk dat dat niks uithaalt.

Nee, je hebt ze dus ook met zilver nog iets (ik heb het toevallig gisteren gelezen :') of het werkt, geen idee... heb ze niet nodig dus heb ze ook niet) maar dan trok dat de bacterie ofzo eruit...

Ik ga het even opzoeken ;) Was dus heel nieuwsgierig of het zou werken :D vandaar dat iets me bijgeblven was...

Vind zo snel alleen maar de stable boots :+ (Ok, niet helemaal goed gelezen :'))

Equi-Med Stalboots (per paar)

Stalboot te gebruiken voor paarden met mok of infecties/wonden aan de benen. Deze boot heeft een binnenzijde van magnetisch carbon met zilver welke zorgt voor een super snel herstel zonder vorming van bindweefsel.

De equi-med producten hebben een binnenzijde van 100 % actief carbon met zilver. Ook wel de magische stof genoemd.

Alle voordelen op een rij:

• Magnetisch geladen, onttrekt bacteriën uit een wond of uit de mok
• Zilver dood de bacteriën direct
• Vermindert zwellingen
• Uitstekend te gebruiken voor mok en wonden
• Zorgt voor een mooi herstel zonder vorming van bindweefsel
• Herstelt de wond of de mok op een natuurlijke manier

Deze unieke stof heeft effectieve antibacteriële eigenschappen. De oppervlakte van het carbon is magnetisch geladen waardoor het alle bacteriën uit de wond onttrekt, vervolgens worden deze bacteriën door het zilver gedood. Aan de Lincoln University is wetenschappelijk bewezen dat deze stof op een effectieve manier de bacteriën uit de wond onttrekt en vervolgens onschadelijk maakt en daarom erg geschikt is ter behandeling van wonden maar ook van mok. Door het onttrekken van de bacteriën uit de wond ontstaat er in de wond een gezonde omgeving om de wond te kunnen genezen, het risico van infecties en vorming van bindweefsel wordt zo aanzienlijk verlaagt. Tevens vermindert deze stof zwellingen.

De combinatie van carbon en zilver wordt ook veel humaan gebruikt. Een groot voordeel is dat de boot gewassen en opnieuw gebruikt kan worden zonder dat de werking vermindert.

De boot kan dagelijks gebruikt worden, zowel ter genezing maar ook ter preventie van mok en wonden. Ideaal voor paarden die erg gevoelig zijn voor mok.
Laatst bijgewerkt door Liannetje86 op 29-11-15 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 20:08

Ik zou gewoon rijden met waar je anders ook mee rijdt. Na het rijden goed afspuiten evt wassen met Betadine en goed kijken of er ook wondjes zijn ontstaan. Zo niet ... lekker door doen zo wel de wondjes goed behandelen en geen beschermers meer gebruiken. Wij hebben alle paarden heel kaal in de winter wat betreft de benen. Zo min mogelijk haar dr op .... smeren ze regelmatig in zowel met sudocreme als met tandpasta en het is redelijk onder controle.

Ik wens je veel succes .... en volg je hart want (meestal) klopt het ... hahaha

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:21

Mijn paard heeft een mok achtige huidallergie, ik heb het nu gelukkig onder controle, maar ik let altijd heel erg op met beenbescherming inderdaad.
Ik heb alle beenbeschermers met harde schalen en harde randjes weg gedaan, ik gebruik nu alleen nog hele zachte soepele beschermers die nergens irritatie kunnen veroorzaken.
Bij erg nat weer, blubberige bak of strandrit gebruik ik in principe geen beenbeschermers om irritatie te voorkomen.

Ik heb vorig jaar equi chaps gekocht voor in een natte paddock, maar uiteindelijk nooit gebruikt, omdat hij zulk soort dingen vervelend vindt zitten en zelf uittrekt (met de zon/vliegenbeschermers van rambo geprobeerd).
Ik smeer nu elke dag de benen goed in met sudocreme of zinkolie, zeker met nat weer.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:24

Geen idee hoe t zou helpen.. Maar dan zal je paard ook met die dingen naar buiten moeten in de paddock/weide, als je echt effectief wil testen of dat helpt. En dat zou ik nu weer niet doen ivm het onnodig warm maken Vd pees waarbij de kans op blessures weer vergroot wordt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 22:04

callum schreef:
Zou het niet doen je hebt het risico dat de huid juist beschadigd en mok komt toch vaak vanuit binnen. Na het rijden de koten eventueel drogen met een handdoek.

Bedankt voor je reactie :)
Klopt, alleen kan je je paard (in mijn ogen) nog een beetje beter beschermen door ook de buitenkant goed te "onderhouden".

Er zijn heel veel beenbeschermers op de markt, veelal met harde schaal, hard plastic, maar ook mooi nauwsluitende soepele beenbeschermers.
En ja, er bestaan ook beenbeschermers die minder tot geen water opnemen.
Wanneer ik ga rijden in de blubs, worden zijn benen warmer dan dat hij op de paddock staat.
Deze warmte kan een (licht) geïrriteerde huid nog meer gaan irriteren wanneer er zand bij komt.
Zand gaat kriebelen en schuren, en ik dacht daarom aan een goede beenbeschermer :)

Nouvel schreef:
Mijn paard heeft een mok achtige huidallergie, ik heb het nu gelukkig onder controle, maar ik let altijd heel erg op met beenbescherming inderdaad.
Ik heb alle beenbeschermers met harde schalen en harde randjes weg gedaan, ik gebruik nu alleen nog hele zachte soepele beschermers die nergens irritatie kunnen veroorzaken.
Bij erg nat weer, blubberige bak of strandrit gebruik ik in principe geen beenbeschermers om irritatie te voorkomen.

Ik heb vorig jaar equi chaps gekocht voor in een natte paddock, maar uiteindelijk nooit gebruikt, omdat hij zulk soort dingen vervelend vindt zitten en zelf uittrekt (met de zon/vliegenbeschermers van rambo geprobeerd).
Ik smeer nu elke dag de benen goed in met sudocreme of zinkolie, zeker met nat weer.

Bedankt voor je reactie Nouvel :)
Alleen probeer ik zo min mogelijk op zijn benen te smeren. Op deze manier kan (probeer) ik kijken hoe zijn lichaam van binnenuit kan herstellen en zelf huidvet aanmaakt. Wanneer ik verandering zie, smeer ik hem direct weer in. (State of Nature mousse)

Herman97 schreef:
Ik zou gewoon rijden met waar je anders ook mee rijdt. Na het rijden goed afspuiten evt wassen met Betadine en goed kijken of er ook wondjes zijn ontstaan. Zo niet ... lekker door doen zo wel de wondjes goed behandelen en geen beschermers meer gebruiken. Wij hebben alle paarden heel kaal in de winter wat betreft de benen. Zo min mogelijk haar dr op .... smeren ze regelmatig in zowel met sudocreme als met tandpasta en het is redelijk onder controle.

Ik wens je veel succes .... en volg je hart want (meestal) klopt het ... hahaha

Bedankt voor je reactie :) Betadine kan schadelijk zijn wanneer je vaker gaat wassen dan 2x in de week.
Afspoelen doe ik al inderdaad, net als het afdrogen van de benen.
Ook zijn de sokken er af geschoren, dat scheelt een hoop :D

Secricible, dat is het gekke: hij tikt zich van achter naar voren aan, maar heeft achter mok.
Daarom zat ik eens te denken aan een soepele, goed aansluitende beenbeschermer te denken.
(bedankt voor het meedenken!)

Liannetje86, bedankt voor je reactie.
Zo, dat klinkt echt als een nieuw product! Heb je ook enig idee of dit werkt, als je paard net mokvrij is? :)
De mok zit trouwens bij de kootholte, maar aan de "bovenkant" van zijn haakbeentje (?).
Harrys Horse Memoryfoam Beenbeschermerset, die zou het volgens mij kunnen beschermen :)

Ellepel, bedankt voor je reactie :)
Daar ben ik ook mee bezig. De mok is momenteel onder controle, maar vanwege het "heerlijke" weer, let ik er nu extra-extra op.
Ik voorkom liever, dan genees ;)
Vandaar mijn gedachten over beenbeschermers.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:24

Ja ik wel, doe altijd kappen om dus ook in de modder.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:29

Ik weet niet wat voor paard je hebt (koudbloed oid) maar de sokken zijn juist de afwatering dus ik haal die zelf nooit eraf (maar ik heb een KWPN met weinig haar dus dat is even afhankelijk van het ras).

Ja ik zou het denk ik wel doen, maar wel regelmatig in wasmachine ivm bacterien. Is heel belangrijk. Naast alles dat je al doet, als ik het zo lees.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:33

Afhankelijk van de reden om beenbescherming te kiezen.

Als je paard zich aantikt dan wel de benen beschermen. Dan gaat het middel bij mij voor de kwaal zeg maar.

Als je paard niet aantikt oid dan geen beenbescherming.

Wat ik begrijp heeft jouw paard achter mok en tikt voor aan. Dan zou het voor mij simpel zijn, voor wel bescherming om ter voorkoming van blessures door het aantikken en achter niet.
Na het rijden er direct af en de droog/schoon maken.