Zadelkeuze: Paard met lastige, lange rug.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartvosje

Zadelkeuze: Paard met lastige, lange rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 17:49

Hallo allemaal!

Ik zit met een lastig probleem omtrent het zadel van mijn bijrijdpaard.
Haar huidige zadel is eigenlijk van het andere paard van de eigenaresse, dit is een Prestige Top Dressage. Boom en inchmaat zou ik niet met zekerheid durven zeggen, ik geloof een medium en 17,5 inch. Dit zadel past eigenlijk niet goed op haar rug, ook niet nu er een bontje onder ligt. De eigenaresse wilt tzt een nieuw zadel voor haar eigen paard aanschaffen en dan zou dit zadel aangepast worden aan de rug van Paris. Nu vraag ik mij alleen af in hoeverre dit zadel daadwerkelijk passend gemaakt kan worden, want op een gegeven moment houdt het natuurlijk op met de aanpassingen. Daarbij komt ook nog dat ik eigenlijk niet lekker zit in dit zadel -al is dat natuurlijk ook deels omdat het zadel niet goed op haar rug ligt en het mij daardoor in een verkeerde houding drukt.
Ik heb dus gevraagd of ik mocht kijken of er een andere optie was via een vriendin van mij die op een adresje rijd waar echt onwijs veel zadels overbodig liggen te zijn. Levert dit niets op zou ik graag elders een tweedehands zadel zoeken. Nu is de vraag alleen nog, welk zadel zou een geschikte optie zijn?

Voor wat verduidelijking heb ik wel wat foto's die zouden kunnen helpen.

Paris' rug:
Afbeelding
^hierop is ook nog lichtelijk een zweetafdruk van de achterkant van het zadel zichtbaar, omdat het zadel gekanteld ligt drukt het mij achterop de lepel en drukt de achterkant op haar rug. Plekken bij de schoft heeft ze niet, maar het drukt er wel degelijk en het kopijzer zit te smal om mijn hand er tussen te steken.

Het zadel op haar rug:
Afbeelding
^Zoals te zien ligt het zadel dus gekanteld naar achteren, ondanks het bontje, en zou zeker 6cm omhoog moeten aan de achterkant, wilt het zadel recht liggen. Mijn conclusie daaruit is dat het vooraan dus echt te krap is en er niet genoeg ruimte voor de schoft en schouder is. Volgens de eigenaresse ligt het zadel best ver naar achteren, nu vind ik dit meevallen, maar verder naar voren zou nog verder op de schoft liggen en daardoor komt het zadel dus nog verder te kantelen. -O- Haar schoft is ook zo lang...

Haar schoft:
Afbeelding
^Foto van een fotoshoot :') maar laat wel haar schoft goed zien denk ik.

Mijn probleem met het zadel:
Geen duidelijke foto van helaas, maar ik zit heel erg achterop het zadel, wat niet lekker voor mij zit, maar zeker ook niet voor Paris. De beugelophanging zit vrij ver naar voren heb ik het idee en ik vroeg mij af of de zweetbladen+kniewrongen niet te kort zijn voor mijn lange benen. De eigenaresse, voor wie het zadel natuurlijk wel goed past, is veel kleiner en ook korter in de benen. Ik ben bijna 1.80 en heb erg lange benen... Doordat ik ver naar achteren zit en de beugelophanging vrij ver naar voren, schuif ik in het zadel en kan ik niet stil zitten.

Mijn vragen zijn nu dus:
Zou dit zadel wel passend gemaakt kunnen worden voor zowel haar, als voor mij?
Zo niet, welk zadel kunnen jullie aanraden?
Voorwaarde is wel dat het zadel van leer is :o Wintec hoeft dus niet.
Ook is het belangrijk dat het zadel goed tweedehands verkrijgbaar is, omdat haar budget eigenlijk naar het zadel van haar paard gaat en ikzelf niet heel veel bij te leggen heb (werkloze student :7 ). Uiteraard laten we het zadel evengoed door de zadelmaker aanpassen waar nodig.

Bedankt als je het helemaal gelezen hebt, en ik hoop dat iemand ons kan helpen :Y)

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:55

Ik denk dat het sowieso al interessant is om het wolletje onder het zadel uit te halen. Een bontje zorgt er net voor dat de boom nog krapper wordt... ;)
Heb je eventueel een foto van het zadel op de rug zonder iets er onder?

Of het zadel passend gemaakt kan worden en welk zadel goed zou zijn voor het paard, dat kan enkel de zadelmaker je vertellen.

Elk paard is verschillend en mensen kunnen je wel merken noemen en tips geven maar ik weet niet of je er veel mee zal zijn.

Of het zadel past, is niet alleen afhankelijk van het paard maar ook van jou als ruiter, zoals je al aangeeft.

Succes met je zoektocht. Hopelijk vind je snel een oplossing of zadel dat voor jullie beide past! :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:58

Het zadel is te smal en jij doet er een bontje onder? Je maakt het zadel dan nog veel meer smaller waardoor het nog meer achterover ligt en drukt bij de schoft.
Als het zadel zonder bontje ook zo beroerd ligt zou ik écht niet meer met dit zadel rijden, überhaupt niet rijden met dit zadel.

Je hebt een wintec ook in leer, alleen heet het dan bates. Misschien daar eens naar kijken of vergelijkbare merken ook van leer. Zijn vaak wat goedkoper.
Al denk ik dat je bij de zadelmaker ook voor een leuke prijs een tweedehands zadel kunt kopen. Ik zou zeggen gewoon langs laten komen en proberen wat voor jou ook lekker zit.

Edit
Zadel moet niet verder naar voren, kopijzer moet achter de schouder vallen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:04

Op zich vind ik de lastige rug nog mee vallen. Wel lang, en scheef bespied.
En dit zadel ligt idd absoluut niet goed. Overigens als het al krap is, zeker geen bontje eronder doen, dit maakt het alleen nog maar krapper.
Zelf bij lange doorlopende schoften goede ervaringen met Thorowgood High Wither. Deze zijn echter wel kunststof. Je zou kunnen kijken naar de Kent&Masters of Fairfax hiervan. Wintec bestaat trouwens ook in leren variant, Bates.
Voor jouw lengte denk ik ook dat je beter kunt gaan kijken naar een 18inch.

Geen zadelmaker in de buurt die ook 2e handsjes verkoopt? DIe kan je misschien wat meer advies geven. Of pasconsult doen zodat je wat merken/modellen weet die goed liggen en op basis daarvan op jacht naar een 2e hands?

Anoniem

Re: Zadelkeuze: Paard met lastige, lange rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:12

Met jouw lengte zou het fijn zijn om een bovenbeenwrong te hebben. Een kniewrong die te krap is duwt je namelijk naar achter in het zadel. Wel lastig als 2 totaal verschillende mensen in 1 zadel moeten. Zelf heb ik goede ervaringen met een Euroriding Diamant. Fijne wrong waar veel mensen lekker in zitten.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 18:15

Over het bontje, ik twijfel elke keer weer of ik het eronder laat of niet. Het zadel ligt hoe dan ook niet fijn... Het bontje is al wat ouder en aan de voorkant dus erg kaal en plat, daar doet het dus niet heel veel. De achterkant kwam er wel wat mee omhoog. Maar als ik zo die foto's weer bekijk haal ik het er denk ik toch maar onderuit. Het legt het zadel evengoed niet recht genoeg. -O-

Het liefst had ik er 3 maanden terug al een ander zadel opgelegd, maar het is natuurlijk niet mijn paard. En ik rijd haar pas sinds juli, dus om dan gelijk met allemaal 'eisen' te komen... dat is wel erg brutaal. :7 Ik zou mezelf dan direct weer wegsturen als ik de eigenaar was.

Over de scheve bespiering en haar scheefheid in het algemeen: dat klopt. Ik doe mijn uiterste best om haar recht te richten en gewoon goed aan het lopen te krijgen. Punt is dat ik dus nog een vrij groene ruiter ben. Rijd al jaren natuurlijk, maar met dit paard ben ik pas echt gaan leren rijden, dus alles is nog erg moeilijk voor mij en ik krijg daar natuurlijk les voor - van de eigenaresse overigens, welke erg goed en fijn les geeft :)
Ze heeft moeite om te ontspannen maar ik weet dat dit natuurlijk pas opgelost kan worden als dit zadel eraf gaat en er een goede voor in de plaats komt.

Bates ken ik idd al! Ken & Masters ga ik ook even bekijken.
Een zadelmaker laten komen voor consult vind ik lastig... Ik wil het heel graag, maar heb er zelf het geld niet echt voor nu, en ik vind het heel eng om te vragen. Ik wil geen bijdehand zijn ipv bijrijder... -O-

Bedankt voor de reacties al! Heel fijn :j

Edit: Bovenbeenwrong? Heb ik nog nooit van gehoord, terwijl ik vorige maand nog les gehad heb over zadelspassen etc. (studeer hippisch management)
Dat ga ik even uitzoeken!
Zodra de eigenaresse een nieuw zadel voor haar paard heeft, hoef ik natuurlijk niet meer te delen :Y)

Edit 2 :') : Paris is pas sinds mei dit jaar in bezit van de eigenaresse, en toen was het echt een verwaarloosd, mager, scharminkeltje. Vandaar haar slechte bespiering e.d.
Spoiler:
Voor de researchers die andere topics gaan zoeken: ja ze heeft dus ook ernstige mok daar opgelopen waar we ook nog mee worstelen, vooral het vochtbeen wat er door gekomen is. Maar binnenkort gaan we haar onderbenen op de foto zetten en komt de DA even kijken wat we daar nog mee kunnen

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:30

Je hebt gelijk, zadel is veel te krap. Ik zou meteen het bontje er onder uit halen. Bontjes zijn een goede oplossing voor zadels die iets te breed zijn, maar een te nauwe zadel maken ze enkel nog krapper, wat het probleem nog erger maakt.

Ik heb zelf een paard met niet zo'n makkelijke rug en daar had ik eerst een Bates veelzijdigheidszadel op. Aangepast door de zadelmaker maar het was stilaan tijd voor een aanpassing want hij lag niet 100% meer. Nu ben ik overgeschakeld naar dressuur en heb ik een zadelpasser laten komen opnieuw. Deze keer is het een Ainsley geworden, past goed en paardje loopt er beter onder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:00

Beetje het idee zoals de ghost zadels dat hebben met die wrong, je knie gaat er onder door. Ik heb gemerkt dat weinig zadels genoeg ruimte geven voor je been wanneer je langer bent dan 1.80. Succes met zoeken. (Je kunt ook kijken voor een verlengd zweetblad) en voor die lange schoft een teruggesneden kamer.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:05

Ik had op mijn langerugde ruin met hoge schoft een Kieffer Garmisch liggen :j

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 20:08

Dankjewel voor de reacties al! :)
Teruggesneden kamer zat ik ook aan te denken, mede daarom dit topic geopend; welke merken hebben dit soort zadels? Er is zo ontzettend veel keus dat ik niet weet waar te beginnen met zoeken. :\
Verlengd zweetblad heb ik ook al aan zitten denken, maar een bovenbeenwrong lijkt me ook al een oplossing, dus dat zou ik tzt met een zadelmaker moeten overleggen.

Ik zit wel heel erg met het probleem dat ik niet weet wánneer een nieuw zadel mogelijk is... Ik heb er geen geld voor, tenzij het van mijn spaargeld gaat wat eigenlijk voor en eigen paard is tzt, maar ik weet niet of de eigenaresse binnenkort al budget heeft voor een zadel voor een paard waar ze eigenlijk niets mee doet. Ze wilt zelf natuurlijk ook graag een nieuw zadel. (Ze heeft er zelf nog 2 namelijk, en dit zadel ligt dus op alle 3 -O- ).

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:12

Kieffer, zoals ik zei heeft enkele modellen met teruggesneden kamer :j

Kijk eens in de buurt of bij vrienden of ze een zadel van een bepaald model hebben dat je wil proberen. Veel zadelmakers doen ook 2dehands zadels als ik mij niet vergis.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 20:21

Had je reactie even over het hoofd gezien O:)

Kan nergens iets lenen helaas, dus dat wordt echt pas wanneer een zadelmaker op bezoek kan komen. Die komt dus pas als er werkelijk een zadel gekocht kan worden.
Mijn doel met dit topic was dus vooral een beetje ideeën opdoen welke zadels misschien een optie zijn, zodat ik gericht kan kijken bij het aanbod van de zadelmakers en marktplaats o.i.d.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:35

Op mijn ruin met moeilijke rug ligt een KN symphony. Deze is door de zadelmaker aangepast aan de rug van mijn paard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:44

Knap van sommige bokkers dat ze kunnen zien dat het zadel veel te krap is. Een zadel dat naar achteren kantelt, hoeft helemaal niet te krap te zijn. Op de foto lijkt het met het bontje wel te krap te zijn, hoeft niet (met gewicht erop).

De mijne heeft ook een hoog front, hoge schoft, lange rug. Waardoor het deel waar de achterkant van het zadel ligt, gewoon lager ligt. Heb altijd een zadelpasser laten komen met een aantal zadels. Nu rijd ik boomloos wat voor mij dé uitkomst is. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:47

Dat is toch een superfijne rug?
Ik zie daar weinig problemen. Mooi lang, geen bizarre schoft en niet idioot breed.

Die prestige ligt in iedergeval niet lekker op deze manier.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:53

Het te krap zijn baseerde ik op het feit dat ze haar hand er niet normaal onder langs kan halen, niet op basis van de foto en het achteroverliggen. Dat kan idd meerdere oorzaken hebben.

Geen andere stalgenootjes van wie je zadel kan lenen/testen? Miss mensen in jouw regio die zadel aanbieden met pas opties. Meeste kun je nog wel terug brengen als t niet blijkt te passen.
Boomloos kan ook een goede optie zijn, maar daar moet de eigenaar dan wel voor open staan...

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:11

Dat de beugelophanging ver naar voren lijkt te zitten komt doordat het zadel achterover ligt. Dit kan ook problemen met voor of achter de beweging zitten veroorzaken.

Veel merken hebben wel types met hoge boom (ruimte voor schoft) en eventueel teruggesneden boom.

Merken met standaard teruggesneden boom zijn o.a. kieffer, passier, ainsley, kentaur. Maar ook stubben, lemetex en zaldi kunnen vaak goed passend gemaakt worden (binnen het redelijke).

Er zijn hier op bokt wel reviews te vinden over diverse zadelmakers die wel zadels verkopen (ook weleens 2e hands). Zelf via marktplaats of de bokt markt zou ik alleen kopen als t zadel bij niet passen weer terug mag worden gebracht.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 21:17

@darkadia: Nee de sfeer op stal is niet heel lekker, daarbij ben ik -gelukkig dus- bijna altijd alleen op stal als ik er ben, dus ken ze verder ook niet zo.
Boomloos weet ik niet zo goed, heeft niet mijn voorkeur maar geef toe dat die mening geen onderbouwing heeft. Voelt gewoon niet als mijn ding ofzo O:) ... Maar mag je daarmee dressuurwedstrijden starten? Kan het natuurlijk altijd overwegen :)

@Sizzle: Vind je? In het echt is het echt heel lang hoor. Ze heeft dekenmaat 205/215 en ze is ongeveer 1,68...dat is toch wel flink wat langer dan je zou verwachten bij haar schofthoogte :=
Spoiler:
Herken ik jouw naam toevallig uit een topic over Junior STV nakomelingen dat ik eens tegen kwam? Paris is er ook een :Y)

@Geryon: Het zadel is wel te krap, dus ze hebben gelijk, maar dat wist ik zelf al :) Echter is dit een vrij dun bontje aan de voorkant dus dat maakt niet zoveel verschil als dat hier gezegd wordt, maar goed, het helpt onderhand ook niet meer dus ik haal het er evengoed onderuit.

Ik vind van mezelf dat ik redelijk goed kan zien of een zadel past of niet. Heb er een vak over gehad vorig studieblok en binnenkort weer een workshopje via school :Y) (vind het ook reuze interessant)

@Jimbo: Dat wil ik zowieso, optie tot terugbrengen of langskomen om te passen. En bedankt voor de lijst merken! Valt me nog mee, ik kon zelf niet veel meer vinden dan kentaur, kieffer en ainsley die teruggesneden bomen hebben :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:22

Wat is er dan moeilijk aan een lange rug?
Juist handig daar hoef je nooit rekening te houden met de lengte van het zadel.
De schoft is echt niet raar.
Ik kom echt veeeeel hogere tegen.
Ik knijp me in mijn handen als ik bij zo'n paard geroepen wordt, dan weet ik dat we slagen zonder gedoe.

Ja, ik heb inderdaad een Junior en die is ook een tekkel :D
Daar past ook bijna alles op, heel fijn.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 21:29

Nou lange rug is voor het zadelpassen idd geen probleem :) Maar ik vind haar schoft toch wel lang als ik vergelijk met de andere paarden op stal, maar misschien hebben die wel modelschoften hoor, dat weet ik niet :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:36

Een schoft loopt ongeveer tot het midden van de rug, dus een langere rug heeft een langere schoft.
Het zijn juist de korte stijle schoften of de schoft die in een boog omhoog gaat onder het zadel die lastig zijn.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 21:45

Bedankt Sizzle :) Dat van de lengte van de schoft ten opzichte van de ruglengte wist ik inderdaad. Ik ben heel benieuwd wat de zadelmaker er tzt van gaat zeggen. Maar mijn topic ging er dus vooral voor om te vragen of dit zadel uberhaupt wel passend te maken zal zijn -ja ik weet dat dit lastig te zeggen is vanaf een foto, maar wil het toch vragen- en welke zadels -bepaald type van een bepaald merk- eventueel een optie zouden zijn, die genoeg ruimte hebben voor die lange schoft. Want dit zadel heeft dat dus niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:50

Thorowgood heeft riantere keilkussens. Dan krijg je meer drukverdeling. Je moet echter niet zomaar een adresje hebben met veel zadels. Je moet een zadelpasser hebben die echt de opleiding gevolgd heeft in Engeland. Die heeft zadels die voor dit paard geschikt kunnen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:51

Mijn ervaring is dat prestige meer geschikt is voor paarden die meer in het volbloed model staan.
Jij kan waarschijnlijk beter kijken naar zadels met keilkussens en een rechtere boom.
Maar je zult het moeten proberen om zeker te weten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:07

Zwartvosje schreef:
@darkadia: Nee de sfeer op stal is niet heel lekker, daarbij ben ik -gelukkig dus- bijna altijd alleen op stal als ik er ben, dus ken ze verder ook niet zo.
Boomloos weet ik niet zo goed, heeft niet mijn voorkeur maar geef toe dat die mening geen onderbouwing heeft. Voelt gewoon niet als mijn ding ofzo O:) ... Maar mag je daarmee dressuurwedstrijden starten? Kan het natuurlijk altijd overwegen :)

@Sizzle: Vind je? In het echt is het echt heel lang hoor. Ze heeft dekenmaat 205/215 en ze is ongeveer 1,68...dat is toch wel flink wat langer dan je zou verwachten bij haar schofthoogte :=
Spoiler:
Herken ik jouw naam toevallig uit een topic over Junior STV nakomelingen dat ik eens tegen kwam? Paris is er ook een :Y)

@Geryon: Het zadel is wel te krap, dus ze hebben gelijk, maar dat wist ik zelf al :) Echter is dit een vrij dun bontje aan de voorkant dus dat maakt niet zoveel verschil als dat hier gezegd wordt, maar goed, het helpt onderhand ook niet meer dus ik haal het er evengoed onderuit.

Ik vind van mezelf dat ik redelijk goed kan zien of een zadel past of niet. Heb er een vak over gehad vorig studieblok en binnenkort weer een workshopje via school :Y) (vind het ook reuze interessant)

@Jimbo: Dat wil ik zowieso, optie tot terugbrengen of langskomen om te passen. En bedankt voor de lijst merken! Valt me nog mee, ik kon zelf niet veel meer vinden dan kentaur, kieffer en ainsley die teruggesneden bomen hebben :)

Toevallig gelijk dan ja. Vanaf deze foto is dat (vanwege het bontje) namelijk niet te zien. Velen nemen aan dat een achterover gekanteld zadel betekent dat het zadel te krap is. Heb het niet gehad over jouw mening over het zadel, dus ik snap je reactie niet zo goed.

Edit: in dit topic valt het eigenlijk wel mee, had in m'n achterhoofd al die verkeerde opvattingen van bokkers die steeds voorbij komen in dit soort topics, vandaar m'n reactie. Sorry beetje onduidelijk :')