bitloos hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yarkayunda

bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 19:43

hoi allemaal,
ik wil voor mijn pony een bitloos hoofdstel kopen omdat ze een bit niet fijn vind in haar mond, maar ik heb echt totaal geen verstand van bitloze hoofdstellen. wat voor soort is het beste/diervriendelijkste?

Anoniem

Re: bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:45

Ik zou vooral kijken wat het beste past bij jouw paard :) Een bitloos hoofdstel met hefboomwerking (bijv hackamore) werkt scherper in dan bijvoorbeeld een sidepull. Zelf vind ik kaakgekruiste hoofdstellen vriendelijk en prettig: de druk wordt over een groot oppervlakte verdeeld en het idee is gebaseerd op je paard de goede kant op 'duwen' ipv 'trekken', wat naar mijn ervaring veel paarden makkelijk oppakken.

TanteFlavie

Re: bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:47

Probeer zo veel mogelijk bitloze hoofdstellen te lenen van paardenvrienden en probeer ze uit. Wat goed gaat voor het ene paard, werkt voor geen meter voor het andere.
Zelf heb ik met Max eerst kingekruist gereden, dan kaakgekruist en op het einde ging Max het allerbeste met een sidepull.
Het is zoeken naar wat voor je paard het beste is!

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:48

Net als bij een bit, is een bitloos hoofdstel heeft erg afhankelijk van het paard. Het ene paard loop juist heel goed op een sidepull, terwijl de andere daar juist tegenin gaat en perfect loopt op een kaakgekruisd hoofdstel.

Maar het beste wat je kunt doen is gewoon meerdere hoofdstellen uitproberen. Is er in jou omgeving niet iemand die ook bitloos rijd waarvan je even het hoofdstel kunt lenen? En om te proberen (niet voor permanent gebruik) zou je ook teugels aan een halster kunnen doen, om te kijken of je paard er überhaupt wel op reageert :)
Laatst bijgewerkt door Karla op 21-11-15 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:49

Misschien even zoekfunctie gebruiken? Is al veel info over te vinden ;)

Verder hangt het heel erg af van hoe jij rijdt, en hoe je paardje reageert. Veel info kun je ook vinden op http://bitloos.nl/bitloos.php

EN waaraan merk je dat ze een bit niet fijn vindt in haar mond? Heb je ook al verschillende bitten getest? Op zich prima om na te denken over bitloos hoor (voorstander van zelfs), maar niet elk paard is goed te rijden bitloos...