Advies: Welke stijgbeugels zijn goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_LiliM_

Advies: Welke stijgbeugels zijn goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 22:10

Hoi *\o/* ,

Na aankoop van een nieuw zadel ben ik opzoek naar stijgbeugels. Echter zijn er zoveel stijgbeugels op de markt gebracht dat ik echt geen idee heb wat nou goed is en wat niet. Kunstof of RVS staal, hoog blok of laag blok noem het maar op. Wat zijn jullie ervaringen en wat moet ik echt niet kopen?

Floortz

Re: Advies: Welke stijgbeugels zijn goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:12

Ik vind ijslanderbeugels erg prettig. Die hangen dwars, en schieten ook goed van je voet in geval van een val.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:19

Idd ijslanderbeugels, of aluminium beugels met een breed voetbed zijn ook fijn, je enkels hebben dan meer steun, die hebben ze hier heel goedkoop. http://www.massion.nl/

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:26

Ik vind persoonlijk de Compositi stijgbeugels erg fijn, ze veren een klein beetje mee.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 15:13

@isabel_94 hoeveel kosten die?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:25

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:31

Aan mijn dressuurzadel heb ik normaal model RVS van Kieffer. Dat is helemaal niks, roest onder je voeten uit. Heb aan een ander zadel hetzelfde model, maar dan goedkope van fillis en die zijn beter :+
Aan mijn springzadel heb ik ook de compositi, zijn inderdaad ook fijn. Ik heb ook nog andere van kunststof met een breed voetbed van RVS. Die zijn wel heel fijn voor als je door de modder moet, wordt niet glad.

Die rare modellen en voetbedden om je houding te verbeteren moet je niet aan beginnen.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:34

Ik heb ook de Safestyle die dorientje noemt. Erg fijne dingen, zou geen andere meer willen!
Ik vind het een fijn idee dat je niet vast kunt blijven zitten, en daarnaast zitten ze "gedraaid" aan de beugelriem, waardoor die plat kan blijven liggen, als je snapt wat ik bedoel. Daardoor heb je niet meer zo'n vervelende gedraaide beugelriem onder je been liggen, wat uiteindelijk toch echt fijner rijdt. :)

cobyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:12

Ik heb sprenger beugels, had veel last van mijn knieen en dat is nu een stuk minder geworden.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:38

_LiliM_ schreef:
@isabel_94 hoeveel kosten die?

Niet zo heel veel, ergens rond de 20 euro geloof ik!

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 23:07

Merk je bij die compositi stijgbeugels dat ze van kunstof zijn?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:15

Absoluut Sprenger Bow Balance!
Heerlijke beugels, je moet ze eens in handen hebben in bijvoorbeeld de Divoza!
Heb aan mijn dressuurzadels veiligheidsbeugels hangen, geen idee welke. Heb ze al járen, en doen het nog steeds top.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 23:21

Die sprenger bow balance zijn wel duur zeg :o

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:22

IK heb volgens mij hele simpele van Imperial Riding. Gaan al ruim 13 jaar mee!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:24

_LiliM_ schreef:

Ja, ze zijn heel licht.

Die verende beugels vind ik juist niet fijn. Het is gewoon echt persoonlijke voorkeur blijkt maar weer.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:29

Ik heb 'namaak sprengers'. 4-way flexibele beugels van Amidale. (o.a. hier te koop: http://paardengruiter.nl/product-catego ... e-beugels/)
Ik vind ze erg prettig :)
Hiervoor had ik kunststof beugels, ook weinig mis mee verder maar ik vind dit fijner voor mijn knieën en enkels.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:30

Hier komt er nooit meer iets anders dan composoti aan mijn zadels. De simpele zwarte variant met smal voetstuk. Ik heb laatst op een ander paard weer met normale ijzeren beugels gereden en krijg er last aan mijn enkels van.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:34

Ik heb ze van wembley quick out,die klappen open bij een eventuele val een goede zware roest vrij stalen beugel ben er erg tevreden over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 07:21

Compositi, die met wat vering en een breed voetbed.
zou er alleen nog korven bij willen.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 07:30

_LiliM_ schreef:

Ik heb GPG beugels (die veren) en deze zijn zwaarder als gewone metalen beugels. Deze kun je ook draaien zodat ze dwars hangen.
Op mijn andere paardje heb ik kunststof beugels en als je je voet erin hebt is er geen verschil. Verlies je de beugel is het lastiger terugvinden omdat ze niet stil hangen door hun lage gewicht.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 07:38

Yinthee schreef:
Ik heb 'namaak sprengers'. 4-way flexibele beugels van Amidale. (o.a. hier te koop: http://paardengruiter.nl/product-catego ... e-beugels/)
Hiervoor had ik kunststof beugels, ook weinig mis mee verder maar ik vind dit fijner voor mijn knieën en enkels.

Had je hiervoor last tijdens het rijden ? Ik heb vaak kramp en pijn aan de buitenkant van mijn kuiten, zullen zulk soort beugels dan helpen?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:04

xxxmh schreef:
Yinthee schreef:

Had je hiervoor last tijdens het rijden ? Ik heb vaak kramp en pijn aan de buitenkant van mijn kuiten, zullen zulk soort beugels dan helpen?

Ja ik had inderdaad klachten waardoor ik voor deze beugels heb gekozen. O.a last van mijn knieën, slapende voeten, kramp thuis na het rijden, etc. hoe langer ik reed hoe meer last. Dat is echt aanzienlijk minder/verdwenen nu ik met deze beugels rijd. :) Laatst een buitenrit van ruim 2 uur gedaan er nergens last van gehad.
In het begin waren ze wat stug en wat lastig te bewegen/buigen maar na een aantal keren rijden werden ze fijn soepel en flexibel!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:12

Ook ik heb namaak van sprenger dus aan de zijkanten beweegbaar deel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik totaal geen verschil merk dan de normale rvs...

Ik wil ooit nog eens van die beugels kopen met een breed voetbed. Ben benieuwt of ik dat fijner vind.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:16

Al 13 jaar met dezelfde uit de ruiterzaak vraag me niet welk merk maar waren denk ik de goedkoopste in mijn maat. Maar het is ook wat je zelf fijn vind. Zeker met blokjes erin.

Dus waar rijd je nu fijn mee en hang die eraan :D

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:18

Ik heb zelf Sprenger Bow Balance beugels! Heel tevreden over!