Haflinger inrijden. Welk zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blubje11

Haflinger inrijden. Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 20:48

Hallo,

Ik ben op zoek naar een zadel om mijn paard mee in te kunnen rijden, maar door het grote aanbod is het overzicht een beetje weg :')

Het gaat om een hoge, slanke haflinger. Moderne/sporttype met een brede schoft. Hij heeft geen hoge of lage schoft. De witte boom van wintec is net te klein. Hij heeft geen korte rug, 17,5 inch is geen probleem. Ik weet niet of 18 inch zou passen.

Ik heb nu een wintec 2000 veelzijdigheidszadel die dus net te klein is, of er moet een wintec wide boom in kunnen. Weet iemand of dat mogelijk is? Het geeft niet als het zadel daardoor harder slijt, zolang het maar passend voor het paard is.
Een andere mogelijkheid is om een kieffer veelzijdigheidszadel over te nemen van een stalgenootje. Dit zadel is net te smal aan de voorkant en ik denk dat het daardoor brugt. (het middelste deel van de kussens raakt de rug niet) Zijn de bomen in kieffer zadels aan te passen of kan dit door kussens aanpassen opgelost worden?

Alle tips van zadels die zouden kunnen passen zijn welkom, ook niet-engelse zadels :)

Ik verwacht reacties die verwijzen naar een zadelmaker, dat is ook een mogelijkheid als ik er via deze weg niet uit kom.

Ketly

Re: Haflinger inrijden. Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:52

Boomloos? :D

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 20:58

Ketly schreef:
Boomloos? :D

Dat zou kunnen. Ik heb nog een oud boomloos zadel liggen. Al zal die ook wel aangepast moeten worden. Ik geef wel de voorkeur aan zadels met boom, dus ik wacht verdere reacties nog even af:)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:01

Stubben sigfried mw. Flexibele Boom. Ik denk dat dat wel een geschikt zadel kan zijn.

Ik heb een te koop maar die is 18 inch. Die past op een Arabier x fries die ook breed is.
Ik heb laatst een kleinere te koop zien staan.. Maar waar was dat...?

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:05

Thorrowgood of Kent & Masters zadel. Ik heb de Thorrowgood cob dressage en die bevalt super. Voor een paard met een korte rug is een dressuur zadel sowieso een slimmere keuze in mijn ogen, vaak zijn deze niet te lang voor de rug en veel paarden hebben baat bij de schoudervrijheid.

Als zadelpasser raad ik Zadels & Co aan. :)
Laatst bijgewerkt door Biscuitje op 24-11-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

willievdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:05

Volgens mij kan een Wintec wide boom niet in een 'gewoon' Wintec zadel. Het was iets met de gaten in de boom die anders zijn waardoor het niet (goed) past. Maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:09

ik heb wel een grotere boom in een gewone wintec gehad, is wel even lastig met erin zetten

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:12

Gewoon de boom van je wintec een paar flinke tikken verkopen, paard lekker inrijden en dan op je gemakje uit kijken naar wat anders. Het is geen oplossing voor op de lange termijn, maar wel heel effectief. En echt een fijn zadel uitzoeken gaat gewoon niet met een nog niet beleerd paard, want daarvoor moet je toch echt proef kunnen rijden en dergelijke. Overigens is het niet heel goed voor je Wintec, maar zolang je er niet later een gele (smalle) boom in wil zetten is het geen probleem naar mijn ervaring.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 23:47

Allemaal bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik de boom in mijn wintec zadel aanpas en die gebruik om te beleren, zoals MisticRider al aangaf.

Ik heb ook even naar de zadels van Thorowgood, Kent & Masters gekeken. Daar hoor ik in mijn omgeving ook wel positieve reacties op. Stubben ook even gegoogled. Helaas zijn die merken nieuw nu boven mijn budget, maar ik ga ze zeker onthouden voor in de toekomst als hij ingereden is. Dan kan ik in de tussentijd sparen :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:11

Blubje11 schreef:

Ik denk dat ik de boom in mijn wintec zadel aanpas en die gebruik om te beleren, zoals MisticRider al aangaf.

Ik heb ook even naar de zadels van Thorowgood, Kent & Masters gekeken. Daar hoor ik in mijn omgeving ook wel positieve reacties op. Stubben ook even gegoogled. Helaas zijn die merken nieuw nu boven mijn budget, maar ik ga ze zeker onthouden voor in de toekomst als hij ingereden is. Dan kan ik in de tussentijd sparen :D

Je boom wijder maken kan maar ik zou dat niet doen bij een jong paard. De boom moet namelijk wel goed gebogen worden en niet aan de ene kant 2 mm wijder en aan de andere kant 3 mm. De boel is dan scheef. Een jong paard moet je voor zorgen dat het geen rot ervaring krijgt met zadels. Ik zou daar zeer voorzichtig mee zijn!
Net als een paarse boom in een normaal wintec zadel stoppen. De kussens en de boom (die dus IN het zadel zit ,je verwisselt namelijk het kopijzer niet de boom) zijn dan niet op de juiste maat/afstand. Ieder zijn eigen keuze natuurlijk mar ik zou daar niet aan beginnen met een jong paard. Koop dan gewoon een cob of wide model.

De stubben die ik bedoel is het oude model, past op veel paarden en is van goede kwaliteit. 2e hands tegenwoordig voor onder €100 te koop.
Net als de kieffer de luxe dacht ik. Is een ouder dressuur model van kieffer.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:17

Ik heb mijn kruising haflinger ingereden met een vz JC zadel (haflinger zadel, of speciaal voor brede paarden in ieder geval).
Ergens heb die destijds tweedehands gekocht bij de plaatselijke ruiterzaak voor weinig.
Paste perfect. Ik wilde daarna een dressuurzadel dus ik moest weer een andere. Nou dat was me een zoektocht. Uiteindelijk wel uitgekomen, maar dat JC zadel was dus achteraf echt een van de zeldzame zadels die passen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:26

Je hoeft toch niet persee een super de luxe gloed nieuw stubben zadel op het paard te leggen.
Een goed passende tweedehands is net zo goed.
Ik zou niet teveel violen met een kopijzer in een zadel timmeren. Goeie kans dat het paard het niet fijn gaat vinden omdat het net een tikkeltje uit het lood ligt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:30

Massimo, K&M, Thorowgood, Tekna, Rossner, JC. Deze merken doen het over het algemeen goed op haflingers.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:31

Ik heb jaren een kentaur elektra op m'n haf gehad. Fijn zadel.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 18:11

No_No schreef:
Blubje11 schreef:

Je boom wijder maken kan maar ik zou dat niet doen bij een jong paard. De boom moet namelijk wel goed gebogen worden en niet aan de ene kant 2 mm wijder en aan de andere kant 3 mm. De boel is dan scheef. Een jong paard moet je voor zorgen dat het geen rot ervaring krijgt met zadels. Ik zou daar zeer voorzichtig mee zijn!
Net als een paarse boom in een normaal wintec zadel stoppen. De kussens en de boom (die dus IN het zadel zit ,je verwisselt namelijk het kopijzer niet de boom) zijn dan niet op de juiste maat/afstand. Ieder zijn eigen keuze natuurlijk mar ik zou daar niet aan beginnen met een jong paard. Koop dan gewoon een cob of wide model.

De stubben die ik bedoel is het oude model, past op veel paarden en is van goede kwaliteit. 2e hands tegenwoordig voor onder €100 te koop.

Ik ga niet zelf de boom ombuigen. Ik koop gewoon een maat groter, dan weet ik zeker dat hij symmetrisch is. De rest van het zadel(kussens, kussenkanaal etc) is prima. Het knijpt alleen aan de voorkant.

Welke boommaat zou ik bij de stubben moeten hebben?

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:51

Ik zou er gewoon een zadelmaker bij halen zodat je zeker weet of het zadel goed past ook bij het inrijden is dat zeer belangrijk.
Niemand kan vanaf de computer zeggen welke boommaat van welk merk jou haflinger nodig zou hebben.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:47

Een hele brede Stübben word een moeilijk verhaal hoor, de kans dat je die voor een leuk prijsje vind is echt minimaal. De meeste Stübben's worden geleverd in een maat 31 of 32, en zelfde veel breder. Voor Kieffer geld het zelde, die worden standaard geproduceerd met een medium boom tenzij je specifiek om een andere boommaat vraagt. Nieuwere Kieffers kunnen wel vrij makkelijk dmv infrarood versteld worden, maar dat zou ik pas doen als je paardje gereden is.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:30

Blubje11 schreef:
No_No schreef:

Ik ga niet zelf de boom ombuigen. Ik koop gewoon een maat groter, dan weet ik zeker dat hij symmetrisch is. De rest van het zadel(kussens, kussenkanaal etc) is prima. Het knijpt alleen aan de voorkant.

Welke boommaat zou ik bij de stubben moeten hebben?

Ik bedoel dat de kussens van het wintec zadel wat je nu hebt. Als je daar een wijdere boom in stopt dan gaan die kussens iets kantelen en maak je het zadel aan de voorkant platter omdat de zadels daar niet op gemaakt zijn. Ik zou er dus geen boom in stoppen die daar niet in hoort.

De stubben Siegfried mw valt best breed. Een vriendin van mij heeft een breed paardje (fries x Arabier) waar het als gegoten op ligt alleen is het iets te lang. De andere modellen vallen niet zoals deze.
En uiteraard gewoon even een zadelmaker naar laten kijken voor je opstapt.

Thorowgood cob, massimo, en waarschijnlijk jc koudbloed zullen ook goede modellen zijn. Daaleman (weet alleen niet meer welk model) ook een oud model is ook een mooi breed zadel. Dus net als de stubben moet je daar van het OUDE model hebben met verende boom.
De nieuwere hoef je niet naar te kijken.

Edit: vroegah.. Werden deze zadels (oude stubben en daaleman) al heel veel gebruikt op fjorden en haflingers ;)

Je mag mijn stubben best passen op je paard, ik denk alleen dat je te ver weg woont..?
Laatst bijgewerkt door No_No op 26-11-15 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:32

Eentje met verstelbare boom in iedergeval!

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:56

Ik snap dat je zonder het paard gezien te hebben niet kan zeggen welke boommaat een paard precies heeft. Het gaat er alleen om dat ik weet welke maten er 'wijd' zijn zodat ik weet waar ik naar moet zoeken. Met ieder merk vallen de maten anders. Bij de een is medium/wide erg smal, bij de ander al heel breed.

@No_No. Als de kussens echt anders gaan liggen heeft het niet echt nut om er een andere boom in te doen. Dan wordt het toch even verder zoeken naar een ander zadel. Helaas is Overijssel te ver weg om te passen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:53

Je kan een zadelmaker bellen en vragen of die een aantal van de genoemde zadels heeft om te passen?