Pelham of niet?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appydale

Pelham of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 13:43

Hoi!
Ik rij met mijn pony sgw, we starten nu in de B.
Vroeger toen we startte in de BB reed ik bijna altijd met een pelham bit. Dat ging eigelijk altijd goed.
Sinds deze zomer ben ik overgestapt van de pelham naar mijn dubbelgebroken bustrens, die ik altijd gebruik. Met het springen gaat dit gewoon goed, maar in de cross is ze ongeloofelijk sterk en trekt haar hoofd omhoog, pakt het bit vast en gaat rennen. Ik moet echt ontzettend veel moeite doen om haar op mijn tempo te laten lopen en dit voelt niet goed.
Ik moet ontzettend in der mond trekken en daar voel ik mij totaal niet goed bij (overgens bij crosstrainingen en bosritten is ze wel braaf, dus en er ook echt mee geoefend maar in de echte sgw blijft ze maar zo doen)
Duss.. Laatste tijd zit ik een beetje te twijfelen of ik het nou wel goed doe, die overstap van de pelham naar de bustrens, want het voelt namelijk niet goed..

Ik hoor graag jullie mening want ik weet niet zo goed wat ik moet doen!
Groetjes jip en svenna

Azmay

Re: Pelham of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:45

Tja, met de pelhalm trek je dan natuurlijk net zo hard maar dan voelt het voor jou minder zwaar. Misschien toch even wat gerichte lesjes nemen?

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:47

Raad ik je sterk af. Wat wilt je er straks in doen als de pelham niet meer werkt?

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:48

Ligt het dan niet eerder aan jouw nervositeit? Als je zegt dat ze bij normale lessen en ritten wel rustig is maar op wedstrijd niet, klinkt het bij mij alsof het eerder aan de ruiters spanning ligt?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:49

Ik ken het probleem. Paard pakt bit vast en gaat rennen. Na heel wat lesjes lukt het mij nu ook steeds beter om RUSTIG te blijven. Ademhalen en gaan stappen. En weer opnieuw. Tot het braaf gaat.
Zo doe ik het. Niet boos worden want dat werkt averechts.
Ik zou zelf dus geen scherper bit erin doen, maar even aan jezelf 'werken'. Of wat Azmay zegt, lesjes nemen :j
Dit kan je zelf niet oplossen denk ik!

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 13:54

Dankjewel voor jullie andwoorden! Ik wil zelf liever ook met de bustrens blijven rijden maar soms denk ik dat ik er fout aan doe, maar dat is dan gelukkig niet zo..
Ik heb inderdaad wel les maar het is moeilijk om echt die spanning inderdaad, en alles eromheen bij zo'n wedstrijd na te bootsen. Zowieso hebben we besloten een paar weken geleden om voor dit seizoen te stoppen met sgw en het volgend jaar met veel lessen en waarschijnlijk rustig oefencrossen overnieuw te proberen!

In ieder geval dankjewel voor de andwoorden, ik ga zeker met jullie tips kijken wat ik ga doen!
Groetjes jip

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:59

Met de pelham voelt het voor jou minder zwaar, maar je paard krijgt (zeker) net zoveel aan gewicht in de mond op de ophoudingen die je geeft (door hefboom).

Ik zou het niet doen, en gaan lessen op specifiek de controle tijdens de SGW.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:02

Goed idee! +:)+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:04

Ik ben dus zeker wel voor een pelham, mits jouw instructeur daar ook achter staat. Sommige paarden worden tanks tijdens een cross en dan kan je in de bak zoveel oefenen als je wilt, als ze gaan dan gaan ze. De mijne is er zo 1. Die heb ik een tijd met pelham in het bos gereden. Het gaat nu zo goed dat ik juist weer zonder rij

Het is echt een fabeltje dat je bit steeds scherper moet worden omdat ze 'afgestompt' raken. Althans, zo lang je er niet de hele dag mee rondrijd en alleen maar moet trekken