Welk bitje voor shetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindeeee

Welk bitje voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 16:25

Hoihoi,

Vorig jaar ben ik rustig aan begonnen met mijn shetlander laten wennen aan het bitje. Dit ging altijd gepaard met veel smakken, tong uitsteken, gapen en proberen het bitje uit haar mond te werken. Omdat ik destijds geen goed passend hoofdstel had, ben ik dus opzoek gegaan naar een mooi, passend hoofdstelletje en het bitje is in de kast verdwenen. Uiteindelijk heb ik een mooi hoofdstelletje gevonden, maar omdat mevrouw hoogdrachtig was heb ik het maar even gelaten.

Nu ben ik een tijdje geleden weer begonnen met het bitje. Zodra het bitje in haar mond komt, begint het weer. Ze blijft maar smakken en gapen en schuren om dat hoofdstel af te krijgen. Ik oefen het bitje regelmatig maar ze blijft zo doen.

Nu ben ik mij ervan bewust dat ze wel moet wennen, maar je zou verwachten dat het minder word. Dit is niet het geval. Nu heb ik het idee dat dit bitje niet het goede bitje voor haar is (enkelgebroken en relatief dik voor haar kleine mondje) dus ik ben opzoek gegaan naar een ander bitje.

Ik vroeg me af of bokt advies heeft voor een bitje. Ik zat te denken aan een ongebroken bitje omdat dit misschien rustiger in de mond ligt, wat zijn de voor- en nadelen van zo'n bitje? Of zijn er nog andere adviezen qua bit wat misschien wel goed kan zijn?

Ik ga eventueel een aantal webshops mailen of ik een bitje zou mogen lenen om eens te kijken hoe dit nou bij mijn shet ligt, wie weet een een goede webshop hiervoor?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen om het goede bitje te vinden!
Groetjes Linde

Lindeeee

Re: Welk bitje voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 16:55

Niemand die mij kan helpen met advies?

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:01

Ik heb zelf een dubbelgebroken watertrens met een mondstuk van 14 mm dik. Vrij dun dus, dit was voor hem het beste en hij doet het hier super op. Ik heb die toen besteld via de site van Het Gareel

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:02

Heb je al eens een goede tandarts (dus dierenarts met extra tandartsopleiding) bij je pony laten komen?
Voordat je een bit in de mond van een pony/paard hangt áltijd het gebit goed na laten kijken en eventueel onder verdoving (kunnen ze beter, rustiger en secuurder behandelen) laten behandelen :)

De tandarts kan dan ook gelijk even voor je kijken of het bitje goed ligt :) dus is fijn als je dan meerdere opties hebt liggen :)

Mijn merrie gebruik ik een Mylerbitje voor, uit USA laten komen ivm haar kleine bekkie :)

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:03

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:19

Waarom wil je dat ze went aan een bitje? Als ze nog beleerd moet worden kun je ook bitloos aanleren. Voor haar maakt het geen verschil, juist omdat ze alles nog moet leren.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 10:33

@Selientje, ik ga er naar kijken!

@Keet, er is nog nooit een paardentandarts bij geweest helaas. Waarschijnlijk gaat dit niet gebeuren, omdat het niet mijn pony is. Maar ik zal het eens met de eigenaar overleggen!

@__Suzanne__, ik heb zitten kijken naar dat bitje, misschien dat ik hem ga bestellen!

@Floortz, omdat ik wil dat ze overal aan gewend is en dat ik, als dat nodig is om welke reden dan ook, er gewoon een bitje in kan hangen

Heel erg bedankt voor de reacties!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:36

Floortz schreef:
Waarom wil je dat ze went aan een bitje? Als ze nog beleerd moet worden kun je ook bitloos aanleren. Voor haar maakt het geen verschil, juist omdat ze alles nog moet leren.

Dit is weer een hele andere discussie.
Of je je Shet nou bitloos of met bit wil beleren dat is iedereen zijn persoonlijke keuze en daar heb jij NIKS over te zeggen

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:50

SindyKaya schreef:
Floortz schreef:

Dit is weer een hele andere discussie.
Of je je Shet nou bitloos of met bit wil beleren dat is iedereen zijn persoonlijke keuze en daar heb jij NIKS over te zeggen

Pardon...wat zeg ik dan? Ik vraag alleen maar wat...volgens mij.... en geef een toelichting op mijn vraag... :roll:
het is volslagen onnodig met hoofdletters te beginnen, en mij op persoonlijke titel aan te spreken; dat is not done volgens mij....

@Lindeeee: Ah, ok, begrijpelijk. Ik rijd zelf ook nog met bit, en bitloos als het kan (kan niet overal). Het is even zoeken naar een goed passend bit. Ik kan wel eens vragen wat voor bitje de Shet bij ons heeft. Ze hebben niet altijd genoeg ruimte in de mond, dat is soms wat lastig. Ongebroken bit ligt rustiger maar kan wat hard overkomen.