Amanda schreef:Maar heb je dan wel teugelcontact of hangen ze echt in een boogje?
Vervelend van die drammers. De mijne deed dat ook in het begin. Kunst is dan om geen druk te blijven houden, maar een ophouding te geven en weer los. Desnoods een paar keer achter elkaar. Houd jij namelijk vast, geef je hem een reden om vast te houden.
Dat is wel lastig, want wij ruiters zijn geneigd om ze tegen te blijven houden. En zeker die koudbloeden zetten dan lekker de nek en kaak vast en hangen net zo hard weer terug

En wees hem ook voor. Zodra je al voelt dat hij wil gaan drammen al een ophouding geven voor hij echt dramt. En dat consequent volhouden. Bij de mijne heb ik dat zeker een jaar vol moeten houden. Het werd wel steeds minder overigens. En nu 5 jaar later heeft hij nog wel eens van die dagen. Maar met 1 ophouding is het dan ook klaar.
Ik hou wel contact, niet in een boogje.. of hij moet zo ontspannen zijn, dan "gooi ik ze lekker los" en dan stappen we lekker op ons gemak een stuk, maar dit is nooit heel lang..
Dat van die ophoudingen kan ik wel eens proberen! Niet het gevecht aan gaan, maar nou juist aan geven dat hij moet ontspannen door zelf ook te ontspannen!
eldie schreef:Ik zou hierin een instructrice om raad vragen. Een scherper bit kan helpen, maar dan moet je wel anders gaan rijden. Ik zou toch proberen om dit probleem rijtechnisch op te lossen en een scherper bit alleen op bijv. buitenritten gebruiken. Spanning van het paard moet je rijtechnisch af laten vloeien. Dat valt niet mee, maar is wel de basis van het rijden. Echt, neem les van een gekwalificeerde instructeur. Kost misschien meer, maar daar heb je ook meer aan.
Ik rijd alleen met een scherper bit op buitenrit, in de bak heeft hij hier geen last van (en rijd ik dus ook op een dubbelgebroken trens). Ook heb ik er juiste begeleiding bij gehad en dit heeft ons al heel erg geholpen.. En het is op dit moment geen spanning meer, maar gewoon drammerig gedrag dat hij harder wilt
Mirjam79 schreef:Is het een gevalletje "kop erop en afgezet"? Dan kan je misschien ook denken aan een Thiedemann teugel. Die heeft vrijwel geen inwerking wanneer deze goed is afgesteld en je beessie zich gedraagt. Wanneer ie dan 't hoofd omhoog wil brengen wordt ie belemmerd door de hulpteugel.
Soms is dit het geval maar meestal gooit hij zijn kop niet omhoog maar "gooit hij zijn gewicht in de strijd".. (snap je wat ik bedoel?)