Borstbeschermer, welke maat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rofah

Borstbeschermer, welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 10:08

Aangezien tot nu toe echt elk deken op mijn (bolle) pony schuift en er nu plekken ontstaan wil ik een borstbeschermer aanschaffen.
Ik kan alleen nergens vinden bij de producten zelf hoe het zit met de maatvoering en heb geen flauw idee welke nu te bestellen?
Pony heeft maat 185 en is vrij breed gebouwd (haflinger) :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:09

Wellicht iet het antwoord wat je wilt, maar kijk a.u.b. goed uit, ook borstbeschermers gaan schuiven, vooral meeschuiven met je deken, en die kunnen zo hele nare drukplekken op de schoft gaan veroorzaken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:10

Zou ik toch op zoek gaan naar een deken die wel past. Borstbeschermers zijn ondingen. En kun je ook wonden krijgen bij je paard. Hij komt er hier nooit meer.

prugelpiet

Re: Borstbeschermer, welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:11

Inderdaad op zoek naar een goed passende deken...
borstbeschermers kunnen helpen, maar ze kunnen ook vreselijke schuurplekken veroorzaken.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 10:13

Ik wil juist eerlijke antwoorden, dat wist ik niet dus ben er wel blij mee :j
Ik nam alleen aan doordat er een singel achter de schouders loopt en het een gladde stof is het wel zou blijven liggen?

Deken die wel past, tsja na tig modellen ben ik het beu aan het worden. Dekens zijn niet goedkoop en het houdt een keer op.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:14

Dekens bestellen, passen en weer terug brengen als ze niet goed zitten?

Misschien werkt de Bucas big neck wel voor je pony bijvoorbeeld. De ene deken is de andere niet qua pasvorm..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:15

Waar krijgt je paard plekken?

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 10:18

Hij krijgt plekken op z'n schouder, richting z'n boeg.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:20

En als je een maat groter koopt, hoe zit de deken dan? Ik kijk niet naar stokmaat, maar naar de maat van borst naar kont. Dan heb je 9 van de 10 keer wel de goede maat deken voor een paard/pony. Die van mij zou volgens de stokmaat een deken van 195 nodig hebben. Maar als ik dan de maat neem van de borst naar de kont. Moet ze toch echt een maat groter hebben. Anders heeft ze hem maar net op de kont. En heb het daar liever iets overheen.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 10:25

Qua stokmaat zou hij 175 moeten hebben maar dat past niet, heb dus al een maat te groot als je het daar op baseert :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:30

Borstbeschermer kan een prima oplossing zijn hoor, hoeft niet altijd zo te zijn dat de symptomen verergeren :j

Ik heb bij mijn paard met een flike boeg een XL terwijl zijn schofthoogte in de 1,60 is.

Gewoon even langs de winkel gaan en passen. Borstbeschermers zijn nu ook weer niet zo belachelijk duur dat je het niet aan kan kijken of hij mee schuift met je deken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:35

Een drukplek is helaas ook in 1 nacht al voor elkaar, de beschermer kan verschuiven (met de deken mee) en komt dan op de schoft te liggen. Als hij daar enkele uren op knelt heb je al dode huid helaas.

Ik heb eerlijk gezegd zelden positieve verhalen over borstbeschermers gehoord.

TS wat je wellicht wel kan doen....Een hele gladde (satijnachtige) stof in je deken laten naaien juist daar waar hij de plekken krijgt. Door een gladde stof te gebruiken krijg je vrijwel geen schuurplekken meer. Sommige dekens hebben dit tegenwoordig ook aan de voorkant, maar wellicht kan je er zelf zoiets aan de binnenkant op laten zetten door een handige tante, moeder of eventueel deken reparateur

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:37

Als dat gebeurd heb je je borstbeschermer toch echt in een verkeerde maat gekocht :j
Dan knelt hij gewoon, en dat is dan niet alleen het geval als hij naar achtere geschoven is..

Maargoed ik gebruik hem al 3 jaar en totaal geen probleem.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:43

Uhhh bijzonder dat jij dat concludeert op basis van wat je leest, de beschermer paste wel degelijk, maar verschoof onder het gewicht en de beweging van het paard. Pas dan kwam hij knel te liggen op de schoft.

Ik hoor en zie de laatste tijd juist veel paarden met precies hetzelfde verhaal. Fijn dat het bij jou wel past, maar bij de mijne werkte het zeker weten niet ondanks de goed maat :')

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:52

Hmm hier op stal en bij mijn Friesje goede ervaringen. Voor m'n friesje met maat 185, heb ik een xl, l was te krap.

Maar hier meer om, omdat de deken geen bontje bij de schoft heeft en niet omdat de deken heel erg schuift.

Maar goed, deze waarschuwingen komen uit ervaringen, dus zal goed blijven opletten!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:54

Ik zou toch eens een grotere deken proberen. Ook een bontje op de schoft naaien en de binnenkant met een zachte stof bezetten zoals hier gezegd word.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 11:01

Nog een maat groter dan verzuipt hij er in, dat zou maat 195 worden voor een pony van 1.44 ;)

Gladde stof aan de binnenkant naaien vind ik wel een goede optie, ben zelf handig genoeg dus zal eens kijken :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:30

Mijn brede koudbloed van 145 heeft ook al zijn dekens maat 195.
Kleiner geeft plekken op de borst en hij heeft bil over aan de achterkant.
195 moet nog breed staan op de borst maar past wel.
En ik ken meer mensen die dat nodig hebben bij hun fjord of tinker.

Borst beschermer zou je dan net zo goed extra groot moeten nemen.
En het zijn ondingen.