Bitten, ik zie door de bomen het bos niet meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainfail

Bitten, ik zie door de bomen het bos niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 07:53

De titel zegt het al.

Ik heb Daimler nu al 3 jaar en heb heel lang gedacht dat het door mijn rijden kwam dat ik nooit een stille aanleuning had.

Maar hoe kwam het dan dat Shetan wel met een stille aanleuning kan lopen? Dat is echt heel frustrerend kan ik je zeggen.

De ene keer kwam er bij elke ophouding kwam er een ruk terug of een soort gek hinkel pasje, de ene keer is hij heel fijn de andere keer dus totaal niet

Tja elk paard heeft wel eens zijn dag niet dacht ik, en de ene vaker dan de ander.

Maar ik had al een aantal keer met hackemore gereden, en gezien het feit ik Z mag springen was ik laatst met hackemore aan het springen en het viel me op hoe fijn Daimler in de aanleuning liep.

Ik dacht eerst dat het kwam omdat de hackemore een redelijk scherp ''bit'' is, maar nu zat ik te denken gezien ik een miklem heb en je daarmee ook bitloos kan rijden. :o

Heb ik maar een keer bitloos gereden en WOW dit had ik niet verwacht!

Hij liep fantastisch! Zo ontspannen en licht.

Maarja dan heb je eigenlijk de ideale oplossing voor je paard en dan mag je daar niet mee op wedstrijd rijden... -O-

Dus nu ben ik druk opzoek naar de ideale oplossing waar ik ook mee op wedstrijd mag rijden.

(springen hou ik nu op hackemore, en in de cross heb ik nu ook het bit gevonden alleen voor de dressuur helaas niet.)

Zoe_97

Re: Bitten, ik zie door de bomen het bos niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 07:57

Heeft hij misschien weinig plaats in de mond? Mijn paard met weinig plaats doet het super op een myler level 1 bit.
Zolang je zelf een niet te scherpe hand hebt is dat bitje niet zo scherp.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 08:05

Te weinig plaats niet heb al dik en dun geprobeerd en gevoelt.

Hij heeft een heel gevoelig gehemelte waardoor hij druk tegen zijn gehemelte niet goed kan verdragen.

Reed hem altijd op een dubbelgebroken en heb nu net een sprenger flex control geprobeerd, de eerste keer liep hij daar heel fijn op maar na 3 keer begint hij te hangen...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:06

Voor dat probleem is myler ook fijn. Door de inwerking geeft die geen/amper druk tegen het gehemelte

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:07

Probeer eerst even, desnoods met hulp van een bitfitter, te kijken hoe de anatomie van zijn hoofd is. Grote/kleine tong, hoog/laag gehemelte, smalle/brede onderkaak etc. Dan weet je iig in welke richting je moet kijken.
Dan moet je gaan uitproberen welke soort drukverdeling je paard fijn vind. Niet op de lagen? Dan moet je een bit hebben wat de lagen ontziet etc.

Moeilijke tocht maar wel belangrijk. Succes!

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:11

Dressuur mag gewoon bitloos t/m L2 niveau. Verwachting is dat er van af volgend seizoen (met de nieuwe proeven) ook in hogere klassen bitloos mag worden gereden.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 08:16

Myler heb ik ook aan gedacht maar vind ze te duur op even te kopen zonder te weten of het echt fijn voor hem is. (en ken niemand in de buurt waar ik hem even van kan lenen)

Zag laatst wel van die uitprobeerbitten?

@Magda_90: Dat is idd miss wel een idee om eens te proberen.
Heb je daar misschien ervaring mee?

@Igor001: Maar op internationaal bij eventing mag dat toch niet?
Want het zou wel leuk en fijn zijn als ik er in de gewone dressuur mee mag rijden maar daar heb ik niet veel aan als het in de eventing niet mag.

Ga straks eerst even opzoeken wat allemaal mag in de eventing. (op internationaal bedoel ik dan)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:34

Ik weet niet of je in de buurt woont en welke maat je nodig heb (myler 1 maat groter dan een ander bit). Maar als je in de buurt woont mag je mijne wel proberen. Is myler maar 13,5 (mijn paard heeft normaal 12,5).
Je kan er ook 1 halen op een plek waar je hem weer terug kan brengen als hij niet lekker zit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 09:16

Weet je zeker dat het gebit 100% in orde is? Want wellicht komt het bit tegen een wolfstand of een oude dop (dat had mijn paard, zat een klein stukje tand ingegroeid net voor de eerste kies, bijna niet zichtbaar, maar voor hem wel een verschil toen het eruit was).

Als dat wel in orde is zou ik gaan voor een myler level 2. Die heeft een lichte tongboog waardoor je de druk op de tong verminderd. Sommige paarden worden daar gewoon niet blij van.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 09:19

Angela schreef:
Weet je zeker dat het gebit 100% in orde is? Want wellicht komt het bit tegen een wolfstand of een oude dop (dat had mijn paard, zat een klein stukje tand ingegroeid net voor de eerste kies, bijna niet zichtbaar, maar voor hem wel een verschil toen het eruit was).

Als dat wel in orde is zou ik gaan voor een myler level 2. Die heeft een lichte tongboog waardoor je de druk op de tong verminderd. Sommige paarden worden daar gewoon niet blij van.

geven die niet net meer druk op het gehemelte (wat TS zegt dat het paard net op reageert)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:30

Ik woon zelf in een deelgemeente van Hoogstraten (belgie) in de buurt van Breda is dat.

Ik ben hier juist door de tandarts achter gekomen, mijn vorige had dit nooit gezien en nu had ik een ander en die heeft ondekt dat zijn gehemelte heel gevoelig is.

Dus ik moet iets hebben wat zo min mogelijk in het gehemelte prikt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:32

ik heb je een pb gestuurd :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 05:38

caresje schreef:
Ik woon zelf in een deelgemeente van Hoogstraten (belgie) in de buurt van Breda is dat.

Ik ben hier juist door de tandarts achter gekomen, mijn vorige had dit nooit gezien en nu had ik een ander en die heeft ondekt dat zijn gehemelte heel gevoelig is.

Dus ik moet iets hebben wat zo min mogelijk in het gehemelte prikt.

Dan zit je bij ongebroken trenzen goed.
De Myler inderdaad.
Maar een heel simpel ongebroken trensje van 20 euro kan het dan ook prima doen.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 20:26

Heb nu een happy mouth ongebroken bit en daar lijk het nu wel goed op te gaan dus kijk het een weekje aan of hij er fijn op blijft.

*fingers crossed :Y) *