zadel oudere merrie met doorgezakte rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

radicalM

zadel oudere merrie met doorgezakte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 15:15

Onze huidige BM zit absoluut niet fijn meer op onze quarterdame van 23 door haar doorgezakte rug. Het zadel glijdt naar achter en gaat daardoor tegen haar heupen aan schuiven.
We zoeken dus een zadel, dat haar voldoende steun geeft, dat haar "holling" wat opvult. Boomloos liefst. Geen dressuur, meer gericht op buitenritten en western.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke rug? Hoe los je dit het beste op?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door radicalM op 13-11-15 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

D__S

Re: zadel oudere merrie met doorgezakte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:24

Je foto is niet te zien.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 15:25

haha...nu wel hè...op deze foto lijkt het niet zo erg...maar het geeft wel een idee

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:29

Als het op deze foto niet zo erg lijkt, moet je dan nog op deze merrie rijden? Heeft ze verder geen rugklachten? KS?

Voor een boomloos zadel kan ik je boomlooszadelpasservice.nl aanbevelen. Aardige meid met verstand van zaken. Die kan je vast verder helpen!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:31

Als het nog erger is als de foto doet vermoeden zou ik er persoonlijk gewoon niet meer op gaan zitten.
Training vanaf de grond, goed gericht op die rug (en natuurlijk de buikspieren) zo sterk en soepel mogelijk houden en geen extra belasting op die rug.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:34

Ik dacht ook: als dit niet erg lijkt dan vraag ik mij af of rijden nog een optie is.

Anders zou ik je aanraden om eens te kijken naar een Trekker zadel te kijken.

Mijn merrie (10 jaar) heeft een soortgelijke rug, wel minder heftig als dit paard gelukkig en met training weer een heel eind verbeterd. Zij heeft als veulen haar schoft gebroken.

De holling in de rug maakte dat alle boomzadels gingen bruggen.
Boomloos gaf teveel druk in de rug op het zwakste punt.

Daarom ben ik voor de tussenweg gegaan en ik moet zeggen, het bevalt super!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 15:35

Ze heeft absoluut geen pijn in haar rug. Osteopaat kijkt haar na. Het komt ook een beetje door haar cushing en laatste veulen. Ze loopt veel mee als handpaard, af en toe onder het zadel. Dan oogt ze vlot en voorwaarts. Maar om te voorkomen dat ze last krijgt, zoek ik dus een zadel wat beter zit/past en aanvoelt voor haar.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:37

Osteopaat heeft geen röntgen ogen natuurlijk. Mijn pony was ook in orde bij de osteopaat maar had toch Kissing Spines. :)

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 15:40

maar dat merk je toch? Dan heeft een paard toch pijn?

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:42

Helaas heel vaak merk je het niet. Foto enige manier.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:42

Ja ik kreeg wel signalen van hem, maar hij geeft mij die vrij snel. Veel paarden lopen ook door die pijn heen.
Ik vind het op de foto er al behoorlijk slecht uit zien, en als jij dan zegt dat het er nóg erger uitziet, dan vraag ik me af of het niet tijd is voor pensioen... Met eventueel grondwerk nog. :)

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 15:51

Nogmaals...het is geen normale rug, dat is duidelijk, maar wij krijgen niet de indruk dat ze op enige manier last op pijn heeft. Daarbij, ze loopt misschien 1 keer per week buiten mee onder het zadel en ze loopt als een kievit. Vrolijk en dribbelt haar zoon voorbij....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:53

Heb je mijn berichtje gezien? Zou daar serieus naar kijken qua merk/type zadel.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:54

Nou ja, we zijn hier om tips te geven... Wat jij ermee doet, is jouw ding. Het is iig niet gezond en daar komen (als ze er al niet zijn) problemen van. Ook al loopt ze maar 1x buiten.
Ik zou gewoon, in belang van het paard, niet meer rijden tot die rug sterker is.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 15:55

Ja Marlies, ben gelijk even gaan kijken... Zien er idd goed uit. Dank je wel...

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 16:00

Haha...Anthea...kan ik lang wachten... ze is 23. Als je de foto's op mijn profiel bekijkt, zie je haar rechts staan. Een aantal jaar geleden. Het zit ook een beetje in haar bouw. Ik begrijp best dat je het beste voor hebt, maar vertrouw er in dit geval maar op, dat ik weet wat ik doe? Ok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:21

Ik vind het advies van anthea ook wel een beetje heftig meteen.

Maar het is natuurlijk wel belangrijk om goed te kijken naar je paard, als ze ook maar lichte aanwijzingen geeft dat ze niet meer comfortabel is met iemand op haar rug, zou ik meteen laten controleren op kissing spines, of in ieder geval er niet meer op gaan zitten.

maar als het paard gewoon aangeeft graag te willen lopen en je dat met mate doet, kan het mijn inziens prima.

Qua zadels kan ik je helaas niet veel advies geven. ik heb weinig ervaring met paarden die zo'n doorgezakte rug hebben. Wel kan ik je vertellen dat ik had zelf een thorowgood had vroeger, wat wel fijn is omdat het super lichtgewicht is! Dat is sowieso al minder belastend voor de rug, maar of dat ook helpt tegen schuiven weet ik niet.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:22

Thorowgood - het oude type.
Dan heb je een rondere boom, die de vorm van de rug beter volgt, een lichtgewicht zadel met een verwisselbaar kopijzer en wolgevulde kussens.
Wat mij betreft is een boomzadel in dit geval beter dan een boomloos zadel. De druk van het gewicht van de ruiter wordt zo over een groter vlak verdeeld, dan bij een boomloos zadel.
Uiteraard aangemeten door een deskundige. Succes!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:53

radicalM schreef:
Haha...Anthea...kan ik lang wachten... ze is 23. Als je de foto's op mijn profiel bekijkt, zie je haar rechts staan. Een aantal jaar geleden. Het zit ook een beetje in haar bouw. Ik begrijp best dat je het beste voor hebt, maar vertrouw er in dit geval maar op, dat ik weet wat ik doe? Ok?

Zeker als het haar bouw is, zou ik zeker opletten met KS. Maar oke, hopelijk vind je een zadel.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:10

Werkelijk.!!! Zoek je echt nog een zadel voor dit paard.? |(
Ik denk niet dat er voor zo een rug geen passend zadel te vinden is, puur omdat er geen zadels bestaan die een extreem holle rug kunnen opvullen.

Ook al heeft ze geen pijn of ongemakken, wat ik heus wel geloof als jij dat zegt.
Jij kent je paard het beste, maar waarom zou je het willen.? Daar ben ik oprecht benieuwd naar.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:22

Ik denk niet dat je hier een mooi passend boomzadel voor gaat vinden, maar ook een bareback vind ik best pittig voor zo'n paardje. Vooral omdat het een stuk scherper is dan een boomzadel en je dus veel puntdruk hebt op een extreem zwakke rug.

Je kan beter stoppen met rijden voor het dier pijn heeft dan pas stoppen als ze aan moet geven dat ze pijn heeft. Ik zou dus eerlijk gezegd gewoon niet meer opstappen en lekker gaan handpaarden en grondwerken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:35

Die rug zakt in doordat de buikspieren te slap worden. Dus eerst zou ik die gaan trainen zonder ruiter. Geef je ook medicatie voor de Cushing? Dat zou ik anders ook gaan geven. Pas als de rug weer rechter wordt dan er pas weer op.
Mijn fjord van 27 met Cushing is zelfs niet zo doorgezakt, dus moet wel beter kunnen. Zie foto
Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:36

Ik rij trouwens ook boomloos, met de Barefoot Cheyenne en de Ride on pad van Barefoot.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:38

Ik rijd met een Ghost, mijn pony is 24 en heeft een weke rug.
Gaat prima,,dus misschien dat dat nog een optie is?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:47

Laat dit paard lekker als handpaard genieten.