Ik ben nu ongeveer 2 maanden rustig de overstap van engels naar western aan het maken. Gisteren toch maar een westernzadel aangeschaft zodat we weer een beetje vooruit kunnen. Ik ben ook ongeveer 2 maanden geleden overgestapt op bitloos rijden en rijd nu met een kaakgekruist hoofdstel. Dit is gewoon een zwart leren hoofdstel, en ik vind het dus niet erg bij mijn zadel ect. passen. Zelf heb ik al wat rond proberen te zoeken maar omdat ik pas zo nieuwe ben in de western wereld valt dat niet mee.
Iemand hier tips of ideeën?
xLeonietje
Geplaatst: 30-10-15 12:34
Ik vind een bosal hoofdstel altijd erg mooi! Verder geen idee qua hoe het rijdt etc.
ik dacht van een bosal hoofdstel gelezen te hebben dat deze toch redelijk hard inwerken? geen idee of dit waar is?
en dankje veKing, ga ik eventjes opzoeken
Equisync
Geplaatst: 30-10-15 12:38
Als je paard fijn loopt op een kaakgekruist hoofdstel, zou ik dat lekker zo laten en kijken of je misschien iets in westernstijl kunt vinden. En anders inderdaad richting sidepull, daar zijn veel western looks van. Bosal is toch een iets 'ingewikkelder' stuursysteem als je paard dat niet gewend is
Bosal en side-pull zijn het makkelijkst in western-stijl te vinden inderdaad
Als je echt een liefhebber bent van kaakgekruist dan zou je natuurlijk ook kunnen overwegen om iets te laten maken maar dan in western-stijl zeg maar, qua bewerking en versiering
Kaakgekruist zul je niet snel in westernstijl vinden. Misschien wel een bruin hoofdstel als je goed zoekt... Of je kunt iets laten maken, of gewoon met een niet matchende set rijden natuurlijk. Sidepull vind je wel in wensternstijl. Bosal ook maar die heeft inderdaad een hele andere inwerking.
Just_Natural
Geplaatst: 07-11-15 14:04
ik heb een mooie side-pull van arthur's western store, http://barefoot-saddle.nl/ heeft ook diverse leuke bitloze hoofdstellen even als http://www.equiplay.eu/ Ik persoonlijk vind de side-pull heel fijn om mee te rijden, afhankelijk van het type neusriem, werkt de ene scherper in (touw) als de andere (leren band). Volgens mij is er ook een site waar je diverse bitloze hoofdstellen kunt uitproberen..........
faunty
Geplaatst: 07-11-15 14:16
Kijk eens op www.kramer.nl , heel veel western spul en ook mooie western bitloze hooftstellen . Verder zou je ook elk gewenst westernhooftstel kunnen combineren met een horsecharms sidepull neusriempje.
Een bosal heeft best wel een gebruiksaanwijzing, je kan er niet zomaar even mee aankloten. Daar heb je wel echt les voor nodig van iemand die weet hoe je met een bosal om moet gaan. Bovendien is een goede bosal ontzettend duur, je moet niet raar opkijken als je €500 kwijt bent aan een goede bosal + mecate + hoofdstel. Ze zijn er wel goedkoper, maar dan is de kwaliteit een stuk minder en dat kan schuurplekken geven. Ik zou dus gewoon voor een sidepull of kaakgekruiste gaan, is een stuk makkelijker en goedkoper. Als je écht heel graag met bosal wil moet je er wat voor over hebben
Ook niet iedereen rijdt met een Tom Balding bit en er zijn zat mensen die met een goedkoop bit rijden, die heus ook niet allemaal zo'n beste inwerking hebben. Ik hoor niemand zeggen dat je daarvoor eerst les moet nemen
Goedkoop is duurkoop, maar je kunt een leuke bosal echt wel vinden voor minder dan 500 euro en als je weet hoe je met een bit om moet gaan zal een bosal ook wel lukken.
BurningClear
Geplaatst: 07-11-15 20:45
Freedom Riding Articles verkoopt een losse neusriem - FRA Lami - die je kunt bevestigen aan je western hoofdstel Ik ben er heel enthousiast over. Heb ook een sidepull geprobeerd maar daar kon ik niet zoveel mee.
Er zijn vele sidepulls te vinden in westernstijl. Dit is ook het duidelijkste voor het paard. Duidelijke communicatie zonder ruis en heel vriendelijk mits een zachte neusriem. Technisch kun je er ook heel veel mee. Oprichting, nageven, rechtrichten, buiging... Noem het maar op!
Ga alsjeblieft geen bosal aanschaffen. Dit zijn hele fijne hoofdstellen in westerstijl, mits je weet hoe je er mee om moet gaan. Het is heel anders dan simpelweg rijden met sidepull of bit. Je moet ontzettend goed op je zit kunnen rijden omdat kleine druk op de teugels al vrij snel scherp kunnen overkomen. Als je niet weet hoe je met een bosal moet rijden, kun je schade aanrichten. Wil je persee met bosal rijden, neem dan les van iemand die hier verstand van heeft.
_Cindy
Geplaatst: 08-11-15 08:34
Een bosal is niet per se scherp. Dan moet je wel een van goede kwaliteit hebben, zonder ijzeren kern. Verder moet hij volledig glad aanvoelen aan de onderkant dus zeg minimaal 60 plait. Het is een erg vriendelijk hoofdstel maar ook duur, dus als je geen wedstrijden wilt rijden zou ik voor een goedkoper type hoofdstel kiezen. Scherp inwerken is alleen als je een heel dunne pencil bosal of slechte kwaliteit hebt.