Ik zit met een lastig probleem omtrent het zadel van mijn bijrijdpaard.
Haar huidige zadel is eigenlijk van het andere paard van de eigenaresse, dit is een Prestige Top Dressage. Boom en inchmaat zou ik niet met zekerheid durven zeggen, ik geloof een medium en 17,5 inch. Dit zadel past eigenlijk niet goed op haar rug, ook niet nu er een bontje onder ligt. De eigenaresse wilt tzt een nieuw zadel voor haar eigen paard aanschaffen en dan zou dit zadel aangepast worden aan de rug van Paris. Nu vraag ik mij alleen af in hoeverre dit zadel daadwerkelijk passend gemaakt kan worden, want op een gegeven moment houdt het natuurlijk op met de aanpassingen. Daarbij komt ook nog dat ik eigenlijk niet lekker zit in dit zadel -al is dat natuurlijk ook deels omdat het zadel niet goed op haar rug ligt en het mij daardoor in een verkeerde houding drukt.
Ik heb dus gevraagd of ik mocht kijken of er een andere optie was via een vriendin van mij die op een adresje rijd waar echt onwijs veel zadels overbodig liggen te zijn. Levert dit niets op zou ik graag elders een tweedehands zadel zoeken. Nu is de vraag alleen nog, welk zadel zou een geschikte optie zijn?
Voor wat verduidelijking heb ik wel wat foto's die zouden kunnen helpen.
Paris' rug:

^hierop is ook nog lichtelijk een zweetafdruk van de achterkant van het zadel zichtbaar, omdat het zadel gekanteld ligt drukt het mij achterop de lepel en drukt de achterkant op haar rug. Plekken bij de schoft heeft ze niet, maar het drukt er wel degelijk en het kopijzer zit te smal om mijn hand er tussen te steken.
Het zadel op haar rug:

^Zoals te zien ligt het zadel dus gekanteld naar achteren, ondanks het bontje, en zou zeker 6cm omhoog moeten aan de achterkant, wilt het zadel recht liggen. Mijn conclusie daaruit is dat het vooraan dus echt te krap is en er niet genoeg ruimte voor de schoft en schouder is. Volgens de eigenaresse ligt het zadel best ver naar achteren, nu vind ik dit meevallen, maar verder naar voren zou nog verder op de schoft liggen en daardoor komt het zadel dus nog verder te kantelen.
Haar schoft is ook zo lang...Haar schoft:

^Foto van een fotoshoot
maar laat wel haar schoft goed zien denk ik.Mijn probleem met het zadel:
Geen duidelijke foto van helaas, maar ik zit heel erg achterop het zadel, wat niet lekker voor mij zit, maar zeker ook niet voor Paris. De beugelophanging zit vrij ver naar voren heb ik het idee en ik vroeg mij af of de zweetbladen+kniewrongen niet te kort zijn voor mijn lange benen. De eigenaresse, voor wie het zadel natuurlijk wel goed past, is veel kleiner en ook korter in de benen. Ik ben bijna 1.80 en heb erg lange benen... Doordat ik ver naar achteren zit en de beugelophanging vrij ver naar voren, schuif ik in het zadel en kan ik niet stil zitten.
Mijn vragen zijn nu dus:
Zou dit zadel wel passend gemaakt kunnen worden voor zowel haar, als voor mij?
Zo niet, welk zadel kunnen jullie aanraden?
Voorwaarde is wel dat het zadel van leer is
Wintec hoeft dus niet.Ook is het belangrijk dat het zadel goed tweedehands verkrijgbaar is, omdat haar budget eigenlijk naar het zadel van haar paard gaat en ikzelf niet heel veel bij te leggen heb (werkloze student
). Uiteraard laten we het zadel evengoed door de zadelmaker aanpassen waar nodig.Bedankt als je het helemaal gelezen hebt, en ik hoop dat iemand ons kan helpen