[HAR] Welk bit heb ik nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_nfcd

[HAR] Welk bit heb ik nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 22:41

Hallo jongens en meisjes,

ik heb jullie hulp dringend nodig.
mijn merrie is super enthousiast in het springen nu ze na een tijde weer mag *\o/*
en daar ben ik super blij mee natuurlijk. maar soms is ze zo enthousiast dat ik niet meer kan zetten en ik mezelf mannen armen kan trekken op haar. Even voor de duidelijkheid met springen rijd ik haar al met een pelham bit. Nu heb ik van de week thuis gereden met dubbel teugel aan de pelham en toen was ze zo fijn te rijden echt wauw goddelijk <3 maar helaas heeft het KNHS besloten dat dit niet mag op wedstrijden........ ;( |(

Dus nu is mijn grote vraag iemand tips voor een goed bit ?!
want ik ben radeloos |o :?

Anoniem

Re: [HAR] Welk bit heb ik nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:50

misschien een inkoppertje, maar werken aan je controle met springen ipv een scherper bit gebruiken?

Een pelham is al ong. het scherpste bit wat is toegestaan..

_nfcd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 23:03

Anoniem schreef:
misschien een inkoppertje, maar werken aan je controle met springen ipv een scherper bit gebruiken?

sorry maar de controle is er helemaal hoor. alleen de laatste paar meter ze der kop er op en kan ik niet meer zitten en ook niks meer aan de voorkant. Ze is gewoon super enthousiast. En ik vroeg om een bit niet om rijtips geloof ik...... :D
Ik krijg elke week les en dit zit goed hoor

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:05

Een ander bit is in dit geval alleen een verkapping van t probleem gok ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:08

_nfcd schreef:
Anoniem schreef:

sorry maar de controle is er helemaal hoor. alleen de laatste paar meter ze der kop er op en kan ik niet meer zitten en ook niks meer aan de voorkant. Ze is gewoon super enthousiast. En ik vroeg om een bit niet om rijtips geloof ik...... :D

ik geef ook antwoord op je vraag, een Pelham is ong. het scherpste bit wat is toegestaan. Je zou hier nog een hackemore bij kunnen pakken, maar dan moet je wel in het Z starten. In de klasses eronder is dat niet toegestaan.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:16

Pelham riempjes gebruiken..?

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:21

Ik ben het volledig eens met Nini_Roosje.

Als je al met een pelham rijdt, en je trekt daarmee alsnog je armen kapot, zou ik zeggen, ga lekker oefenen op rust en controle in het parcour. Je lost niet alle problemen op door alleen een ander bit te nemen.
Ohja, dit alles is zeker niet onvriendelijk bedoeld ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:55

_nfcd schreef:
Anoniem schreef:

Dan is de controle er toch helemaal niet. Paard zou tot op de laatste cm precies moeten luisteren hoe snel ze mag en hoe groot de passen mogen zijn. Als dit al op meters ervoor gebeurd is de controle bij de sprong er absoluut niet. Dan mag er wel controle zijn tussenin en bij het gewone rijden. Maar dit is gewoon puur rijtechnisch. Steek je er nog een scherper bit in, dan is het maar een kwestie van tijd tot ze er aan gewoon is en dan zal ze exact hetzelfde ook met dit bit doen.

Bit is in dit geval echt niet de oplossing, mocht je dit toch doen. Dan ben ik er 100% zeker van overtuigd dat je over een half jaar zegt, had ik dat maar niet gedaan. Want dan zit je met nog meer miserie.

Veel op lage sprongen oefenen waardoor je precies elke stap kan controleren. Ook een stoppen voor een hindernis is een goede oefening om er voor te zorgen dat je paard blijft opletten in plaats van zelf maar alleen de leuke dingen doet.

Op het moment geef je haar gewoon de vrijheid om te doen wat zij graag wil. Zij wordt enthousiast van springen, oh spring maar. Als je paard naar buiten wil rennen laat die haar toch ook niet zomaar gaan? Dat is exact hetzelfde en als je dit niet rijtechnisch gaat oplossen ga je in nog veel grotere problemen komen.

En aangezien je geen rijtips wil maar een bit: Pelham weg en dringend wat minder sterk. Dat zou mijn advies zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:50

Een passoa bit met pelhalm riempjes eraan? :) pelhalm is vanaf de L toegestaan geloof ik.