Singeldwang of toch iets anders__

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BarieskaBo

Singeldwang of toch iets anders__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 22:42

Hallo allemaal,

Ik zit met een vreemd probleem waar ik nu even niet van weet wat ik ermee moet.

Ik rij mijn paard (Gekke Gerrit *D ) nu 4 jaar. Ik ben hem beginnen te rijden toen hij 4 was en schraal bespierd en niet in conditie was. Ik heb hem toen bijna een jaar getraind voor een handelsstal en toen heb ik hem gekocht en hem vrij snel naar mijn stallen aan huis verhuisd. Eenmaal verhuisd mocht hij met mijn zwangerschapsverlof meedoen en daarna aansluitend met verbouwingsverlof :Y) . Al met al heeft hij bijna 2 jaar niets gedaan en ben ik nu weer een beetje met hem aan het trainen, ongeveer een half jaartje.

Echter loop ik nu tegen een dingetje aan, hij zet zich tegen de singel als hij gaat lopen nadat ik hem aangesingeld heb. En dan alleen bij het derde en vierde gaatje en daarna niet meer.... en daarvoor ook niet En alleen bij het dressuurzadel en niet bij een neopreen longeersingel. Ook is het minder erg bij mijn springzadel. Notitie daarbij is dat het dressuurzadel helemaal is aangepast en het springzadel nog niet, dat ligt verder wel ok, maar is niet 100%.

Ik heb een logeersingel gehad van Lammert Haanstra, maar daar moest hij na een tijdje helemaal niets van hebben en nu begint hij dus ook met het zadel. Ik heb een dure fairfax anatomische singel erbij omdat zijn schouder redelijk ver terugligt ten opzichte van de singelgroef bij zijn buik. Maar met deze singel zet hij zich best erg, met een gewone bananensingel ook en een neopreen singel ook, maar minder erg.

Voordat ik hem aan het werk ging zetten heb ik een fysio erbij gehad en is de zadelmaker geweest. Alles losgemaakt en zadel is helemaal naar zijn rug aangepast (was voorheen niet gedaan en toen reed ik met een bontje of gelpad onder het zadel...).

Dus even kort:
- paard zet zich bij het aanstappen na het (gaatje voor gaatje) aansingelen (een luide kreun en rugbolling tot gevolg, soms wegspringen met een rodeo bok...)
- voorheen deed hij dat niet, maar was toen slecht bespierd
- eenmaal erop, doet hij nooit raar met rijden
- aansingelen tijdens het rijden geeft ook geen problemen
- longeersingel, neopreen geeft geen problemen
- er is verschil met singels, maar niet veel, verschilt per dag
- bij voelen aan spieren en dergelijke geeft het paard geen kik

Zadelmaker is vorige week voor de tweede keer geweest en heeft het zadel nog meer aangepast en de fysio wil ik morgen nog even bellen of zij nog dingen heeft waar ik niet aan gedacht heb.

Het is dus geen echte singeldwang naar mijn mening, maar iets wringt hem, maar wat?

Iemand dit al eens meegemaakt?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:54

Citaat:
- paard zet zich bij het aanstappen na het (gaatje voor gaatje) aansingelen (een luide kreun en rugbolling tot gevolg, soms wegspringen met een rodeo bok...)

Lijkt mij toch echt singeldwang, mijn paard heeft het ook en doet hetzelfde (behalve de kreun)

In de winter, tijdens en na de rui is het bij mijn paard een stuk erger... in de zomer eigenlijk weinig tot geen last van.

- Ik gebruik een geheel elastische singel met goede drukverdeling (bv tixerant of de korte brede Norton http://www.medhorses.nl/product/detail(4045).aspx?gclid=CjwKEAjwwbyxBRCS74T049iEp0wSJACkO5v1xkhE1wcC0C6viYOeJyeEvBhcnq-gJs6zDvzzc5x1sRoCl6jw_wcB )

- in de winter slinger ik hem vooraf even rond in de longeerbak en zadel daarna meteen op (cold back is dan minder)

- laat mijn singel redelijk los, zeker 1 a 2 gaten in vergelijking met de zomer.

- Ik stap in het gangpad op stal op, dan kan hij geen kant op en ik krijg geen rodeo/rare fratsen.

Marjolijnvdh

Re: Singeldwang of toch iets anders__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:27

Dit lijkt me een probleem bij de spieren onder de buik, tussen de voorbenen. Kan komen door overbelasting in de weide, of door rollen. Paardenfysio Evelien van de Ven is hiermee bekend. Regio Oirschot. Je mag me een PB sturen voor telnr. Succes.

Lightmare

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:33

en als je hem eerst longeert en dan zadel doet?

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 22:57

Bedankt voor jullie antwoorden, ik heb inderdaad vandaag gebeld met mijn fysio (evelien vd Ven) en zij bevestigde het band/spieren onder de buik verhaal.

Toen ging er een belletje rinkelen, Gerrit is een aantal weken geleden een weekje niet zuiver geweest, ik haalde hem bezweet, met schuim en al uit de wei en de dag erna liep hij niet lekker. Dus ik vermoed dat hij is uitgeleden. Sindsdien doen hij eea erger...

Advies was om het 2 weken aan te kijken met diverse singels om te kijken of hij een duidelijke voorkeur heeft.

Probleem met een andere singel dat de fairfax is dat alles het zadel naar voren trekt... Dus dat maakt eea wel lastiger

We kijken het dus even aan, bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval!!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:59

Wat voor singel heb je op je springzadel?