Afgelopen week is mijn paard naar de tandarts geweest en naast zijn voortand die los zit, zit ook een kies wat los.
Ik heb mijn paard al 15 jaar en zo lang als ik hem heb, is hij altijd druk met zijn bit, enkelgebroken, dubbel gebroken, speciale bitten van trust, sprengler, rubber kunstof allemaal geprobeerd. Een rubber bit kauwt hij zo stuk, op de andere bitten kauwt (en schuimt dus extreem) loopt hij niet fijn (tenzij ik zijn neurriem strak trek, maar dát wil ik niet).
Ik heb in het verleden wel bitloos geprobeerd te rijden, met een hoofdstel van Emiel Voest. Hier reageerde hij helemaal niet fijn op, niet fijn te rijden.
Toen ben ik op een dun ongebroken bitje gaan rijden. Daar rij ik nu een aantal jaar mee naar volle tevredenheid eigenlijk. Hier kauwt hij wel minder op, maar nog steeds vrij veel en altijd een goed schuimmondje.
Mijn tandarts heeft nu gekeken ook met rijden en nu lijkt het dat hij met zijn tong ook zijn bit wat verder omhoog werkt en dus ook tegen zijn kiezen aankomt. Op aanraden latex eromheen gedaan, maar na een paar dagen vreet hij ook dit ouderwets op... Ook niet bevordelijk voor zijn gebit helaas.
Nu wil ik toch weer bitloos gaan rijden, maar zie door de bitloze optomingen echt het bos niet meer..
Mijn paard is erg snel heet, is wel licht en goed te rijden op zit, ook wendingen ect maar om hem echt aan het werk te krijgen heb ik voor mijn gevoel toch wel wat nodig.. Een los touwhalster zie ik niet zitten, maar wat dan wel?
Kaakgekruist lijkt mij wel fijn, lijkt mij minder druk op de neus geven of zie ik dat fout?
Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk hebben jullie tips/ adviezen?