Ervaring Ainsley zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Ervaring Ainsley zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:49

Hallo iedereen,

Ik heb mijn paard nu een jaar en heb haar altijd gereden met een veelzijdigheidszadel (Bates All Purpose, zeer tevreden over) omdat ik door elkaar heen dressuurde en sprong. Nu heb ik besloten om het springen te laten voor wat het is, ik had er geen plezier meer in en was er te bang voor geworden. Daarom wilde ik dus ook een dressuurzadel aanschaffen. Merrielief heeft nogal een lastige bouw (klein, smal, maar heel brede schouders) dus de zoektocht kon beginnen...
Ik kende wel de basis van het zadelpassen dankzij mijn zéér gepassioneerde zadelmaker die bij de Bates heel veel punten benoemd heeft waar je op moet letten. Dus zelf een paar zadels opgehaald en gepast, bleek niks te zijn. Uiteindelijk via FB in contact gekomen met een zadelpasser, zij is afgekomen met 4 zadels en woehoe, eindelijk succes, er paste 1: een Ainsley.

Natuurlijk meteen testgereden. Wat een heerlijk z adel. Ik ben helemaal verliefd! *\o/*
Ik was op zoek naar een tweedehands zadel in lagere prijsklasse dat mijn paard past. Voor mezelf had ik dus niet echt eisen omdat ik weet dat je in die prijsklasse al blij mag zijn dat er iets past, zeker met een paard met geen standaard bouw. Maar ik had geluk: de Ainsley belichaamt veel van mijn voorkeuren :D. Lekker diepe, zachte zit en hij zette me een pak correcter dan de Bates (uiteraard).

Ik heb zelf nog geen enkele ervaring met Ainsley dus ik wou hier ook eens polsen wat de ervaringen zijn, zowel positief als negatief?

Weten jullie toevallig ook welk model deze is?
Afbeelding

En last but not least. Er zit zo een extra "singel" aan om de zweetbladen bijeen te houden. Ik had dat op m'n oude Isabelle Werth ook en vind dit vreselijk. Kun je dat eraf laten slopen of beschadigt dat het zadel?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:52

Ik heb een ainsley vencouver gehad, was een erg fijne zadel alleen uit het niets een gebroken boom.
Ben overigens niet de enige een oude stadgenoot had het zelfde probleem.
Laatst bijgewerkt door booster op 18-11-15 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaVH96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:52

Ik vind ainsley's heerlijke zadels. Gaan goed mee in mijn ervaringen en blijven ook lang mooi.

Nicole

Re: Ervaring Ainsley zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:54

Hier ook een ainsley eigenaar! Super fijne zadels alsof ze gemaakt zijn voor mijn pony's passen als een huis.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:57

Fijne zadels! Je zadel lijkt gewoon een ainsley vanguard populair volgens mij.

Je kunt die extra singelstoot gewoon verwijderen. Eventueel door een zadelmaker als je zelf bang bent om iets te beschadigen. Ik heb toen zelf gewoon dat draadje met een torn mesje losgepulk en het er toen afgehaald.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:03

Vriendin heeft nu een maandje een Ainsley Vanguard. Bij de zadelmaker heeft ze zo'n 10 zadels uitgeprobeerd. Dit zadel was de 9e; daar waar ze bij alle zadels "mwah, niet echt" zei, ging ze bij dit zadel zitten en zei "dit is 'm". Paard was het er wel mee eens, ze liep weg alsof ze dit zadel al jaren had (met een paar van de andere zadels liep ze heel wiebelig, traag en onzeker).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:17

Ik heb een Ansley Vanguard en het bevalt me steeds beter.
Diepe, zachte zit maar niet een te gesloten zit en het ligt goed op mijn paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:19

heerlijk zadel...ik heb er al 20 jaar een.Past op zowat alle paarden.
Denk dat de vanguard is die op de foto.Die heb ik ook.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:22

Ook een vanguard gehad, heerlijk zadel, maar ....ook bij mij een gebroken boom waardoor ik toch een ander merk heb genomen.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:27

Ik heb de ainsley vanguard populair zelf ook, en ben super tevreden. Daarnaast heb ik sindskort ook een vzh zadel ernaast, de ainsley bently en ook die bevalt super. Neem aan dat jij idd ook gewoon de vanguard hebt. Veel plezier met je nieuwe zadel!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:30

Mijn Ainsley past helaas niet meer op mijn paard (en staat dus te koop.. :o) maar zat ook heerlijk! Heel zacht en een stevige zit maar niet gedwongen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:33

Nina1999 schreef:
Ik heb de ainsley vanguard populair zelf ook, en ben super tevreden. Daarnaast heb ik sindskort ook een vzh zadel ernaast, de ainsley bently en ook die bevalt super. Neem aan dat jij idd ook gewoon de vanguard hebt. Veel plezier met je nieuwe zadel!

Zit die vzh net zo stevig als de dressuur? Ik vind de v.popular heerlijk zitten maar wil voor mijn pony eigenlijk een vzh.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:35

Ik heb ook een Ainsley gehad.
Zat heerlijk.
Boom is niet aan te passen.
Bij mij ook een gebroken boom

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:38

Op mijn bijrijdpaard ligt een ainsley vanguard.
Heerlijk zadel. In principe gekocht voor ves zn vorige bijrijdster welke ellelange benen had, volgens mij heeft dit zadel ook extra lange bladen. Maar ik kan er met mijn gemiddelde beentjes prima mee vooruit

Heb ook zo'n extra singel, en vind deze erg handig. Maar bij mij lopen de beugels dan ook onder de bladen door (kunnen er niet eens boven)
Laatst bijgewerkt door Renee_S op 18-11-15 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:39

Ik heb ook een Ainsley. Een Vanguard Optimo (of Optimus...).

Heerlijk zadel. Bij mij zit er een verstelbare boom in en flair-kussens. En een normale zit, ik kan echt niet lekker zitten in zadels met een diepe zit.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:49

Hier ook een aibsley vanguard die helaas te koop staat. Hele fijne zadel diepe zit en niet te opgesloten.

Ben meer het springen aan het oppakken nu, dus wil gaan kiezen voor een vhz zadel ...

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 22:03

Haha Stamper, net het omgekeerde van mij ;).

Fijn te lezen dat er zoveel mensen blij mee zijn! De boom moet ik precies wel in de gaten houden...
Bij mij was het ook meteen het gevoel van "dit is het" bij deze toen ik erop ging zitten. Maar ik hou ook van een diepe stevige zit :).
Geen idee of het aan het zadel ligt, de vorige was nl ook op maat gepast, maar heb nu 2x gereden met het zadel en mijn merrie die ofwel grofweg weigert halt te houden ofwel een halve volte door mijn hand loopt voor ze stopt, stopte ineens... Meteen bij het verleggen van mijn zit, terwijl er meestal een stevige ophouding voor nodig is. Ik ben benieuwd hoe dat zich gaat voortzetten, dit is echt een mirakel... Zitten we al een jaar zonder resultaat op te trainen :S

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:11

Afbeelding

Voor mij niks anders meer zit als een huis,nooit meer zadelpijn na een lange buiten rit.
Kan iemand mij vertellen hoe dat komt dat dit zadel zoveel gebroken bomen kent.
Daar ben ik minder blij mee. :(:)
Dit is de mijne.

Wat betreft die extra stoot om de zweetbladen bij elkaar te houden,dat had me wintec ook heb hem er wel afgehaald,maar niet bij me ainsley.
Reden wel bij de wintec was dat die nogal uit stak op me ijslander.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:15

het zijn prima zadels!
Wat de gebroken bomen betreft is het meestal het verstelbare model met een sleuteltje. Dit mechaniek is best kwetsbaar. Goede kwaliteit leer, de oudere modellen hebben soms wel een nauwer kussenkanaal.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:30

Ik heb zelf ook een ainsley gehad.
Heerlijk zadel en met plezier mee kunnen rijden en paste ook mooi op me ronde pony met vrij korte rug met 18" ter wel het 17 had moeten zijn. Helaas ging het kapot en overgestapt op een andere zadel.
Voor mijn haflinger heb ik nu een goede passende zadel van merano deze is goed en zit ook nog eens lekker net een gel zitting. :+

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:11

Har166, hij zit wel iets minder stevig natuurlijk, blijft een vzh zadel, maar in vergelijking met de andere zadels die gehad heb wel echt een stuk beter hoor! Ik heb de bently, maar als je nou een iets dieper/dressuurgerichter zadel wil zou ik eens naar de ainsley ranger kijken.

Ik gebruik hem zelf eens in de week om te springen. Dressuren en buitenritjes pak ik toch mn vanguard
Laatst bijgewerkt door Nina1999 op 19-11-15 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:30

Ik heb een Ainsley veelzijdigheids van 13 jaar oud met verstelbare boom. Kneppelharde kussen dus rijd er niet meer mee omwille van mijn paard maar die zat LEKKER! Met hoge lepel en ronde zweetbladen. Beste van beide dus.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:31

swatch schreef:
het zijn prima zadels!
Wat de gebroken bomen betreft is het meestal het verstelbare model met een sleuteltje. Dit mechaniek is best kwetsbaar. Goede kwaliteit leer, de oudere modellen hebben soms wel een nauwer kussenkanaal.

Ah zo dank je wel,dan hoef ik er niet over in te zitten.
Blijft een heerlijk zadel,de mijne heeft een diepe zit,eerst had ik weleens rug klachten na het rijden,maar nu niet meer. :) :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:45

Hier ook jaren Ainsley gehad. Helaas paste deze niet meer op mijn Fjord. Maar ik zou er zo weer een nemen.
Kwaliteit vond ik erg goed, na enkele jaren zag die van mij er nog als nieuw uit.
Ik vond de zit ook heerlijk, ben nog geen zadel tegen gekomen dat zo lekker zit. Precies goed niet te gesloten niet te ruim.

Ik heb die extra singelstoot toen door de zadelmaker laten verwijderen. Vind het ook fijn dat je de beugels onderlangs kunt dragen bij dit zadel. Ik had trouwens de Ainsley Vanguard.