Bitten.... wat een drama

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Bitten.... wat een drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 23:37

Mijn inmiddels 23jarige pony heeft zijn hele carriere op hetzelfde trensje gelopen: een redelijke smalle enkelgebroken bustrens. Zelf in zijn s&t optoming koos ik voor een vergelijkbare onderlegtrens (enkelgebroken bus dus).

Inmiddels doen we alleen nog bejaardengym, maar ik was na zijn pensioen genoodzaakt een nieuw bit te zoeken. De oude trens had het pakweg 17 jaar volgehouden en was dus meer dan versleten. Het kon echt niet meer. Ik dus op zoek naar een nieuw bitje. Daar de watertrens tegenwoordig veel makkelijker verkrijgbaar is dan een fijne bus en ik inmiddels ook andere paarden op een watertrens had lopen, koos ik voor een vergelijkbaar bit, alleen in watertrens.

Vlak na de aankoop werd pony ziek en het heeft twee jaar geduurd voor hij fysiek weer in zo'n goede conditie was dat ik een bit echt kan beoordelen. Nu dus..... Het is voor zijn rug erg belangrijk dat hij zijn lichaam correct gebruikt, maar dit bit neemt hij gewoon niet lekker aan. Achter de teugel kruipen, hard in de hand worden, neus in de lucht en vluchtgedrag. En dit van een oudje dat altijd erg fijn in de hand was en correct is afgericht. Ik kan er amper aan zitten.

Conclusie: nieuw bit..... maar welke? Het houdige bit lijkt hem in zijn gehemelte te prikken, dus dan toch dubbelgebroken? Hij liep op enkele bus altijd goed, maar dan toch dubbele bus? Of gewoon terug naar enkele bus? Dat moet dan niet in zijn gehemelte prikken. Waarom prikte het huidige bit wel en het vorige niet? Of ligt het toch aan de bus vs watertrens?

Proberen kan natuurlijk eindeloos, maar ik denk graag na over waarom ik voor een bepaalde optoming kies. Hij loopt overigens verder op een simpele engelse neusriem (geen aansnoer- of sperrriem).

tamary

Re: Bitten.... wat een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:40

Watertrens wiebelt veel meer, eerst terug naar wat vroeger wel werkte lijkt mij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:44

Eerste wat in mij op komt, is dit bit niet dikker of dunner dan de oude?

Zelf nooit meegemaakt dat verschil tussen bus en watertrens zo groot was voor een paard.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:12

Is je pony ook verandert in de mond? Mijn oude ruin wilde ook nooit dubbelgebroken hebben, dus altijd op enkelgebroken watertrens gereden. En net als jij, ook als onderlegtrens in de s&t combinatie.
Sinds hij een jaar of 22 is heeft hij last van diastasen en gaan zijn tanden meer naar voren groeien. Door deze verandering in de mond ligt een enkelgebroken niet fijn meer, en ben ik over gegaan op dubbelgebroken. Dat vindt hij nu wel fijn, terwijl hij vroeger zich er gelijk op ging vastzetten en zijn tong uitstak.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:31

Een herkenbaar probleem TS, mijn merrie is dan wel niet zo gevoelig op het verschil watertrens/bustrens maar wel op hoe het bit verder afgewerkt is.
Ik heb zo'n beetje alle soorten bitten al wel bij haar geprobeerd, zelfs de betere en duurdere merken die van alles beloven, maar dat heeft voor ons niet gewerkt.
Zij loopt het beste op een heel dun (10mm), enkel gebroken watertrensje wat licht gebogen is waardoor het niet (of minder) in het gehemelte prikt.

Het gaat om dit bitje http://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bit ... _4464.html
Het kost niet veel dus wellicht is het een optie om gewoon eens te proberen?

Ik zag dat er ook een vergelijkbaar bit is in bustrensvariant alleen staat er niet bij hoe dik dit bit is.
http://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bit ... _4466.html

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:31

Om te beginnen prikt een enkel gebroken bit niet in het gehemelte, of je moet eronder gaan staan en de teugels naar beneden gaan trekken. Dan prikt het naar boven. Als je erop zit, en je zit iets hoger dan de mond, dan prikt het hooguit naar beneden.

Maar inderdaad, misschien is een watertrens toch te beweeglijk, als je altijd een dunne bus gehad hebt dan is dat natuurlijk de moeite waard om toch weer te proberen.

Een van de weinige dubbelgebroken, dunne bustrensen voor niet al teveel geld zijn die van Harry's horse. Daar was ik zelf altijd heel blij mee, de meeste bitten zijn meteen zo dik, deze niet.

Afbeelding

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:34

Hoe is zijn gebit?

Ja watertrens is een beetje wiebelig natuurlijk. Wat de dames hierboven zeggen!

Succes

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:36

@ Amaris, dit is de Goldbrass toch? Die zijn 13mm volgens mij..

TS, heb je al eens een ongebroken bustrens geprobeerd? Deze prikken helemaal niet in het gehemelte..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:40

Heb je je oude bit nog?
Puur ter controle of ze daar nog steeds goed op reageert.
Misschien is er in die tijd toch wat veranderd in haar mond.
Of kan ze lichamelijke toch niet meer aan wat je vraagt.

Gaat het met het oude bit wel goed kun je bovenstaande uitsluiten en zou ik een zelfde kopen.
Na zoveel jaar kan ik me gewenning ook voorstellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:47

Je pony heeft al een hele tijd niet gelopen. Het kan best zijn dat zijn mond gewoon veel gevoeliger is geworden doordat hij zo lang geen bit in heeft gehad.
Maar ik kan me ook goed voorstellen dat de tanden van zo'n ouder paard achteruit zijn gegaan en er dus gewoon een tandprobleem is. Dat hoef je niet altijd van buiten te kunnen zien. Een ontstoken kies zie je soms pas op een rontgenfoto.
Heb je al eens bitloos geprobeerd te rijden? Dan kun je in ieder geval testen of het echt aan het bit of de tanden ligt.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:48

Amaris schreef:
Om te beginnen prikt een enkel gebroken bit niet in het gehemelte, of je moet eronder gaan staan en de teugels naar beneden gaan trekken. Dan prikt het naar boven. Als je erop zit, en je zit iets hoger dan de mond, dan prikt het hooguit naar beneden.

Dit klopt niet. Een enkelgebroken bit prikt altijd in het gehemelte, behalve wanneer het paard het hoofd heel hoog houdt. Met het hoofd afgebogen of in normale stand, gaat de trekkracht via de ringen altijd van het gehemelte af. En nee, niet precies in een haakse hoek, maar de punt gaat schuin richting het gehemelte. En prikt.

Maar even naar de vraag van TS; het is eerder geopperd, heb je al eens een ongebroken trens geprobeerd? Dit is voor mijn merrie de oplossing gebleken. Zij reageerde heel slecht op enkel- en dubbelgebroken. Op de eerste werd ze boos, en met de tweede ontzettend onrustig in de mond. Alleen een ongebroken bit geeft rust voor haar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:51

Lichtelijk offtopic maar even ter verduidelijking:

Enige nuance is wel nodig, de kaasrechte enkelgebroken mondstukken liggen tegen het gehemelte aan inderdaad, bij rust. Bij aannnemen van de teugels draait deze weg.

Ik kan het stuk even niet meer zo snel vinden van de voorgevormde enkelgebroken mondstukken (ligt ergens tussen de grote stapel van papers) maar voorgevormde mondstukken liggen in rust niet tegen het gehemelte en blijven bij oppakken van de teugels ook veel netter liggen.

Citaat:
Bron + afbeelding: http://horseproblems.com.au/Bits/USDF_Dec05.pdf.

Loose-ring jointed snaffle. The single-jointed snaffle bit (Figure 1) was positioned with the arms of the mouthpiece hanging down toward the incisor teeth, as indicated by the fact that the mouthpiece rotated around the ring to the four o’clock position rather than being in the middle of the ring at the three o’clock position. The sharply curved profile of the joint in the middle of the mouthpiece protruded toward the horse’s palate. The loose ring allowed the mouthpiece to rotate freely, so the horse could use his tongue to move the mouthpiece into different positions, perhaps as a means of changing the areas under pressure.

When tension was applied to the reins, the mouthpiece pressed more deeply into the tongue, thereby causing the joint to move away from the palate. Single-jointed bits are usually described as having a nutcracker-like action, the implication being that when tension is applied to the reins, the angle between the arms of the mouthpiece closes and the joint is pushed toward the palate. In our study, any nutcracker effect that tended to push the joint toward the palate was more than offset by indentation of the tongue.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:58

magda_90 schreef:
Enige nuance is wel nodig, de kaasrechte enkelgebroken mondstukken liggen tegen het gehemelte aan inderdaad, bij rust. Bij aannnemen van de teugels draait deze weg.

Klopt.. totdat het paard aan de teugel gaat lopen en het hoofd 90 graden draait.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:58

Lees het artikel zou ik zeggen.

[edit] Clayton doet veel onderzoek naar paardenbitten en heeft de ligging van diverse mondstukken bekeken bij diverse hoofdhoudingen. Deze paper is een van de vele die ze gepubliceerd heeft. Mocht je daadwerkelijk geïnteresseerd zijn, dan kun je meer werk van haar online vinden, veel grafisch ondersteund. Absoluut een eye opener.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:02

Daar heb ik op dit moment helaas geen tijd voor. Zal ik binnenkort doen. Maar een enkelgebroken mondstuk wijst nu eenmaal altijd met de punt van de teugel af als die strak staat, dus als jouw teugel haaks op de neus/het gehemelte staat dan steekt dat mondstuk altijd richting het gehemelte.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:07

Lees het artikel nu maar, want dat is dus ontkracht. Of lees iig mijn citaat in de quote.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 12:14

Ik zal proberen overal zo goed mogelijk antwoord op te geven.

Allereerst zijn gebit: Ik laat al jaren eens in het jaar alle tanden van de paarden nakijken en zonodig behandelen. Deze pony heeft nog nooit behandeling nodig gehad. Hij verbaast de ta steeds weer. Zijn snijtanden gaan natuurlijk steeds schever staan en hij mist twee voortanden (al jaaaaaren). Zijn kiezen zijn echter beter dan die van menig 10jarige.

Wat betreft bitloos: Ik kan hem bitloos rijden, zoals ik hem ook op een halster en touwtje kan rijden, maar als het gaat om goed gebruiken van zijn lichaam gaat bitloos m niet worden. Het is een hele felle pony, nog steeds en zonder bit moet ik de strijd met hem aangaan, terwijl hij op bit (zelfs op dit vervelende bit) vrij licht in de hand blijft.

Ongebroken bit heb ik om eerlijk te zijn ook mijn twijfels over vanwege de vorm van zijn mond (druk op de tong) en het links-rechts inwerken.

Wat betreft lichamelijk niet aankunnen: dit is een goed punt waar ik vaak twijfels over heb gehad. Hij loopt nu max 2x pw 30min onder het zadel. In totaal werkt hij 5/6x pw, maar de rest doe ik vanaf de grond om zijn rug te sparen. Op de grond is hij ook fanatiek, maar iets minder. Het is een pony die altijd meer wil dan hij nog kan. Ik ben daarom erg voorzichtig met wat ik doe en zorg dat ik rekening houd met zijn bespiering en mogelijkheden. Hij wil echt nog erg graag.

De goldbrass staat hoog op mijn lijstje. Mijn oude bit heb ik nog, maar durf ik eigenlijk niet meer mee te rijden. Is echt te versleten. Mijn twijfel ligt nu eigenlijk tussen smalle enkelgebroken bus of de goldbrass. Of mijn enige andere optie: misschien lijkt dit extreem voor veel mensen, maar wat vinden jullie van het idee om er een pelham in te hangen? Hij heeft jaren op s&t gelopen, met een pelham heb ik gewoon een trens met de ene teugel en zonder kracht iets meer begrenzing met de andere teugel. Puur omdat hij nu nogal snel onder zichzelf uit loopt en ik niet aan een trens ga trekken.
Misschien is dat ook een raar idee hoor of een oplossing voor problemen die door een bit veroorzaakt zijn.

Ik hoor het graag!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:25

Het zou kunnen werken, zolang je dan echt met twee teugels rijdt en niet met zo'n raar verbindingsleertje waar zoveel mensen mee rijden. Een pelham is wel vrij dik denk ik. Dikker dan de 13 mm van de gold brass in ieder geval. Maar als hij s&t goed verdroeg dan is de dikte misschien niet eens het issue. Zou je dan wel de ongebroken pelham kiezen?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:39

Moet hij niet gewoon weet een beetje loskomen en aansterken? Veel paarden versnellen, doen de neus omhoog etc. Hij heeft nu wel twee jaar stil gestaan als ik het goed heb begrepen.
Denk eerlijk gezegd dat een simpel trensje zoals die hij had de beste optie is om in ieder geval een maandje te proberen. Als dat niet voldoet kan je altijd nog naar de duurdere goldwings overstappen.
Pelham kan je doen maar trekken aan stang is net zo erg als trekken aan de trens? T staat vast leuk hoor, 2 teugels, maar als ie t gewoon moeilijk vind met rijden en daarom onder je uit loopt zou ik zon ding niet eerlijk vinden. Bij gevaarlijke situaties is t natuurlijk wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:41

8nnemiek schreef:
Daar heb ik op dit moment helaas geen tijd voor. Zal ik binnenkort doen. Maar een enkelgebroken mondstuk wijst nu eenmaal altijd met de punt van de teugel af als die strak staat, dus als jouw teugel haaks op de neus/het gehemelte staat dan steekt dat mondstuk altijd richting het gehemelte.

Daar is dus onderzoek naar gedaan... Lees dat artikel dan zie je het :) dat wordt dus ontkracht en het is ook niet waar. Meerder tandartsen geven dit ook al aan.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 12:59

Amaris schreef:
Het zou kunnen werken, zolang je dan echt met twee teugels rijdt en niet met zo'n raar verbindingsleertje waar zoveel mensen mee rijden. Een pelham is wel vrij dik denk ik. Dikker dan de 13 mm van de gold brass in ieder geval. Maar als hij s&t goed verdroeg dan is de dikte misschien niet eens het issue. Zou je dan wel de ongebroken pelham kiezen?

Een pelham is in mijn ogen altijd en alleen maar ongebroken en met twee teugels. Het voordeel boven de ongebroken trens is dat er bij een pelham veel meer mogelijkheden zijn voor tongvrijheid. En een kleine ophouding aan de stangteugel kom wat sneller door dan een kleine ophouding aan een trens.

Jimbo schreef:
Moet hij niet gewoon weet een beetje loskomen en aansterken? Veel paarden versnellen, doen de neus omhoog etc. Hij heeft nu wel twee jaar stil gestaan als ik het goed heb begrepen.
Denk eerlijk gezegd dat een simpel trensje zoals die hij had de beste optie is om in ieder geval een maandje te proberen. Als dat niet voldoet kan je altijd nog naar de duurdere goldwings overstappen.
Pelham kan je doen maar trekken aan stang is net zo erg als trekken aan de trens? T staat vast leuk hoor, 2 teugels, maar als ie t gewoon moeilijk vind met rijden en daarom onder je uit loopt zou ik zon ding niet eerlijk vinden. Bij gevaarlijke situaties is t natuurlijk wat anders.

Voor de duidelijkheid: het is niet zo dat ik er na twee jaar weer op ben gaan zitten. Ik heb er een klein jaar over gedaan om hem heel langzaam weer op te bouwen en ben er pas op gaan zitten toen zijn rugspieren weer op volle sterkte waren. Zijn conditie is ook weer prima. Hij heeft wel wat ouderdomskwaaltjes, waardoor opstarten wat stroef gaat soms, maargoed, langer opstarten dus. Ik laat hem tegenwoordig (deels) zonder ruiter warmlopen. Het probleem ligt ook niet zozeer in onder mij uitlopen, maar gewoon te enthousiast zijn en gefrustreerd raken als ik hem tegenhou in tempo. Uiteindelijk leidt dat tot stress, problemen met tempocontrole en heel erg veel ophoudingen, waarbij het bit hem irriteert, meer stress, onder het bit uit lopen etc..... De essentie van het probleem ligt is de combi van enthousiasme en slechte aanleuning, waardoor pogingen hem te beperken leiden tot frustratie. Ik doe natuurlijk mijn best zo veel mogelijk met mijn zit te werken, maar ophoudingen moeten leiden tot rust ipv frustratie. Hij neemt het bit niet lekker aan, waardoor hij zijn lijf niet lekker gebruikt en elke keer als ik er ook maar een beetje aan zit gaat zijn hele lichaamshouding naar de ^$^$&$^^. Ik kan hem dus wel in een goede houding richting de hand rijden, maar als je bij de hand zelf komt is dat niet stabiel.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:07

magda_90 schreef:
Citaat:

Loose-ring jointed snaffle. The single-jointed snaffle bit (Figure 1) was positioned with the arms of the mouthpiece hanging down toward the incisor teeth, as indicated by the fact that the mouthpiece rotated around the ring to the four o’clock position rather than being in the middle of the ring at the three o’clock position. The sharply curved profile of the joint in the middle of the mouthpiece protruded toward the horse’s palate. The loose ring allowed the mouthpiece to rotate freely, so the horse could use his tongue to move the mouthpiece into different positions, perhaps as a means of changing the areas under pressure.

When tension was applied to the reins, the mouthpiece pressed more deeply into the tongue, thereby causing the joint to move away from the palate. Single-jointed bits are usually described as having a nutcracker-like action, the implication being that when tension is applied to the reins, the angle between the arms of the mouthpiece closes and the joint is pushed toward the palate. In our study, any nutcracker effect that tended to push the joint toward the palate was more than offset by indentation of the tongue.

Interessant, dat ga ik lezen. Dank je wel!

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:54

Citaat:

Heel erg interessant dat hier ook onderzoek naar is gedaan!

Voor wat betreft het bit van de TS, er zijn nog steeds dunne enkelgebroken bustrenzen te koop :) , ik dacht zelfs ook in goldbrass uitvoering, zeker waard om naar te kijken, omdat je aangaf dat ook interessant te vinden. Als iets altijd goed heeft gewerkt en je weet zeker dat het gebit niet is veranderd, waarom zou je dan (drastisch) gaan veranderen? :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:22

Ts.

Ik begrijp dat je niet meer met je oude bit Wilt rijden.
Maar voor de test een paar keer zou ook niet ineens een ramp zijn.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 00:24

bruintje123 schreef:
Ts.

Ik begrijp dat je niet meer met je oude bit Wilt rijden.
Maar voor de test een paar keer zou ook niet ineens een ramp zijn.

Misschien toch maar weer es proberen dan. Hij is wel enorm slecht mgoed.

Vanavond weer even dubbele longe gedaan met het huidige bit. Heel langzaamaan begin ik er ook wel voordelen van te zien. Bij ieder beetje gerommel word ik afgestraft met een paard dat uit elkaar ligt. Maar als ik de aanleuning alleen maar heel erg stabiel hou en echt niets doe gaat hij er wel heel erg mooi op. Ohz kan dat alleen lastig worden. Zelfs (voorzichtig) sturen of stelling veranderen is eigenlijk al te veel ingreep. Op een volte met stabiele stelling pakt ie hem wel.

O en misschien nog kleine aanvulling in het kader van kritisch op jezelf zijn: Als ik hem op deze manier in de aanleuning heb gaat hij beter over de rug/hals aan de teugel met neusje er iets uit, terwijl hij altijd wat de neiging had om soms iets achter de loodlijn te kruipen. Het zijn nog kleine stukjes soms en alleen op links, maar je moet ergens beginnen. Ik ben wel nog steeds van mening dat ik eigenlijk te weinig in de handen heb mgoed.