Spring zadel probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Spring zadel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 10:53

Als eerst vrijdag komt zadelpasser/opvuller maar zoek toch al wat advies

Probleem

21 jarige merrie met blessure verleden aan de rug en gevoelig op zadels (mag natuurlijk ook het moet goed passen)

KWPN voldoende lange rug

Met schoft en een rondgeribt paard

Voorheen Kieffer Venedig 18 inch maar deze kneep op de ruggengraat. En was erg groot voor de ruiter (smal en lange benen)

Nu Prestige sydney 17 inch (boom32) maar deze lijkt te veel achter op rug te drukken (daarom komt vrijdag zadelmaker)

Hoop dat de prestige kan blijven maar vrees het ergste.

Paard moet voor veel vrijheid hebben is daar gevoelig op, onderleggers enz die zadels versmallen is altijd een probleem.

Wat wil ik met dit paard nog: bosritten en recreatief een sprongetje en een lesje rijden

Een nieuw zadel liever niet ivm leeftijd paard

Welke 2e hands zadels kan ik aan denken met schoft en rondgeribt. Natuurlijk worden ze gepast/passend gemaakt waar mogelijk.
Ruiter is 1.80/lange benen en broekmaat 36

Stubben bijv geeft altijd problemen met schoft of past bij schoft maar is te smal.

mala26

Re: Spring zadel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:56

met een prestige zadel kan je nog veel hé. Ze kunnen de boom nog smaller of breder maken. Hebben hier ook een prestige springzadel op een redelijk rond geribd paard liggen. Dus zou nog even afwachten wat je zadelmaker zegt.

Liselot

Re: Spring zadel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:58

Er bestaan ook zadels waarbij de takpunten wat flexibel zijn (had mijn Harry Dabbs) en dat ik erg prettig bij rondgeribte paarden die wel schoft hebben.
Verder staat zaldi goed bekend onder rondgeribte paarden

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 10:59

Hoop zo dat Prestige kan blijven maar qua breedte lijkt het wel goed te zijn. Schoft mooi vrij, sluit aan maar drukt niet in de schouder.

De prestige is destijds ook aangeschaft omdat dat juist wel ging. Nu lijkt het zadel naar achter te kruipen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 11:00

Liselot schreef:
Er bestaan ook zadels waarbij de takpunten wat flexibel zijn (had mijn Harry Dabbs) en dat ik erg prettig bij rondgeribte paarden die wel schoft hebben.
Verder staat zaldi goed bekend onder rondgeribte paarden

Volgens mij heb jij dit paard gereden :D
Ik pb je even

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:01

Bij teveel druk aan de achterkant zou je toch denken dat hij voor te smal is. Ik duim iig voor je dat de prestige kan worden aangepast, zal sowieso de meest voordelige optie zijn

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 11:02

Liselot schreef:
Bij teveel druk aan de achterkant zou je toch denken dat hij voor te smal is. Ik duim iig voor je dat de prestige kan worden aangepast, zal sowieso de meest voordelige optie zijn

En voor breder zou weer problemen geven met de schoft.

Hoop ook gezien de leeftijd van het paard dat het met mijn Prestige opgelost kan worden.

Het voordeel is dat een prestige wel makkelijk verkoopt en redelijk opbrengt.
Maar beetje jammer dat de rest van het tuig op de kleur is aangepast. :')