Mandy_89 schreef:Ik geloof ook zeker de zadelmaker. Maar probeer de logica te vinden van hoe een boom te rond kan zijn voor de rug en dan achterop veel druk geeft. Een bredere boom zou het zadel achter omhoog hebben laten komen.
Dat zie je niet goed. Kijkend naar je foto, zou ik denken dat de boom in je zadel te krap is. Te breed laat inderdaad je zadel voorover vallen. Iets breder echter niet? Verder kan de opbouw van je zadel niet passen bij je paard. Zo zijn er zadels (denk bijv. Euroriding Diamant) die rond lopen over de rug en er zijn zadels die vlakker opgebouwd zijn. Om precies te weten wat er op jouw paard past, is een goede zadelmaker handig. Die kan aan de hand van een template precies vertellen wat er op je paard het beste past.
En dan is er nog het fenomeen bruggen: Dan ligt je zadel in het midden vrij en dan is de drukverdeling ook niet om over naar huis te schrijven. Een goede zadelmaker kan je dat heel precies uitleggen. Ik doe dat het liefste ter plaatse en niet via schrijven. Er zullen er vast weer een paar zijn die mijn woorden anders interpreteren dan ik bedoel.