Zadel drukt achterop de rug, waar ligt dit aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Zadel drukt achterop de rug, waar ligt dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:32

Zie hieronder voor de foto, we hebben een tijdje geleden een meting gedaan met de plip pad, en dit resultaat kwam eruit.

Ben erg benieuwd wat jullie n.a.v. deze foto vinden waardoor het zadel hier drukt.

Afbeelding

darkadia

Re: Zadel drukt achterop de rug, waar ligt dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:36

Heb je ook een foto van de rug van het paard, en een waar het zadel op zijn rug ligt met EN zonder jou? Op basis van alleen dit valt er weinig te zeggen over waarom het daar drukt, alleen is duidelijk dat je zadel het gewicht niet gelijkmatig verdeeld.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:45

Afbeelding de rug wel.

Paard met zadel, met en zonder mij alleen 1 van voren en van achteren, maar niet van de zijkant.
Beeld is wel wat vertekent, paard staat achter nl hoger(grond loopt af daar)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:54

Vaak is het in deze situatie zo, dat de boom te smal is. Ik zou er een kundige zadelpasser erbij halen. Druk moet evenredig verdelen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:55

Ik zou denken dat het zadel misschien te klein is waardoor je te veel achterin het zadel gaat zitten, misschien in combinatie met een te smalle boom

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:58

Afbeelding

Hier een betere foto van de rug.
Zadel was door een msfc zadelmaker aangepast

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:00

Is het een boomzadel? Je zou zeggen dat dan de boom te smal is, korte takken heeft, en dat het zadel licht brugt. Maar met zo weinig info is het lastig goed te beoordelen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:02

Hoe lang geleden is het zadel aangepast door die zadelmaker? Foto's met zadel als je die nog kan maken zou super zijn.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 22:06

Even bij zeggen dat ik dit zadel niet meer heb en nu tijdelijk boomloos rijd. Dinsdag komt de zadelmaker voor een ander zadel.

Dit zadel zou toen volgens de zadelmaker de boom te rond hebben voor haar rug. Waardoor die zou rocken. Het kopijzer was goed want die was kaal gepast. Had juist op het midden van de rug droge plekken. Terwijl de plip laat zien dat er juist achterop veel druk is.
Ben vooral benieuwd naar meningen van anderen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 22:12

Afbeelding

Deze gevonden. Was 1 maand na aanpassen zadel. Thorowgood endurance, van blauwe naar rode boom gedaan (vergelijkbaar met boommaat 33)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:16

Ik zou naar de mening van de zadelmaker luisteren en anders een andere zadelmaker laten komen. Meningen van bokkers op basis van slechte foto's heb je niet veel aan.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 22:21

Ik geloof ook zeker de zadelmaker. Maar probeer de logica te vinden van hoe een boom te rond kan zijn voor de rug en dan achterop veel druk geeft. Een bredere boom zou het zadel achter omhoog hebben laten komen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:39

Mijn op maat gemaakte zadel gaf ook teveel druk achterop. (Na enkele keren was pony zelfs onregelmatig erdoor..).

Druk achterop kan door een zit waarbij je teveel achterin zit, te smalle voorkant en een boomvorm die niet past bij je paard. Bij mijn pony was het alledrie aan de hand bij zijn op maat gemaakte zadel.
Hier brugde het zadel wat op zich logischer is dan te rond. Daardoor zag je ook verschoven haren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:41

Kan zijn dat het zadel te dikke kussens heeft die in de rug drukken. Maar het kan ook zijn dat daar onvoldoende vulling is, waardoor het achterover ligt. En dan val jij steeds achterover in het zadel en kom je in de rug. Kan ook zijn dat je niet midden in je zadel zit en steeds met je kont tegen de lepel aan komt. Het eerste lijkt mij het waarschijnlijkst.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:20

Op je laatste geposte foto lijkt de boom nog te krap. ( wel een beetje lastig zien aan de foto, maar gezien de ruimte tussen het zadel en de schoft, wat ongeveer 2 vingers hoort te zijn met dit type zadel, is dit zeker 4 vingers) en ligt het zadel achterover.

princie1999

Woonplaats: Naast mn buren, tegenover mn overburen en naast mn andere buren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:02

Als het zadel achter op drukt is het zadel voor meestal te smal. Paard heeft ook een vrij holle rug. Daar kan het ook mee te maken hebben. Dan kan het zijn dat er niet voldoende vulling in het midden zit van je zadel. Laat een goede zadelmaker het controleren?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:06

Maar kan het ook niet aan de ruiter liggen? Soms zie je mensen in zo'n stoelhouding zitten dat ik echt denk dat ze op de lepel van het zadel gaan zitten... Dan heb je je druk ook niet meer verdeeld... Kun je nog zo'n goede zadelmaker hebben...

(Zeg niet dat het bij jou het geval is, maar past het zadel voor jou ook goed?)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:08

Buiten zaak zelf als zadel kan het ook voor deel liggen aan ruiter die te veel achterop zit, gewoon door verkeerde zit, of omdat ruiter te groot is voor het zadel.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:28

Verkeerde zit van de ruiter komt ook door een niet passend zadel. Het zwaartepunt van het zadel komt dan niet overeen met het paard of het zadel past niet bij het lichaam van de ruiter.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:27

Mandy_89 schreef:
Ik geloof ook zeker de zadelmaker. Maar probeer de logica te vinden van hoe een boom te rond kan zijn voor de rug en dan achterop veel druk geeft. Een bredere boom zou het zadel achter omhoog hebben laten komen.

Dat zie je niet goed. Kijkend naar je foto, zou ik denken dat de boom in je zadel te krap is. Te breed laat inderdaad je zadel voorover vallen. Iets breder echter niet? Verder kan de opbouw van je zadel niet passen bij je paard. Zo zijn er zadels (denk bijv. Euroriding Diamant) die rond lopen over de rug en er zijn zadels die vlakker opgebouwd zijn. Om precies te weten wat er op jouw paard past, is een goede zadelmaker handig. Die kan aan de hand van een template precies vertellen wat er op je paard het beste past. *\o/*

En dan is er nog het fenomeen bruggen: Dan ligt je zadel in het midden vrij en dan is de drukverdeling ook niet om over naar huis te schrijven. Een goede zadelmaker kan je dat heel precies uitleggen. Ik doe dat het liefste ter plaatse en niet via schrijven. Er zullen er vast weer een paar zijn die mijn woorden anders interpreteren dan ik bedoel. :o