Zadel probleem of zeg maar probleem paard... wie weet raad ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vayake

Zadel probleem of zeg maar probleem paard... wie weet raad ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 15:30

Ik heb een merrie van 11 jaar (moeder volbloed x warmbloed)
Het is een fijn gebouwd paard van ongeveer 1.64m groot.
Ze is bij ons geboren en gebleven dus ik heb haar altijd gekend en alleen zelf getraind!

Nu heb ik jaren mijn oudere passier dressuurzadel gebruikt zonder problemen.
2 jaar geleden heb ik besloten een nieuw/tweedehandszadel aan te schaffen. Uiteraard ook een kwaliteitszadel!
Dit omdat de nieuwe zadel een breed kussenkanaal hebben en mijn oud zadel niet.
momenteel gebruik ik terug mijn oud zadel. Ben ik blij dat ik het nog heb.

Ik kwam er al snel achter na veel zadels te proberen dat niets maar dan ook niets deftig paste. Ik heb dit, als er eentje beter lag dan wel laten controleren door een zadelpasser. Die mens is geen prulvent en weet waarover hij spreekt. Doet dit al ruim 35 jaar en heeft met zeer veel merken ervaring.

Uiteindelijk toch een passend zadel gevonden dacht ik...
Nu een 1.5 jaar verder past dit niet goed meer en ben ik ten einde raad.
Paard heeft nu ook voor de eerste aan beide kante van de schoft witte haartjes gekregen na het verharen. Dus duidelijk dat het zadel drukt!
Nu komt er nog bij dat het zadel is gecontroleerd door een zadelpassen van het huismerk mei dit jaar! Dit maakt me dus des te bozer!
Ik ben dat zelf op onder zoek gegaan en ja het zadel gaat na aansingelen niet normaal liggen waardoor het drukt!
Ok een paard veranderd met de jaren maar elke zadelpasser heeft me gezegd dat mijn paard daar op die plek niet veranderd. Dit weet ik ook.

Het is aan beiden kanten iets naar achteren onder de schoft, dus richting rug. Mijn paard zijn schoft is gemiddeld maar door het wegvallen is daar dus weinig bespiering en dit zal er ook niet komen. Nu na een weide seizoen is ze dikker maar daar komt niets bij in tegenstelling tot sommige pony en paardenrassen die vetkweken.

Een te smalle boom is uitgesloten, dan druk het nog meer bij aansingen, een brede gaat niet dan ligt de boom op de schoft, een wolletje kan deels een oplossing zijn, dit doe ik bij mijn springzadel maar bij een dressuurzadel is dit niet de optimale oplossing weet ik na jaren.

Nu mijn vraag!
Wie heeft hier ervaring in of wie weet welke zadels geschikt zouden zijn?

Momenteel heb ik een zadel met medium/wijde boom welke max is opgevuld.
Zitmaat 17.5 inch en liefst een zadel waarbij de nadruk van de zit meer naar achteren ligt om de druk vooraan al te minderen.
Ook is een zadel met het nieuwe mode trent 3 systeem niet ideaal.
De druk wordt zogezegd verdeeld maar hierdoor krijg je meer druk vooraan en dit is voor mijn paard niet ideaal!
Ook reeds getest is MSFC en ALBION, deze waren ook niet echt aanpasbaar.

Dus kussen opvullen dan wordt de plaats aan beiden kanten naast de schoft nauwer en vormt een probleem. Een smalle boom dan was de drukking vooraan naar de schouders toe extreem.
Pff...

Jorteee

Re: Zadel probleem of zeg maar probleem paard... wie weet raad ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:32

Ik heb ook een volbloed, met lastige schoft (hoog en ook 'kuiltjes' ernaast). Ik heb er een KN zadel opliggen, was echt drama om iets te vinden en dit lag vrijwel meteen goed (nog wel op maat laten maken).

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:53

Destijds heb ik een topic hier op bokt geopend, omdat ik deels met hetzelfde probleem zat.
Je hebt het over weggevallen bespiering naast de schoft. In mijn topic staan verschillende nuttige reacties van bokkers welke type zadels geschikt zouden kunnen zijn daarbij.

Ik ben uiteindelijk op een Kent&Masters zadel uitgekomen, voorlopig met een bontje met inlages eronder om de spieren de kans te geven om te herstellen. Regelmatige controle van zadelmaker is wel extra belangrijk daarbij. Kent&Masters heeft een dropped panel, daarmee worden de 'kuiltjes' door het zadel zelf al wat opgevuld. En ideaal aan dat zadel vindt ik dat de voorboom zeer eenvoudig aan te passen is. En het is een betaalbaar zadel om nieuw te kopen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:06

Wat heeft je nieuwe zadel voor singelstoten? 1 van vooraf van de boom van het zadel uit?
Had je andere oude passier zadel dit niet?
Vermoeden van mij is,dat je kussenkanaal voor dit paard gewoon te breed is. en/of de singelstoot voor zorgt voor het "knellen" rond die plek waar de witte haartjes ontstaan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:20

Plaats eens een foto van je paard van af de zijkant en bovenkant genomen.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 01:25

@Jotteee
Ik ga wsl int kort een KN proberen... Ben benieuwd.

@Maaiike94
Bij heeft het paard er nooit spieren gehad. Dit is haar bouw net zoals Jotteee beschreef.

@nombrado
Het zadel heeft idd vooraf een singelstoot en dan achter dubbel. En nee mijn oude passier heeft dit niet.
Een zadel vinden dat vrij nieuw is dat dit niet heeft is een moeilijke opdracht. Enkele zadels die het dan nog wel hadden pasten helemaal niet!
Het is moeilijk te omschrijven maar de witte haren zaten vrij laag en iets meer naar achteren.
Het kussenkanaal is vooraan niet te breed. Moest dit zo zijn zou de boom bij dit maar op de schoft liggen.
Het is wel zo de de singelstoten idd voor een andere drukking kunnen zorgen doordat het zadel tijdens het rijden anders gaat liggen en dan veroorzaakt dit wsl deze druk.
Ik ben trouwens GEEN fan van het nieuwe singelsysteem.
Je kan nooit deftig aantrekken en weten of je zadel deftig vastligt terwijl het oude systeem geen druk vooraan creëert. Voor paarden met een fijne bouw en een hoge schoft al helemaal niet!
Het zadel is ook meermaals nagekeken door een proffessionele zadelmaker met heel veel ervaring en deze zegt dat ik echt een moeilijk paard heb.

@unamie
Ik zal mijn best doen om snel een foto te plaatsen. Momenteel is dit moeilijk daar ze even op onze weide staat en buiten een schuilhok is daar geen accomodatie.
Normaal ging ik crossen maar ik heb door kleine problemen bij beide paarden de wedstrijden on hold gezet. Crossen zonder conditie... nee niet voor mijn paarden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:14

ik vind het altijd bijzonder dat mensen een bepaald merk aanraden. Alles valt en staat met een zadelpasser die weet wat hij/zij doet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:19

Als die oude passier goed ligt, waarom wil je dan nog een ander zadel gebruiken?

Mijn persoonlijke voorkeur heeft het wanneer je een passier laat verbouwen, waardoor de voorste singelstoot niet meer bevestigd is aan de boom, maar is verplaatst naar de positie direct naast de tweede singelstoot. Dat is de imo de enige manier om die allerbeste passier zadels nóg beter te maken :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:44

Als een paard geen rug en schoft bespiering heeft heeft dit vaak alles te maken met de ligging van je zadel.
Tenzij door ziekte of wormen de bespiering is afgenomen.
Er bestaan geen paarden die van "nature" een arm bespierde rug hebben..

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 19:57

Ik ben niet bepaald gebonden aan een merk.
Ik heb zeer veel verschillende merken gepast en ook verschil in boommaat.
Uiteraard moet een zadel passen op het paard maar daarbij moet het ook voor de ruiter aangenaam zitten. Dit is dus heel persoonlijk. Ik ben dus al niet te kieskeurig.

De zadelpasser kan ook niet altijd alles aanpassen. Dit was in mijn geval bij de meeste zadels.

@Dees
De oude passier wou ik voor de aanschaf van een ander opnieuw laten vullen.
Nu bleek bij nazicht dat het zadel niet meer 100% recht was. Dus maw van boom naar lepel gaat dit iets scheef (nauwelijks waarneembaar) door ouderdom als ik dit altijd tijdig onderhouden en opnieuw gevuld. De zadelmaker zei dat de vulling nog ook en mooi verdeeld was en voor een wandeling dat het niet zo erg was maar voor intensieve training dit zadel niet meer te gebruiken.
Dus daarom dat ik dit niet meer gebruik. Het is trouwens een type dat nu alleen nog op vraag wordt geproduceerd door Passier.

Mijn passier heeft de singelstoten nog allebei in het midden vandaar dat ik het niet wil wegdoen.
Er is dus geen singelstoot vooraan de boom.

@unamie
Het probleem ligt op een plaats waar er weinig tot geen spier is en ook door weidegang weinig vet bijkomt zoals je bij koudbloeden hebt.
Mijn zadelmaker is een echte stielman die al 30 jaar of langer het vak uitoefent en heeft zelf nog maar amper een paard gezien waar dit zo extreem is.
Nu zijn er wel zadels die passen MAAR dan knelt dit dikwijls aan de schouders.
De rug is helemaal niet arm bespierd maar een volbloed type is helemaal niet te vergelijken met een warm- en koudbloed.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:12

Persoonlijk heb ik nog maar één heel goede zadelmaakster gehad en dat is Katrien de wolf.Ze past je zadel ook zelf aan.Ik wilde een nieuwe kopen en ze kwam kijken en zei dat ze er geen beter passend zadel op kon krijgen als mijn oude zadel ,hij moest allee iets anders worden opgevuld.
Ik heb juist weer een ander type moeilijk paard.Korte rug ,vetpakken op de schouder door IR.Dus zadels zijn vaak te groot te smal of te wijd en gaan daar door schuiven.Ik heb juist op mijn zadel weer wel een nieuw singelsysteem laten zetten ivm die vetpakken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:31

Bekend probleem hier. Ook een bloedpaardje. Ik heb sinds mei een maatzadel. Mijn paard is sindsdien breder geworden rond zijn schoft (trapeziumspier), dus ik was ook bang dat het zadel te krap geworden was. Echter is het zadel nu op een bepaalde manier bijgevuld waardoor het weer super ligt. Wat meer in het midden en de trapeziumspier vrij gelaten.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:37

Misschien een x boomloos proberen? Als je paard veel schoft heeft zou ik wel gaan voor barefoot/ghost.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 18:20

Ben er nog niet helemaal uit.
Heb me ondtss wel een Prestige Trekker aangeschaft om toch gerust te kunnen wandelen.
Mijn ma heeft er ook een die paste wel maar ja die rijdt er zelf mee.
Zit zalig en is ook voor haar rug super!
Dit ligt dus ook goed!

Dressuurrijden kan voorlopig met mijn springzadel. Niet hetzelfde maar moeilijk gaat ook.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:30

Je kan toch gewoon een zadelpasser laten komen met diverse zadels in de vrachtwagen. Voor elk paard is er wel een zadel op maat te laten maken. Je kan ook de maten op laten meten, er zijn merken die een zadel kunnen maken op de maten van je paard. Vriendin van me heeft dat laten doen maar weet het merk niet meer. Daar kwam iemand van en die heeft een afdruk van het paard gemaakt en aan de hand van die afdruk, foto's en metingen is er een zadel voor dat paard gemaakt.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 19:26

Ik heb een zeer goede zadelmaker/passer.
Deze heeft een zeer ruime kennis van zadels en jaren ervaring!
Er zijn al nieuwe en tweedehandszadels door hem gepast zonder resultaat.
Ik heb ook al héél veel verschillende merken en types gepast.
Wsl zal er idd wel een mouw aan te passen zijn maar een zadel op maat is niet van zelfsprekend.
Heel veel vertrekken nog altijd vanuit de standaard en passen dit aan. Er wordt dan wel gezegd dat dit 'op maat' is gemaakt.

Ik heb geen haast. Ik ga het nog even rustig bekijken.