Gebruiken wij het weense kaptoom verkeerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Gebruiken wij het weense kaptoom verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 22:26

Ik ben al een tijdje op zoek naar een fijn kaptoom. Ik kom steeds uit tussen de rambo micklem en het weense kaptoom. Het verschil? De ene knoop je als hannoveraanse neusriem (onder bit langs), de andere als engelse (boven bit).

Maarrrrrrr..... Ik vond een aantal foto's van de spaanse rijschool in wenen. De uitvinder van het weense kaptoom (neem ik aan?). Wat blijkt? In Wenen gebruiken ze grofweg 3 optomingen: Kneveltrens met hannoveraanse neusriem voor de basistraining; S&T met engelse neusriem voor het zwaardere werk; kaptoom met kneveltrens voor longe en sprongen aan de hand. Daarbij knopen ze het kaptoom echter als hannoveraanse neusriem.....onder het bit langs dus!

Voor mij komt dat veel logischer over, maar vroeg me af of er meer mensen zijn die zich dat realiseren?
Ik geef overigens geen oordeel over beter of slechter en het is zeker wat anders dan kaptoom met kandare, maar het voelt voor mij een beetje als het bovenslangs knopen van een hannoveraanse neusriem.

Hier de referentie:
Afbeelding

kwii

Re: Gebruiken wij het weense kaptoom verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:31

Ik heb hier geen verstand van, maar ben zeer benieuwd naar het antwoord.
Komt er ook druk op het kaptoom als ze hem onderlangs vastmaken? Want dan zou ik het zeker niet doen. Dat lijkt me pijnlijk voor je paard, omdat hij lager op het neusbot terecht komt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:35

Ik gebruik mijn kaptoon eigenlijk nooit icm bit, maar de enkele keer dat ik dat wel gedaan heb als hoge neusriem ingesteld.

Nu heb ik mij kaptoom sowieso vrij hoog zitten vanwege de druk op het neusbot, wat Kwii noemt.

Wat zou de gedachtegang achter deze optoming zijn? Stabielere ligging van het bit?

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:38

t ziet er echt verschrikkelijk gemeen uit :') maar tis zo'n wirwar van touwtjes, ik zie door de bomen het bos nie meer hoor :o

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 22:42

RianneH schreef:
Ik gebruik mijn kaptoon eigenlijk nooit icm bit, maar de enkele keer dat ik dat wel gedaan heb als hoge neusriem ingesteld.

Nu heb ik mij kaptoom sowieso vrij hoog zitten vanwege de druk op het neusbot, wat Kwii noemt.

Wat zou de gedachtegang achter deze optoming zijn? Stabielere ligging van het bit?

Als je goed kijkt zie je dat het kaptoom over het traingshoofdstel heen zit. Ik denk om eerlijk te zijn dat het juist gaat om het lagere vastmaken van het kaptoom. Daarbij moet je denk ik wel onthouden dat er daar niet gereden wordt op het kaptoom, maar dat ie alleen gebruikt wordt aan de voorste ring. De uitzondering is het werk tussen de palen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 22:43

bettyvn schreef:
t ziet er echt verschrikkelijk gemeen uit :') maar tis zo'n wirwar van touwtjes, ik zie door de bomen het bos nie meer hoor :o

Nu ben ik benieuwd.... waarom vind je het er gemeen uitzien?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:48

KPet schreef:
RianneH schreef:

Als je goed kijkt zie je dat het kaptoom over het traingshoofdstel heen zit. Ik denk om eerlijk te zijn dat het juist gaat om het lagere vastmaken van het kaptoom. Daarbij moet je denk ik wel onthouden dat er daar niet gereden wordt op het kaptoom, maar dat ie alleen gebruikt wordt aan de voorste ring. De uitzondering is het werk tussen de palen.

Was al wat aan het zoeken maar is lastig duidelijk op de foto te zien.
Hier is een ander voorbeeld waar het juist boven het bit langs lijkt te gaan.

Afbeelding

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 22:56

RianneH schreef:
KPet schreef:

Was al wat aan het zoeken maar is lastig duidelijk op de foto te zien.
Hier is een ander voorbeeld waar het juist boven het bit langs lijkt te gaan.

[ Afbeelding ]

Als je goed kijkt (inzoomen op tablet helpt hier nogal) zie je dat ook deze onderlangs gaat. Het riempje van de knevel vertroebelt het beeld een beetje, maar toch...

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:58

RianneH schreef:
Nu ben ik benieuwd.... waarom vind je het er gemeen uitzien?

op de foto die je net plaatste vind ik dat al veel minder.
zo'n bit er in is al scherp en dan de mond nog dicht knopen, tenminste dat lijkt erger door alle riempjes, net of het paard helemaal vast is gezet

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:02

Die quote is niet van mij ;)

Dat het aardig vol rond het hoofd is ben ik met je eens, toch werkt het best prettig.

Ik heb even mn (40 jaar) oude Spaanse rijschool boek erbij gepakt en zie ze daar inderdaad alleen maar onder het bit langs. Deze type kaptoom vind ik wel mooier op hoogte blijven zitten dan de academische kaptoom (van Branderup) die ik naar mijn smaak vaak veel te laag zie hangen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 23:12

Wat leuk, zo'n boek als referentie!

Ook ik ben het met je eens dat het er vol uit ziet. Dat komt ook gewoon omdat het twee dingen over elkaar heen zijn. Ik ben het echter ook met RianneH eens dat het niet noodzakelijk onvriendelijk is. Een kneveltrens is een bit dat rustig in de mond ligt en niet noodzakelijk heel scherp is. De ruiters moeten daarbij eerst een perfecte houding en rustige hand hebben voor ze aan de teugels mogen komen. Een hannoveraanse neusriem is, mits correct gebruikt, zeker niet een neusriem die dichtsnoert. Het geeft in de eerste plaats een stabielere ligging van het bit en daarnaast voorkomt het dat het paard de mond echt wijd opendoet. Het is niet bedoeld om de kaken op elkaar te klemmen. Ik neem aan dat ze het kaptoom niet strakker doen dan de neusriem.