HELP! Ik weet niet welk bit ik moet hebben..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eestheer

HELP! Ik weet niet welk bit ik moet hebben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 09:44

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Mijn fjord en ik rijden graag buiten maar soms wil mijn fjord zichzelf erg sterk maken waardoor ik hem lastig in kan houden en het een gevecht is tussen ons.. We kunnen erg fijn rijden en hebben hier ook de nodige begeleiding in gehad.. maar sommige momenten wil hij nog wel eens gek doen, maakt mij niks uit, maar wil het wel veilig houden voor onszelf en voor de mensen in het bos..

Nu heb ik al van alles geprobeerd, maar heb niks gevonden wat werkt voor ons..
Ik heb een tijdje met een pelham gereden, en dit werkt wel maar ik merk dat hij hierdoor ook een stuk "harder" word in zijn mond in de bak.. en hij loopt nu erg lekker op een dubbelgebroken trensje in de bak, en dit wil ik graag zo houden!

nu heb ik al een paar keer met een enkelgebroken bitje buiten gereden maar hierbij trekt hij zijn mond open en gooit hij zijn hoofd omhoog.. niet prettig voor hem, en niet prettig voor mij..

Hackamore heb ik ook geprobeerd, maar op een gegeven moment ging hij hier ook doorheen en dan moest ik zo hard trekken dat ik het gevoel had dat ik zijn neus zou breken.. :')

Ik hoop dat jullie mij wat goede tips kunnen geven! :D

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:07

Gebruikte je de pleham met een pelhamriempje? Zo ja, zou je nog kunnen proberen om in de bak met een gewoon bit te rijden en buiten met een pelham met dubbele teugels zodat je het schaargedeelte er alleen bij pakt als het echt nodig is. Dat werkte bij mijn vorige paard ook perfect.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:09

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 10:11

Met de pelham reed ik eerst op het bovenste gaatje, als hij zijn "bui" had, deed ik hem op het onderste gaatje.. Nog een tijdje met een riempje gereden die je dan aan het bovenste en onderste gaatje doet, en de teugels aan het riempje en op het laatste ook met dubbele teugels zoals jij beschrijft..
Maar merkte nog steeds dat hij harder word in zijn mond in de bak..

Toen ik met enkelgebroken reed in het bos, werd hij niet harder in zijn mond in de bak.. maarja dan trekt hij zijn mond weer open en gooit zijn hoofd omhoog..

Edit: Dat is indd een handig bit! Maar word deze bij iedere ophouding een stang, of is dit alleen als je een harde ophouding geeft?
Laatst bijgewerkt door eestheer op 18-11-15 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:12

Yunomi schreef:
Er bestaat een dubbel gebroken bit welke ook als "stang" kan functioneren. Ik ben de naam alleen kwijt, ga even zoeken voor je.

Edit:
http://www.divoza.com/nl/h-m-danger-bit-rvs-16-mm

Dat is het danger bit.

Maar ik vraag me altijd af hoe dat dan werkt want dat wordt bij strenge inwerking een ongebroken trens. Niets zachter dan een ongebroken trens...

En de beschrijving op divoza klopt trouwens niet want het wordt geen stang, maar een ongebroken trens.

Zelf heb ik ook een tijd met pelham buiten gereden, maar wel met twee teugels! De onderste kwam alleen in geval van 'nood' erbij. (toevallig ook een fjord)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:14

Had je een enkel gebroken, dubbelgebroken of ongebroken pelham? Mijn paard kon alleen met een ongebroken bit rijden anders ging hij of er aan hangen of hij rende met open mond weg. Enkel gebroken is echt geen vriendelijk bit en als je daar de teugels van aanneemt fungeert die als een soort notenkraker op de lagen. Erg pijnlijk dus en logisch dat een paard de mond open doet en het hoofd omhoog

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:15

Ik rij in het bos met een bokkebit, op het bovenste gaatje, dus zo min mogelijk hefboom en bescherming over de kinketting. In principe rij ik altijd buiten met een lange teugel, maar als ze gaat drammen heb ik een stuk meer te zeggen dan met het dubbel gebroken bit waarmee ik in de bak rij :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:15

Sinds mijn fjord 2 jaar geleden was afgetaaid in het bos zonder mij.. Heb ik een pelham bit aangeschaft. En die is alleen voor op buitenrit. Ik rij altijd op het bovenste gaatje omdat die naar mijn doen gewoon goed functioneert.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:16

eestheer schreef:
Met de pelham reed ik eerst op het bovenste gaatje, als hij zijn "bui" had, deed ik hem op het onderste gaatje.. Nog een tijdje met een riempje gereden die je dan aan het bovenste en onderste gaatje doet, en de teugels aan het riempje en op het laatste ook met dubbele teugels zoals jij beschrijft..

Toen ik met enkelgebroken reed in het bos, werd hij niet harder in zijn mond in de bak.. maarja dan trekt hij zijn mond weer open en gooit zijn hoofd omhoog..

Edit: Dat is indd een handig bit! Maar word deze bij iedere ophouding een stang, of is dit alleen als je een harde ophouding geeft?

Maar had jij dan constant contact op de teugels?
Ik rijd al jaren buiten met een scharenbit en in de bak op een trens, maar hij is er niet harder van in de mond geworden. Wel rijd ik buiten met een lang teugel en pak hem alleen op wanneer hij zo'n bui heeft en laat weer los als hij zich normaal gedraagt. Een scharenbit is niet gemaakt om constant contact te hebben en dus druk er op. Daar zullen ze inderdaad harder van worden.
Ik zou het ook eens proberen met 2 teugels. 1 teugel op de trensring, ander op de schaar en die laatste er alleen bijpakken als het nodig is.
Dan rijd je in principe op de trens maar heb je wel een rem in noodgevallen.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:19

Ik zou gewoon de pelham met dubbele teugel gebruiken. En tijdens het buiten rijden met een zo licht mogelijk contact rijden. Pas als het echt nodig is pak je de teugels erbij.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 10:22

Inoterry schreef:
Had je een enkel gebroken, dubbelgebroken of ongebroken pelham? Mijn paard kon alleen met een ongebroken bit rijden anders ging hij of er aan hangen of hij rende met open mond weg. Enkel gebroken is echt geen vriendelijk bit en als je daar de teugels van aanneemt fungeert die als een soort notenkraker op de lagen. Erg pijnlijk dus en logisch dat een paard de mond open doet en het hoofd omhoog

Ik heb een ongebroken pelham. En een enkelgebroken trensje. :)

minka schreef:
Ik rij in het bos met een bokkebit, op het bovenste gaatje, dus zo min mogelijk hefboom en bescherming over de kinketting. In principe rij ik altijd buiten met een lange teugel, maar als ze gaat drammen heb ik een stuk meer te zeggen dan met het dubbel gebroken bit waarmee ik in de bak rij :)

Wat is het verschil tussen een bokkebit en pelham? Ik dacht dat een bokkebitje voor het mennen is?

Amanda schreef:
eestheer schreef:

Maar had jij dan constant contact op de teugels?
Ik rijd al jaren buiten met een scharenbit en in de bak op een trens, maar hij is er niet harder van in de mond geworden. Wel rijd ik buiten met een lang teugel en pak hem alleen op wanneer hij zo'n bui heeft en laat weer los als hij zich normaal gedraagt. Een scharenbit is niet gemaakt om constant contact te hebben en dus druk er op. Daar zullen ze inderdaad harder van worden.
Ik zou het ook eens proberen met 2 teugels. 1 teugel op de trensring, ander op de schaar en die laatste er alleen bijpakken als het nodig is.
Dan rijd je in principe op de trens maar heb je wel een rem in noodgevallen.

Ik rijd niet met constante druk op mijn teugels, als hij ontspannen is, ben ik ook ontspannen! Hij heeft alleen wel eens dagen dat hij constant aan het dribbelen is, en momenten aan het zoeken is dat hij ervan door wil gaan!
Maar dat is wel al weer even geleden, misschien toch wat langer oefenen met twee teugels.. dat hij echt doorheeft dat als hij iets fout doet dat het voor hem vervelender word..

Daihyo

Re: HELP! Ik weet niet welk bit ik moet hebben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:29

Maar heb je dan wel teugelcontact of hangen ze echt in een boogje?

Vervelend van die drammers. De mijne deed dat ook in het begin. Kunst is dan om geen druk te blijven houden, maar een ophouding te geven en weer los. Desnoods een paar keer achter elkaar. Houd jij namelijk vast, geef je hem een reden om vast te houden.
Dat is wel lastig, want wij ruiters zijn geneigd om ze tegen te blijven houden. En zeker die koudbloeden zetten dan lekker de nek en kaak vast en hangen net zo hard weer terug :+
En wees hem ook voor. Zodra je al voelt dat hij wil gaan drammen al een ophouding geven voor hij echt dramt. En dat consequent volhouden. Bij de mijne heb ik dat zeker een jaar vol moeten houden. Het werd wel steeds minder overigens. En nu 5 jaar later heeft hij nog wel eens van die dagen. Maar met 1 ophouding is het dan ook klaar.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:30

Ik zou hierin een instructrice om raad vragen. Een scherper bit kan helpen, maar dan moet je wel anders gaan rijden. Ik zou toch proberen om dit probleem rijtechnisch op te lossen en een scherper bit alleen op bijv. buitenritten gebruiken. Spanning van het paard moet je rijtechnisch af laten vloeien. Dat valt niet mee, maar is wel de basis van het rijden. Echt, neem les van een gekwalificeerde instructeur. Kost misschien meer, maar daar heb je ook meer aan.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:39

Is het een gevalletje "kop erop en afgezet"? Dan kan je misschien ook denken aan een Thiedemann teugel. Die heeft vrijwel geen inwerking wanneer deze goed is afgesteld en je beessie zich gedraagt. Wanneer ie dan 't hoofd omhoog wil brengen wordt ie belemmerd door de hulpteugel.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 10:43

Amanda schreef:
Maar heb je dan wel teugelcontact of hangen ze echt in een boogje?

Vervelend van die drammers. De mijne deed dat ook in het begin. Kunst is dan om geen druk te blijven houden, maar een ophouding te geven en weer los. Desnoods een paar keer achter elkaar. Houd jij namelijk vast, geef je hem een reden om vast te houden.
Dat is wel lastig, want wij ruiters zijn geneigd om ze tegen te blijven houden. En zeker die koudbloeden zetten dan lekker de nek en kaak vast en hangen net zo hard weer terug :+
En wees hem ook voor. Zodra je al voelt dat hij wil gaan drammen al een ophouding geven voor hij echt dramt. En dat consequent volhouden. Bij de mijne heb ik dat zeker een jaar vol moeten houden. Het werd wel steeds minder overigens. En nu 5 jaar later heeft hij nog wel eens van die dagen. Maar met 1 ophouding is het dan ook klaar.

Ik hou wel contact, niet in een boogje.. of hij moet zo ontspannen zijn, dan "gooi ik ze lekker los" en dan stappen we lekker op ons gemak een stuk, maar dit is nooit heel lang..

Dat van die ophoudingen kan ik wel eens proberen! Niet het gevecht aan gaan, maar nou juist aan geven dat hij moet ontspannen door zelf ook te ontspannen!

eldie schreef:
Ik zou hierin een instructrice om raad vragen. Een scherper bit kan helpen, maar dan moet je wel anders gaan rijden. Ik zou toch proberen om dit probleem rijtechnisch op te lossen en een scherper bit alleen op bijv. buitenritten gebruiken. Spanning van het paard moet je rijtechnisch af laten vloeien. Dat valt niet mee, maar is wel de basis van het rijden. Echt, neem les van een gekwalificeerde instructeur. Kost misschien meer, maar daar heb je ook meer aan.

Ik rijd alleen met een scherper bit op buitenrit, in de bak heeft hij hier geen last van (en rijd ik dus ook op een dubbelgebroken trens). Ook heb ik er juiste begeleiding bij gehad en dit heeft ons al heel erg geholpen.. En het is op dit moment geen spanning meer, maar gewoon drammerig gedrag dat hij harder wilt

Mirjam79 schreef:
Is het een gevalletje "kop erop en afgezet"? Dan kan je misschien ook denken aan een Thiedemann teugel. Die heeft vrijwel geen inwerking wanneer deze goed is afgesteld en je beessie zich gedraagt. Wanneer ie dan 't hoofd omhoog wil brengen wordt ie belemmerd door de hulpteugel.

Soms is dit het geval maar meestal gooit hij zijn kop niet omhoog maar "gooit hij zijn gewicht in de strijd".. (snap je wat ik bedoel?)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:01

Vervelend probleem, en bitje lan idd schelen, maar denk dat het grotendeels toch rijtechnisch is.
Hier oo een die nog weleens te fanatiek wil doen, dan gaan we direct terug naar stap of halt, laat ik hem inbuigen en achter overstappen. Tot hij loslaat/ontspant en dan rijd ik weer verder. Dit pas ik nog steeds toe als hij heet/drammerig wordt en heb het steeds minder vaak nodig. En idd duidelijk in hulpen, ophouding/los en niet vast blijven houden werkt voor de mijne ook heel goed.
Probeer meer op zit/benen/stem te gaan doen, dan die constante contactteugel nodig te hebben, dat kan ook al schelen.
Je geeft aan dat het wel al verbeterd is, dus denk dat het consequente vooral heel belangrijk is. Duidelijk blijven.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:03

Pelham
De pelham is een combinatie tussen een trens en een stang in combinatie met een trens. De werking
is dan ook een combineert van beide voorgenoemde bitten. Dit bit oefent druk uit op de mond, achter
de oren en in de kingroeve. De druk op de kingroeve ontstaat door de hefboomwerking van het bit.
Wanneer de ruiter bij dit bit met een teugel wilt rijden, dient er een pelhamriempje gebruikt te worden.
Dit riempje verbind de bovenste en de onderste bitringen met elkaar waardoor er met een teugel
gereden kan worden. Het is tevens wel beter om bij gebruik van dit bit met twee teugels te rijden.

Bokkebit
Het bokkebit is een stang dat gebruikt wordt bij authentieke aanspanningen. Het is een stang met een
lichte inwerking. Als de leidsels in de bovenste leidselgaten wordt gegespt, is de inwerking niet
scherper dan bij een trens.