Zadel verkopen of bijhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyIris

Zadel verkopen of bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 18:54

Ik stop volgende week met het rijden van mijn halve stal paard (half pension) wegens het niet meer goed overeenkomen met de eigenaar. Ik heb zelf wel een eigen zadel aangeschaft een jaar geleden en heb het zadel nog enkele welen geleden laten opvullen. Dat kostte natuurlijk wel wat. Ik weet nu niet wat ik met het zadel moet doen. Verkopen of bijhouden. Voorlopig ga ik even niet terug op zoek naar een nieuw bijrijdpaard, dus heb ik het zadel niet nodig.
Ik vraag me af of het zadel dus met de tijd ook slijt en ik het dus bedt verkoop, of dat het perfect mogelijk is om het enkele jaren in de kast te laten zitten (met af en toe onderhoud).
Heeft iemand deze situatie al voor gehad?

Amiigo

Re: Zadel verkopen of bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:55

Wat voor zadel is het?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:55

Ik heb mijn zadel 3 jaar op zolder laten liggen zonder verwarming. Zadel is er niet slechter van geworden.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:58

Ik ga er van uit dat het om een leren Engels zadel gaat?
Met af en toe wat onderhoud om schimmel en uitdrogen te voorkomen, is bewaren geen enkel probleem.
Je loopt wel het risico dat het zadel te zijner tijd op een ander paard niet blijkt (aan) te passen en dan moet je misschien alsnog verkopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:59

Het zadel zal er misschien niet slechter op worden, maar het wordt wel ouder in jaren, en daardoor minder waard. De kans dat het op een volgend paard past, is erg klein, waardoor het aanhouden van het zadel niet heel veel uithaalt. Of je moet in het vooruitzicht hebben veel verschillende paarden te gaan rijden, dan is het aanhouden misschien nog nuttig.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:01

Zadel zal niet slijten als het onder goede omstandigheden wordt bewaard. Maar wellicht zal de waarde wel afnemen na mate het zadel ouder wordt net als met andere spullen zoals auto's of computers, als je die een poos niet gebruikt neemt de waarde als nog af. En mocht je een ander paard vinden dan wil het niet zeggen dat dit zadel gaat passen.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 19:10

Het is een Stübben Maestoso deluxe, dus best wel een goed zadel. Ja dat deed me inderdaad wel twijfelen: het feit dat er geen garantie is dat het zadel ook zal passen op een volgend paard...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:15

Als ie straks niet aangepast kan worden kun je hem misschien wel inruilen met korting op een andere, dat is denk ik beter dan zo verkopen, je krijgt er meestal te weinig voor.
Ik heb mijn zadel wel gehouden, was wel ook een hele goeie en ik heb hem al 30 jaar, begin van het jaar op laten knappen en ik ben er nog steeds heel blij mee!

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 19:18

Ik heb het zadel gekocht toen het 1 jaar oud was, dus het is nu ook nog maar 2 jaar ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:18

Verkopen. Kleine kans dat het straks op een ander paard past. Als je het een aantal jaren laat liggen heb je kans dat je het model verouderd is geraakt waardoor de waarde nog verder daalt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:20

Ir111 schreef:
Verkopen. Kleine kans dat het straks op een ander paard past. Als je het een aantal jaren laat liggen heb je kans dat je het model verouderd is geraakt waardoor de waarde nog verder daalt.

Stubben past op veel paarden, kans bestaat dus zeker wel dat die past.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:23

Netjes oppoetsen, goede (!) foto's van maken, goede omschrijving en op kapaza / 2dehands / boktmarkt zetten. Krijg je er een nette prijs voor doe je 'm weg, wil niemand er een fatsoenlijk bedrag voor geven hou je 'm gewoon zelf.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:24

Tuurlijk bestaat die kans. Maar ik schat die kans klein in. Meer niet.

Heb deze situatie meerdere malen aan de hand gehad en mijn ervaring is dat direct verkopen toch het meeste opbrengt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:28

Rex_Rolfo schreef:
Netjes oppoetsen, goede (!) foto's van maken, goede omschrijving en op kapaza / 2dehands / boktmarkt zetten. Krijg je er een nette prijs voor doe je 'm weg, wil niemand er een fatsoenlijk bedrag voor geven hou je 'm gewoon zelf.

Zou ik ook doen.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 09:46

Oké! Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik het inderdaad ga verkopen, maar enkel aan een degelijke prijs!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:38

Joh, als je het niet verkoopt is dat nog geen probleem.
Want een Stubben zadel maakt absoluut kans om op een volgend paard van gelijke soort prima te passen.
Kijk, reed je nu op een arabiertje en zal je volgende een Fries zijn, dan gaat het niet passen. Maar reed je op een warmbloedpaard en is de volgende weer een warmbloedpaard, dan maakt je zadel echt wel kans hoor.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:45

Ik zou het ook gewoon te koop zetten en kijken wat mensen er voor willen geven. Niet genoeg naar jouw mening dan gewoon wachten op een beter bod.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:03

Je kunt het altijd te koop zetten. Krijg je er niet de prijs voor die je er voor wilt hebben , kun je het altijd gewoon aanhouden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:08

Verkopen lijkt mij de beste optie. Naast het feit of het in de toekomst op een ander bijrijpaard past is het ook de vraag of de eigenaar zit te wachten op een ander zadel op zijn/haar paard.