Fra longeerhulp hoe moet ie nou?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Fra longeerhulp hoe moet ie nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 23:29

Hoi,

Ik heb dan voor mijn bijrijpaard een fra longeer hulp.

De ene ring zit tot het dikke touw de andere ring in het midden.

Ik heb het idee dat ik hem niet op de juiste manier gebruik gebruik het bij een hoofdstel en het lijkt wel dat ie van links naar rechts gaat dus heb het idee dat het aan het zagen is in het mond van me paard.

Hierbij 2 foto's dat ik denk dat het zo moet.
Ik heb dan op internet gekeken maar misschien ben ik erg blond maar snap het niet echt hoe die precies om moet en kan het niet echt duidelijk zien op de foto's.

Whoeps zie nu pas dat de laatste foto niet echt scherp is.. Sorry..

Afbeelding

Afbeelding

Rose94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:36

Nee zo hoort hij inderdaad niet. Een van de twee touwen haal je door het ringetje, het andere ringetje laat je voor wat het is en dan klip je de klipjes aan het bit vast.snap je? :')

Jetta

Re: Fra longeerhulp hoe moet ie nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:42

Waarom kopen mensen zoiets? Onnodig ding.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:43

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:44

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:49

tamary schreef:
http://www.horseshopinternational.nl/vo ... rhulp.html
Foto van paard met deze hulpteugel correct om.

Yep en daar meteen juist in gebruik als soort van stootteugeltje , en dus niet direct aan bit...

Stel em niet te diep in, paardje moet ten alle tijde ruim voor loodlijn kunnen komen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 23:49

Rose94 schreef:
Nee zo hoort hij inderdaad niet. Een van de twee touwen haal je door het ringetje, het andere ringetje laat je voor wat het is en dan klip je de klipjes aan het bit vast.snap je? :')

Ja dit is betere uitleg haha dan kan ik het teminste nog terug lezen al ik het weer vergeet :)
En moeten ze trouwen ook allebij even strak? Niet te strak natuurlijk weet anders niet hoe ik het moet uitleggen. Of moet de 1 wat losser dan de ander?

Jetta schreef:

Ieder zijn eigen mening ;) de ene vind dat een passoa nodig is en de ander niet.

tamary schreef:

Oh ja dit is ook wel een iets duidelijkere foto.

irisdepony schreef:
Is dat niet dezelfde als die van Epplejeck ? http://www.ej.nl/paard/longeren/hulpteu ... _1846.html
Ik vind het een fijn ding. Heb 'm al jaren

Bijna het zelfde alleen deze is echt van het merk fra

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 23:51

Peetstap schreef:
tamary schreef:

Yep en daar meteen juist in gebruik als soort van stootteugeltje , en dus niet direct aan bit...

Stel em niet te diep in, paardje moet ten alle tijde ruim voor loodlijn kunnen komen.

Stelde net me vraag daar in haha.

Dus het is beter om met touwhalster te doen? Of kan het bit ook gewoon blijven gebruiken? Of zeg je van beter van niet?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 23:57

Halster is ook prima, touwhalster is weer wat scherper en werkt meer in.
Maar dus niet direct aan bitringen, paardje krijgt dan bij elke voorbeen beweging een snok in mondhoek.

Je nodigt je paard uit om nek te laten vallen en die lang te maken en zich uit te strekken naar voren, niet om zich op te krullen om maar van die vervelende druk af te komen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:01

Beter geen bit. Touwhalster vind ik altijd wat gevaarlijk als je zelf de controle over de druk niet hebt, omdat het zo scherp is. Ik gebruik het liefst een halster. Hulp losjes om het paard. Top ding. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:00

Ik geebruik hem ook, met een micklem(en eerder met de gewone kaptoom).

altijd bitloos dus.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:23

Peetstap schreef:
tamary schreef:

is het dan beter om zoiets te gebruiken als toch longeert met bit?

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:44

Vastmaken is in feite heel simpel. Je legt m over de schoft, tusse de voorbenen door en dan aan het bit/halster/kaptoom. Tussen de voorbenen haal je t ene touwtje door een ringetje zodat het paard er niet in stapt.

Wat betreft het vastmaken aan het bit. Kan prima, mijn paard is er juist lichter van gaan lopen. Ook alle anderen op stal longeren met een bit. Je moet de longeerhulp gewoon niet te strak zetten. Is een Hulp, geen dwangmiddel

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:09

Dragan2008 schreef:
Vastmaken is in feite heel simpel. Je legt m over de schoft, tusse de voorbenen door en dan aan het bit/halster/kaptoom. Tussen de voorbenen haal je t ene touwtje door een ringetje zodat het paard er niet in stapt.

Wat betreft het vastmaken aan het bit. Kan prima, mijn paard is er juist lichter van gaan lopen. Ook alle anderen op stal longeren met een bit. Je moet de longeerhulp gewoon niet te strak zetten. Is een Hulp, geen dwangmiddel

Wat "iedereen" doet wil nog niet zeggen dat het goed is of verkeerd.. ;)

Hou er zelf niet van dat paardje door eigen toedoen elke beweging voorbeen voelt in bekkie.
Voor Op bit serieus longeren pak ik de dubbele lijnen en longeersingel, dan voel ikzelf wat er gebeurd op bit.
Is wel harder werken voor de longeerder zelf en paardje moet eerst wennen aan die twee lijnen rond zijn lijf.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:59

Peetstap schreef:
Dragan2008 schreef:

Wat "iedereen" doet wil nog niet zeggen dat het goed is of verkeerd.. ;)

Hou er zelf niet van dat paardje door eigen toedoen elke beweging voorbeen voelt in bekkie.
Voor Op bit serieus longeren pak ik de dubbele lijnen en longeersingel, dan voel ikzelf wat er gebeurd op bit.
Is wel harder werken voor de longeerder zelf en paardje moet eerst wennen aan die twee lijnen rond zijn lijf.

Is dat met bitloos niet gewoon hetzelfde? Die van mij krijgt echt geen geruk in zn mond, omdat ik die hulp niet strak heb staan. Hangt gewoon los als zn hoofd op gewenste hoogte is. Ja als ie met zn hoofd in de wolken loopt, dan voelt ie dan aan het bit ja. Maar als ik een touwhalster gebruik dan voelt ie het daaraan plukken als ie zn hoofd omhoog gooit

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:11

Ik doe hem ook aan het bit en paard draagt hierbij een halster met hoofdstel zonder neusriem. Paard kan dus zijn mond gewoon open doen als ze dat wilt. Hiermee wil ik zeggen dat mijn paard er nog nooit last van gehad heeft dat het aan het bit vast zit. :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:15

Jetta schreef:

dus als het jouw manier niet is, is het slecht?

het ligt er maar net aan hoe je hem gebruikt. ik gebruikte heb voor mijn merrie met KS. die liep ruim met dr neus voor de ll en die ging er heel mooi van ontspannen.