Oude bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Oude bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 14:46

Bij de kringloop winkel heb ik laatst vier oude bitten gekocht. Ik ga er decoraties van maken voor in huis. Echter vind ik het wel leuk om te weten wat voor bitjes het zijn. Wie kan mij helpen?

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:54

Als het geen nep is, zouden het weleens hele oude bitten kunnen zijn. Zou toch jammer zijn om dan te verprutsen.

magda_90

Re: Oude bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:57

Sowieso 4 kandares met verschillende typen mondstukken en scharen. Heb je een zij aanzicht?

Qua jaartallen durf ik geen uitspraak te doen, wel dat zulke bitten nog steeds gebruikt worden (wel in een normale staat uiteraard).

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 15:09

Ik heb even foto's gemaakt. Hoe kun je zien of ze echt oud of echt nep zijn?ze komen aan de muur te hangen als decoratie verder wordt er niks mee gedaan. Ik vind het echter wel leuk om te weten wat ik aan mijn muur heb hangen. Hieronder de foto's.

Afbeelding
1. Deze lijkt het oudste

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.

Afbeelding
4.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:31

Wilde al roepen: maaaaggggdddaaaaaa!!!
Maar ze is er al zie ik ;)
Ik volg ;)

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:36

Misschien dat je het bij een museum kunt vragen? :) Die kunnen je vast meer informatie geven over de jaartallen etc, als je dat interessant vind om te weten.
(mijn ouders hadden ook een keer wat gevraagd over iets erg ouds wat ze hadden gevonden, weet niet meer wat het was :+ )

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:45

in belgië heb je het programma rijker dan je denkt. Daar schatten ze de waarde van oude voorwerpen en vertellen ze hun functie. Hebben jullie zoiets niet?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:01

Zoe_97 schreef:
in belgië heb je het programma rijker dan je denkt. Daar schatten ze de waarde van oude voorwerpen en vertellen ze hun functie. Hebben jullie zoiets niet?

Wij hebben tussen kunst en kitsch. Alleen om nu meteen naar een programma te gaan voor wat bedoeld is als wanddecoratie haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:15

2 en 4 lijken niet zo oud. Zou zelfs wel gewoon jong spul kunnen zijn van vrij goedkope makelij, gezien de wijze waarop het gebouwd is.
1 is een kwaliteitsbit maar niet heel erg oud; afgaand op de bouwwijze.
3 zou best eens oud kunnen zijn of in ieder geval op ambachtelijke wijze gebouwd. Geen fabrieksdingie, zoals 1 waarschijnlijk wel is.

Let wel: dit baseer ik op uiterlijk en bouw, niet op bitkennis!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:18

Qua bouwwijze heb ik geen verstand, daar moet je denk ik meer op ikke met de post hierboven op vertrouwen, daar ben ik mij nog op aan het inlezen namelijk.

Nu ik de foto's via de computer terug kijk, moet ik toch bekennen dat ze via de mobiel een andere indruk gaven. Ofwel, de eerste lijkt mij een reguliere kandare en zulke modellen zie je nog vaak zat, bijvoorbeeld (heb je ook met vaste scharen, maar dit is eentje snel van mijn website geplukt):

Afbeelding

Qua model schat ik hem dus niet oud, of iig niet antiek oud. Qua leeftijd van het bit, het kan een oudje zijn dat zeker.

Bij de tweede heb ik qua bevestiging van het tussenstuk wel het idee dat het een ouder of goedkoper model is. Want dit heb ik nog niet vaker gezien (zegt ook niets natuurlijk). Heb je een close-up van het tussenstuk? Gevoelsmatig, of wat ikke zeg, erg goedkoop gezien de wijze waarop het gebouwd is of een oudje omdat men niet beter wist. Maar dan zou iemand anders dit wel eens eerder gezien moeten hebben.
Nog meer gevoelsmatig sluit ik mij aan bij ikke.

Bij de derde herken ik het type tussenstuk ook niet. Wel de tongpoort, maar niet dat platte tussenstuk eronder. Die is nieuw voor mij. Verder zie je inderdaad dat het geen fabrieksbit is en mogelijk met de hand gemaakt.

Bij de vierde twijfel ik. Ik herken het type niet met die scharen zo en wederom het tussenstukje onder de tongpoort. Gevoelsmatig denk ik dat ikke ook aardig in de buurt zit.

Iig, ik tip iemand anders even, wellicht kan diegene wat meer hierover vertellen.

Zou ik de foto's wellicht mogen gebruiken voor deze pagina op mijn website? Mits het inderdaad klassiekers zijn. :o

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 01:29

Waarom vind ik dat soort dingen nou nooit?
Die eerste lijkt mij een bit dat een tijdje in de grond heeft liggen roesten, en er daarom zo bobbelig uit ziet.
Die andere drie lijken me een stukje ouder. Je zou er het beste denk ik even mee naar een antiquair kunnen gaan. Die zal waarschijnlijk niet veel kunnen zeggen over de bitten zelf, maar zal wel kunnen zeggen of ze echt oud zijn, of dat ze oud zijn gemaakt.
Ga die dingen trouwens niet poetsen, mocht je dat van plan zijn. Dan poets je de patina weg, en daarmee de ouderdom/ 'echtheid'.

magda_90 schreef:
Bij de tweede heb ik qua bevestiging van het tussenstuk wel het idee dat het een ouder of goedkoper model is. Want dit heb ik nog niet vaker gezien (zegt ook niets natuurlijk). Heb je een close-up van het tussenstuk? Gevoelsmatig, of wat ikke zeg, erg goedkoop gezien de wijze waarop het gebouwd is of een oudje omdat men niet beter wist. Maar dan zou iemand anders dit wel eens eerder gezien moeten hebben.

Ik heb een oud bit uit Tibet dat ook zo'n bevestiging heeft. Het bit op de foto lijkt er voor de rest niet op, en zal daar waarschijnlijk ook niet vandaan komen, Maar zo'n type bevestiging komt waarschijnlijk dus wel vaker voor.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 05:36

Vandaar de opmerking inderdaad dat het niets zegt als ik het nog niet gezien heb. :)
Heb jij daar wellicht een foto van?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 19:32

Erg leuk dat er zoveel reactie komt. Er zit toch meer achter dannik dacht. Natuurlijk mag je de foto's gebruiken voor je site.

Afbeelding
Dit is bit 3

Afbeelding
Dit is bit 2

oneunique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:56

Ik kan je helaas niet verder helpen qua informatie, maar jeetje wat een gave vondst!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:06

In argentinië hebben ze dit soort bitten. Ik denk dat het waarschijnlijk souvernirs uit zuid amerika zijn. maar ze zullen zeker wel een aantal jaren oud zijn!
Ik zal morgen van die van mij een foto maken. Zulk soort bitten worden daar gewoon nog gebruikt door de gaucho's.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:35

magda_90 schreef:
Vandaar de opmerking inderdaad dat het niets zegt als ik het nog niet gezien heb. :)
Heb jij daar wellicht een foto van?

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:11

Gaaf. Of ze nu oud zijn of niet, het is gewoon een leuke aankoop. Ik heb nog wel de bitten van de trekpaarden van m'n opa. Ook heb ik een stang en trens hoofdstel van rond 1940. Die bitten zien er toch echt anders uit.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:37

Ooh germie, heb jij daar toevallig ook foto's van? Ik vind (oude) bitten erg interessant en een stang en strens uit 1940 klinkt gaaf!

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:58

Wat een bijzondere bitten! Een hele mooie vondst!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 06:52

Mariett schreef:
Ooh germie, heb jij daar toevallig ook foto's van? Ik vind (oude) bitten erg interessant en een stang en strens uit 1940 klinkt gaaf!

Ga ik maken. Maar is een dunner dan 1 cm variant op de huidige bitten met grove kinketting. Wel super mooi leer aan hoofdstel. Heel breed.