Hoe lang gaat een schapenbontje mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Hoe lang gaat een schapenbontje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 19:43

Hoi,

Ik krijg een nieuw zadel (moet alleen nog betaald worden haha :) ) van mn ouders en betaal de rest allemaal zelf. dit houdt in: singel, beugelriemen, beugels en natuurlijk een zadeldekje.
Ik ben van plan maar 1 of twee zadeldekjes te gebruiken, wat betekent dat ik wel graag een goede wil. Nu wil ik graag een schapenbontje kopen. Ik heb zelf een bontje thuis liggen wat nog nieuw is en wel onder m'n zadel zou moeten passen. Alleen met de vraag - hoe lang gaat een schapenbontje mee voor op de rug? Heb nu een Noors IKEA-ding (gekocht in Noorwegen dus haha) die nog heel erg lekker zacht is (nieuw). Dit ga ik uitproberen. Alleen: als dit ding goed bevalt koop ik dus een op maat gemaakt goed passend bontje. Vind het alleen zonde als die zoals de winkel zei 70 euro kost en maar een jaartje meegaat ;) Het komt op een IJslander te liggen, ongeschoren, dus er komt wel zweet op. Dit zal ik er na afloop altijd wel weer afhalen, dus het wordt netjes behandeld :)

Bedankt alvast!

Anniek22

Re: Hoe lang gaat een schapenbontje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 13:14

Niemand die een schapenbontje heeft en ervaringen heeft?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:58

Een schapenbontje van de ikea? Dat hoort toch niet onder een zadel thuis? :n Koop liever eentje van Mattes. Kost rete veel in aankoop maar ik heb de mijne nu al zeven jaar en is nog steeds prima :)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:10

Gewoon een goede kwaliteit zadeldek van mattes of lemieux, Je kunt er 2 om en om gebruiken , Na gebruik dagelijks mee naar huis en in de schuur of buiten goed laten drogen en weer in model borstelen. Dan hoef je niet zo vaak te wassen, en als je wast voldoet 30graden met wat baby shampoo prima. Dan kun je met je dek van €100 of €250 :o echt jaren doen. Wol is wat dat betreft redelijk zelfreinigend ten opzichte van een katoenen dek. Maar ik zou zeker niet met een Ikea schapenvachtje gaan rijden. lijkt me vooral bij de schoft drukken.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:32

Mag ik vragen waarom je graag een schapenbontje eronder wilt? Voor de mooiigheid of heeft het een belangrijke reden? Als het alleen voor het uiterlijk gaat, zou ik gaan voor een goed ander dekje met eventueel een bontje erbij (maar dit lijkt me niet omdat je een nieuw goed passend zadel hebt) Anders zou ik iig niet zomaar zo'n ikea ding eronder leggen, maar ik moet zeggen dat ik er niet echt verstand van heb...

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 19:24

Hoi, bedankt voor de reacties. Ik weet wat ik doe hoor, is alleen voor uitproberen. meerderen zeiden dat ik dit bontje prima kon gebruiken. Ik wil niet een schapenbontje voor het mooi hoor :) Het gaat mij om dat ik graag liever geen katoenen dek wil en zit te twijfelen tussen een IJslander-gelpad en een rendierbontje/wollen bontje. rendier schijnt erg op paardenhaar te lijken en matcht dus goed zeggen ze. Het is dus nog even een zoektochtje ;) wil graag iets wat mijn paard fijn vindt en wat schoon te maken is zonder wasmachine (het liefste..!). Rendierhaar valt alleen uit als ik het goed begrepen heb..

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 19:25

Het is soms alleen beetje moeilijk aangezien ik alleen geld verdien met schilderijen verkopen en dat loontje is niet veel haha

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:27

Schapenbontje onder het zadel de mijne ziet er na 7 jaar nog als nieuw uit. Ligt er ook aan hoe je er zelf mee omgaat, ik heb hem nog nooit gewassen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:06

je hebt ook van die gewone zwarte dekjes waar een bontrand aan zit, dus geen volledig bontje maar enkel de rand. Als je het dan toch voor het mooie zou doen is dit een goede oplossing denk ik.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:10

ts je wilt dus enkel en alleen een bonte onder het zadel. Dus direct op de paarden rug ? Dan zou ik een goede van mattes kopen. die gaan jaren mee. gewoon je paard goed poetsen zodat er zo min mogelijk vuiligheid op en in komt en na het rijden effe afborstelen en goed laten drogen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:18

Er zijn vooral in de endurancewereld meerdere mensen die een Ikea schaap onder hun zadel hebben liggen ipv een normaal dekje. Kan prima.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:48

Okee dankjulliewel :)