Wie kent er zadels/zadelmerken met een vrij rechte boom.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Wie kent er zadels/zadelmerken met een vrij rechte boom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 16:18

Ik ben nu al een hele tijd bezig om een goed passend zadel te vinden, even erbij te zeggen dat ik geen nieuw maatwerk zadel koop.

Ik had eerst een Thorowgood endurance, 2x andere voorboom in gekomen omdat ze meer bespiering kreeg. Maar die bleek na ene half jaar niet meer aan te passen, de vorm van de boom zelf liep te rond voor haar rug, die door opbouw van spieren veel rechter is geworden.

Toen een Barefoot Cherokee, gepast/getest met een Plip pad, zadel ligt prima. Drukverdeling ook goed, alleen ik kan er niet op zitten. Ik zit echt veel te breed en kom met mijn knie niet eens in de buurt van de kniewrongen. En ben van plan volgend jaar ook zo nu en dan eens een dressuur wedstrijd te gaan starten en ik vind het ook leuk om regelmatig te springen,

Nu heb ik een HM Flexee zadel, semi boomloos. Super fijn zadel. Maar de singelstoten komen niet overeen met haar singelplaats, en dit is ook niet te overbruggen met een speciale singel. Waardoor het zadel de neiging heeft naar voren te gaan schuiven. Daarnaast heb ik toch wel de voorkeur voor veelzijdigheid. Maar toen ik dit zadel kocht was de keus even niet anders.

Ik moet dus een zadel hebben met een vrij vlakke boom, zodat je geen schommelstoel op de rug hebt liggen. Ben nu in overleg met de zadelmaker bezig voor een Thorowgood Compact. Die hebben ook een vlakkere boom. Maar wil me nu niet op 1 soort vastzetten, dus wie weet er een model of merk zadel die een mooie vlakke boom hebben, en geschikt voor de warmbloedpaarden met schoft, maar in verhouding wel brede schouders.

Starbreeze

Re: Wie kent er zadels/zadelmerken met een vrij rechte boom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:21

Anatomica? Die brugde op mijn paard met normale welving in de rug.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:02

Met een Thorowgood (compact) heb je een prima zadel voor een paard met een rechtere rug en meer schoft. Er is een medium schoft en een hoge schoft type; het verschil tussen beide zadels is de dikte van en het type kussen dat eronder zit. In die prijsklasse een absolute aanrader, mits goed aangemeten met de juiste maat kopijzer (7 verschillende maten van NM tot XXW). De leren versie heet Kent & Masters S-serie.
Succes!

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:12

heb je ook een foto van je paard??'

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 18:44

Afbeelding

Hier een foto van dr rug.

En 1 helemaal. Wel iets oudere foto. Maar meeste zijn met zadel of van voren gemaakt die ik heb.
Afbeelding

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:48

misschien een bates?
voor ons heeft hij een te rechte boom :P
Heeft een verstelbare voorboom, werkt met wintecbomen.
eventuee heb ik er 1 te koop, een springzadel, maar waar ook prima dressuur mee gereden kan worden, zadel heeft veel wrong en halfdiepe zit.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:35

Is je paard ook niet nog is wat overbouwd als hij met zijn achterbenen netjes onder zijn lijf staat?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 12:53

Ja ze is inderdaad heel iets overbouwd. Ze had bij de vorige eigenaar een tekna dressuur, die paste ook. Maar ze is nu natuurlijk gegroeid in de bespiering, dus kans dat zoiets nu niet meer past

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:32

Tekna heeft inderdaad rechte bomen. Kan je altijd weer proberen toch?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 21:07

Dus tot nu toe Thorowgood (compact), Bates of Tekna.
Kent en Masters evt ook, maar is de s line met rechtere boom er ook in vzh? Vind ze alleen in dressuur.

Rij momenteel ff met een barefoot cheyenne, ook fijn zadeltje. Maar als ik nog eens wil gaan springen is het wel handig wat kniewrong te hebben.

Verder rijd ik heel erg veelzijdig, dus wil ook een zadel die daar aan kan voldoen.
Ik wil rij zowel dressuur, springen en buitenritten.

Dit jaar al een keer een endurance wedstrijd gestart, en wil volgend jaar een paar dressuurwedstrijden gaan rijden, een Trec wedstrijd meemaken, en misschien een Knhs impuls BB springwedstrijd.
Verder weer lekker veel buitenritten, Enjoy the ride ritten, en heel misschien een Cross training gaan doen. Niets heel serieus, maar ik houd van afwisseling *\o/*