Bit van leer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iris1993

Bit van leer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 16:03

Omdat ik sinds kort een verzorgstertje van 11 heb ben ik opzoek naar een heel zacht bitje

Ik twijfel tussen een happy mouth en een bitje van leer.

Nu gaat mijn voorkeur eigenlijk naar een leder bit omdat ik daar ook in het begin mee reed toen ik 11 was. Ik kan mij alleen geen kinriem herinneren dus vroeg ik mij af of zo'n bitje ook goed is of ligt deze niet goed in mond?
Afbeelding

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:09

Waarom zou je van bit veranderen voor je verzorgster?
Ik zou gewoon het verzorgstertje goed begeleiden zodat ze met de "gewone" optoming kan (leren) rijden.

loveslimpie

Re: Bit van leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:18

Wat maximuss zegt, ik weet niet waar je nu mee rijd, maar als dat iets van een enkel of dubbelgebroken trensje is, zie ik geen probleem.

Vanaf het begin duidelijk zijn hoe je wenst dat er gereden wordt en haar vooral hierin begeleiden of laten begeleiden door een instructeur waar jij het ook mee eens bent.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:20

Als je hier op Bokt zoekt op meroth, kom je vast wel gebruikers ervaringen tegen met een leren bit.

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 16:39

Als ik haar op een zachter bitje wil hebben is dat mijn keuze (rijd momenteel enkel gebroken) paard mag niet op dubbelgebroken ivm afwijking

Ze mag niet rijden zonder begeleiding van een instructrice.

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 16:40

Maris schreef:
Als je hier op Bokt zoekt op meroth, kom je vast wel gebruikers ervaringen tegen met een leren bit.

Ik zoek juist geen meroth :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:41

In de webshop van Emiel Voest. Met kinriempje.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:42

Hoe bedoel je met 'ik kan me geen kinriem herinneren?'

Die zit als het goed is altijd aan een leren bit.

Ik heb er twee van Emiel Voest. Ze liggen wel okee in de mond, maar ik zou voor een happy mouth gaan. Ben ik uiteindelijk na het leren bitje ook op overgegaan. DAt ligt toch allemaal net wat minder stroef ed.

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 16:44

Amaris schreef:

Ik heb er twee van Emiel Voest. Ze liggen wel okee in de mond, maar ik zou voor een happy mouth gaan. Ben ik uiteindelijk na het leren bitje ook op overgegaan. DAt ligt toch allemaal net wat minder stroef ed.

Hier heb ik wat aan *\o/* zoals op de foto is er 1 zonder kinriem

Mag ik vragen van welk merk je een HM Hebt of heb je een echte?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:44

Ik rijd al jaren met een leren bitje met kinriem. Het werkt perfect!
Ik zou nooit meer anders willen :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:49

Kinriem zit er aan om ook zonder hoofdstel te kunnen rijden. Paarden die bijvoorbeeld niets achter de oren verdragen kunnen dan gewoon met bit gereden worden maar dit zit gewoon aan de kin vast.

Happy mouth was vreselijk bij mijn paard omdat hij wat kauwde en er snel haakjes kwamen aan het bit. Elke keer voor het rijden met een vijltje bijvijlen maar dat was geen doen. Uiteindelijk was ik weer terug naar mijn gewone bit gegaan. Ervaring met een leren heb ik dus niet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:54

Het kinriempje aan een leerbit zit er om 'm stabieler in de mond te laten liggen én om te zorgen dat je het bit niet door de mond kunt trekken.
Ik rij mijn beide pony's op een leerbit, hoewel ik bij mijn ruin een ongebroken bustrens ga proberen. Hij heeft zijn leerbit doorgeknaagd...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:54

Ik ben wel benieuwd wat voor een afwijking dat is (gewoon om bij te leren ;-).
Het lijkt me dat een leren bit (zeker met kinriem) zich naar de mond gaat vormen net zoals een dubbel gebroken dat min of meer doet dus dan ben ik benieuwd in welke mate dit invloed heeft op de afwijking. Sorry dat ik iets offtopic ga ts maar ik vind dit heel interessant...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:06

iris1993 schreef:
Amaris schreef:

Hier heb ik wat aan *\o/* zoals op de foto is er 1 zonder kinriem

Mag ik vragen van welk merk je een HM Hebt of heb je een echte?

Ik ben van leren bit naar zo'n appelbitje gegaan. Merk weet ik niet meer is al tijdje geleden...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:11

En die met kinriem , je hebt hem er zo vanaf gehaald hoor ;)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:30

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:36

Ik heb ook even met een leren bitje (Emiel Voest) gereden, maar mijn paard kreeg er ruwe mondhoeken van, het leer bleef stug :(:) Nu al tijden een Happy Mouth, paard wil niets anders meer. Helaas kauwt hij deze na verloop van tijd wel 'stuk', dan komen er scherpe randjes aan.

joyce_goldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:49

Happy mouth bit gehad, maar deze kreeg inderdaad snel haakjes omdat het paard veel kauwde op het bit. Veder was ik er zeer tevreden over. ligt zacht in de mond en voor winter krijgt je paard niet zo'n stuk koud metaal in ze mond. al zal je dat probleem met leer ook niet ervaren denk ik maar daar heb ik geen ervaring mee

Belgium1961

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:18

Heb er één van Emiel Voest. Met kinriempje. Zeer tevreden over. Als je het onderhoudt zoals het hoort, regelmatig in biologische olie laten trekken, blijft het soepel en is nog leuk voor het paard ook. Gebruik het in combinatie met het Emiel Voest hoofdstel.