[WN] Nieuw zadel: waar op letten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Nieuw zadel: waar op letten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 20:03

Ik ben sinds een aantal weken met mijn bijna 23 jarige paard overgestapt van het Engelse naar het western. Daar hoort natuurlijk ook een western zadel bij.
Waar moet ik op letten?

Paard heeft een vrij hoge schoft. Is een tuiger van 1.60m. Ik heb nu een 17 inch veelzijdigheids zadel.

Gezien de leeftijd van het paard zit ik te denken aan een tweedehands zadel van ongeveer 500 euro. Is er een zadelpasser in de buurt van Hoofddorp die langs zou kunnen komen? Etc etc.

Ik krijg les, diegene gaat ook voor mij kijken of het zadel past etc.

Afbeelding

Afbeelding

troi

Re: Nieuw zadel: waar op letten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:47

Een goede tweedehandse voor 500 gaat lastig worden, helemaal met een tuiger die behoorlijk andere rug heeft dan de quarters, waar de meeste westernbomen voor gemaakt zijn. Ik zou een goede zadelpasser bellen om advies te vragen. Zomaar op de gok een zadel kopen raad ik echt af, de paskans is zo klein,

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:58

Inderdaad een andere bouw,is een boomloos of semi boomloos westernzadel niks voor je

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:14

Met 500 euro ga je idd niet zo ver komen. Westernzadels zijn over het algemeen een stukje duurder dan Engelse zadels. En dan ook nog met een 'afwijkende' pasvorm. En niet zomaar wat kopen. Westernzadelpassen is nog moeilijker dan Engels, aangezien je geen kussens hebt die je aan kunt passen. En daarbij zul je dan ook nog een goeie pad moeten hebben die ook nog wat kost.

Boomloos kan, maar ook dan moet je heel goed opletten dat de pommel hoog genoeg is om ruimte voor de schoft te houden. Bob Marshall heeft westernzadels met peaked (hoge) pommel, maar die zijn ook aardig duurder dan 500.

DubbelFun

Re: Nieuw zadel: waar op letten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:58

Het zal idd niet makkelijk worden om een goedpassend zadel te vinden (zeker niet voor die prijs) en op die leeftijd zit je ook nog met het feit dat de rug alleen maar holler gaat worden en je zadel dus niet jaren zal blijven passen.
Persoonlijk zou ik ook een goede boomloos aanraden en de al eerder geopperde Bob Marshall (Peaked) is dan zeker een aanrader.
Helaas zul je die niet vinden voor 500 euro, reken dan eerder op het dubbele.