Wintec dressuur- of veelzijdigheidszadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Wintec dressuur- of veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 18:36

Hallo bokkers!

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel dat schappelijk van prijs is. Mijn besluit staat al vast dat het een wintec wordt, maar ik twijfel nog tussen een dressuur- of veelzijdigheidszadel.

Ik ben er nog niet echt uit of ik me eerder wil richten op dressuur of op de springsport. Wel heb ik nu een springzadel ter beschikking, maar dit ligt niet ideaal op mijn merrie haar rug. Ik vermoed dat dit ook niet opgevuld kan worden, het is namelijk een prehistorisch zadel dat al iets van een 20 jaar dienst doet.

De meerderheid raadt me aan om zowel een spring- als dressuurzadel te kopen, maar dat is momenteel te prijzig.

Iemand die mij hiermee kan helpen of me kunnen zeggen welke ervaringen jullie met deze zadels hebben?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon niet echt een vergelijkbaar topic vinden, mijn excuses als dit dus al eens besproken geweest is.

Alvast bedankt
Jasmine

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:45

Ik ben gek op de wintec dressuur zadels (wel met zachte stoffen kniestukken dus niet die waarbij de knievlakken van het zelfde materiaal zijn als het zadel), maar als je wilt richten op springen zou ik voor een veelzijdigheids zadel gaan. Af en toe een sprongetje met een dressuurzadel is niet zo erg maar als je het een aantal keer in de week wilt doen wordt het er niet fijner op om met een dressuur zadel te springen denk ik. En de hoogte van de sprongen doet er ook wel toe, wil je een sprongetje van 20 cm of wil je echt het hogere werk vanaf 70 cm of iets dergelijks? Bij hogere sprongen vind ik het wel fijner om een zadel te hebben waar ik mijn beugels gemakkelijk kort kan doen zonder dat ik voor over kukel, wat ik bij een dressuurzadel wel best snel heb :(

Jasmine_

Re: Wintec dressuur- of veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 08:46

Het probleem is dus dat ik nog geen idee heb wat ik precies met haar ga doen. Ze is namelijk nog niet zo lang zadelmak.

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:50

Ik zou gaan voor een veelzijdigheidzadel!
Dan kan je springen en dresseren zonder dat je met het 'verkeerde' zadel rijd :+

Shawn_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:20

Als je nog niet weet wat je exact wilt doen, zou ik voor een veelzijdigheidszadel gaan :j Kan je er mee doen wat je wilt zonder je druk te hoeven maken over het soort zadel.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:27

Wintec heeft ook veelzijdigheid richting dressuur zadels. Beste van beide wereld want je kan er een sprongetje mee wagen maar je zit een stuk beter en netter dan op een veelzijdigheidszafel! Absoluut een aanrader!

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:36

Ik zou ook gaan voor een veelzijdigheidszadel.
De veelzijdigheidszadels van Wintec neigen inderdaad richting dressuur, en je kunt er toch mee springen.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:16

als je het nog niet zeker weet idd veelzijdigheid, kun je beide gemakkelijk doen :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:20

Ik zou gaan voor een dressuur zadel. Dressuur is toch de basis en zal je ook met een springpaard de meeste tijd doen. Tegen de tijd dat je paard klaar is voor het hogere springwerk heb je misschien wel weer budget voor een springzadel.

(Daarbij kan je wintec juist goed 2e hands kopen. Misschien dan zelf budget voor 2 zadels?)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:22

idd veelzijdigheid, maar mag ik vragen waarom wintec? Ik vind die zadels vreselijk zitten nadat ik er langere tijd mee gereden heb

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:23

Ik heb mijn wintec voor veel te weinig weggedaan... (maar dacht.. ben ik er vanaf)

Vond het zelf niet zo'n fijn zadel :') Maar waarom Wintec als ik vragen mag?

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 22:54

Omdat Wintec het goedkoopst is en als ik de recensies lees, lees ik voornamelijk positieve ervaringen (met uiteraard hier en daar negatieve ervaringen).
En uiteraard ook omdat Wintec makkelijk aanpasbaar is, en mijn paard nogal een moeilijke rug heeft

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:56

Ik PB je even ;) Wintec is echt niet goedkoop.. Vind Wintec tegenwoordig juist duur voor wat je er voor krijgt...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:58

voor paarden met een moeilijke rug is wntec net totaal niet geschikt...

Als je wat aanpasbaars wil in die prijsklasse zou ik voor een tekna gaan, is veel comfortabeler voor paard en ruiter en kwaliteit is 10 keer zo goed. We een zadelpasser erbij halen en niet zomaar een zadel erop kwakken

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:04

Maar... hoe liggen die Wintec's op je paard?
De ligging van een zadel op je paard lijken me uitgangspunt nummer 1 als je op zoek bent naar een zadel
Wintec heeft een aanpasbaar kopijzer waardoor het je in de breedte wel speling hebt, maar de vorm van de boom moet nog altijd overeen komen met de vorm van de rug van je paard om een passend zadel te hebben.

Een zadel 'van het plaatje' kopen op internet is vrijwel niet te doen, en zeker niet met een paard dat afwijkt van het gemiddelde (en daar ga ik vanuit als je het omschrijft als een moeilijke rug). Dan is het een kwestie van meten en passen.
Kan best dat een goedkoop en fijn zadel superleuk ligt, maar je kunt het gewoonweg niet van een plat plaatje afzien. Ik zou er dus echt iemand bijhalen met meerdere zadels en verstand van zaken en pasvorm.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 23:06

Zadelpasser is net langsgeweest en had de 500 en 2000 in vzh bij. Deze pasten na aanpassing van de boom wonder boven wonder perfect op mijn merrie haar rug, en ik vond ze ook heel fijn zitten. Qua prijs zou het ook heel goed meevallen, 560 inclusief singel en beugelriemen.

Ik heb ondertussen nog tips gekregen van enkele bokkers, dus ga eens een mailtje sturen naar de zadelpasser met de vraag of hij die zadels ook op voorraad heeft en eventueel zou kunnen komen passen.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:14

Ik heb een wintec dressuur met cair dus (deels) gevuld met lucht. Superfijn zadel! Mijn paard heeft een moeilijke bouw. Kan er gerust een klein sprongetje mee maken 50 cm durf niet hoger :+ maar kan wel.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:57

Wat fijn! Veel succes :)