(Welk) Neusbontje toegestaan op wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

(Welk) Neusbontje toegestaan op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 14:12

Wegens overgang naar bitloos, ben ik op zoek naar een bontje voor om mijn sidepull. Nu zijn er bontjes in alle kleuren, groottes, diktes en ook enkel bont onderleggers met een klittenbandje om de neusriem.

In de ruitersportwinkel konden ze helaas mijn vragen niet beantwoorden en werd er getwijfeld of het is toegestaan om op wedstrijd te starten met een bontje om het hoofdstel. In het regelement staat dit niet heel duidelijk. Vandaar mijn vraag: is het toegestaan om met een bontje of onderlegger te starten op wedstrijden?

Ik ben overigens op zoek naar een zwart bontje die niet al te dik is (vind ik niet mooi), of een onderlegger van bont. In eerste instantie gaat het alleen om de neusriem, misschien ook het kopstuk.

Hoop dat jullie kunnen helpen :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:17

Uit het reglement: artikel 119
4. Het is niet toegestaan gebruik te maken van:

- oorkappen, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere
voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt

Vraag is, mag je geen bontje om de neusriem dat het zicht beperkt, of mag je uberhaupt geen bontje ómdat dat het zicht beperkt...

Uit eerdere topics kwam volgens mij naar voren dat het helemaal niet toegestaan is.
Ik ben net als jij opzoek naar iets verzachtends onder mijn sidepull neusriem. Deze is niet onderlegd en van vrij stug leer. Ik overweeg nu een stuk vilt/stof te knippen zodat het volledig onder de neusriem valt en dus niet zichtbaar is.

Angela

Re: (Welk) Neusbontje toegestaan op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:21

Ik zou in ieder geval je vraag echt naar de KNHS mailen, met foto van wat je wilt doen. Dan heb je zwart op wit of het mag, of niet.

De grootste kans dat je mag is als je alleen iets kiest wat aan de onderkant van de neusriem zit, en dus niet erboven (bijvoorbeeld met klittenband vastmaken)

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:43

ik heb onlangs geschreven en de jury met wie ik zat zei dat een bontje niet mag

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 14:44

Precies MariekeS_, dat is precies waar ik ook tegen aan loop. Beperkt een dun bontje het zicht? En mag een onderlegger dan wel?

Angela, ik heb de KNHS drie weken geleden gemaild, en nog geen enkele reactie..

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:45

Ook niet een enkelzijdig bontje? Die alleen de kant die op de huid ligt beschermt ipv er helemaal omheen.

Edit: Onderlegger dus :z

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:54

Onderlegger weet ik niet maar iig geen bontje bovenop

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:44

Ik heb een tijdje geleden de KNHS met (onder andere) dezelfde vraag gemaild. Een stalgenootje had mijn sidepull wat aangepast door riempjes te verplaatsen, zodat hij minder schuift en echt veel beter zit. Had toen foto's meegestuurd en gevraagd of dit toegestaan was. Daarnaast nog gevraagd of een bontje ook mocht. Helaas een heel kort antwoord teruggekregen: 'het was een soort sitepull (ja, met een t :')), dus het mocht'. Op de vraag over het bontje werd niet ingegaan, maar die stond wel op de foto. Ben door omstandigheden nog niet bitloos gestart, maar mocht het er nog van komen neem ik het mailtje mee. Vraag me alleen wel af of het me gaat helpen als een jury er echt een probleem van maakt en op het reglement wijst.

*edit: nog even mijn topic opgezocht, daar staan de foto's in die ik ook naar de KNHS heb gemaild.
Appelflapje @ [WD-V] Bitloos starten, extra riempje tegen schuiven?

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 23:27

He wat toevallig Appelflapje, ik rijd ook met de fra pardoes. Ik had eerst de maat full geleend van een stadgenoot, toen had in hetzelfde probleem als jij, dat alles teveel schoof. Nu heb ik zelf een maat kleiner gekocht en schuiven de bakstukken niet meer. Misschien is dat voor jou ook een optie? Wel heel mooi bedacht dit extra riempje. Bij mij is het echt puur de werking van de neusriem. Het lijkt dat de onderste naad haar neus open schuurt.

Ik ga de knhs maandag even bellen. Dat stomme slome gedoe van ze! En inderdaad die korte onvolledige antwoorden, dat ken ik van ze. Heb vaak het idee dat ze zelf ook niet weten hoe het zit :')