Tonglepel en neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

steefwillem

Tonglepel en neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 21:27

Hoi ik rijd op dit moment met een tonglepel en lage neusriem. Reden dat hij zich zelf heeft aangeleerd om zijn tong over het bit te leggen. Met de tonglepel is hij rustig en heeft een stille aanleuning.
Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik rij met een lage neusriem of kan ik beter met een gecombineerde of aansnoerriem rijden?
Ik hoef geen mening over wel of niet tonglepel. Hij is verder gezond tandarts en alles is geweest. En als ik niet zou zien dat die nu veel relaxter is zou ik andere opties kiezen.

mrie

Re: Tonglepel en neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:29

Als hij nu goed loopt, waarom zou je dan veranderen? If it ain't broke don't fix it.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:30

Wel eens zonder neusriem geprobeerd? hier door krijgt de tong ook de vrijheid om weer terug te gaan.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:32

Heb met mijn fjordje vroeger ook zo gereden.... En dat ging Super! Dus waarom veranderen als het goed gaat?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:33

Deze vraag stellen, en verder niks willen horen over wel/geen tonglepel is een heel slecht plan. Ik ben er absoluut geen fan van, en zou het ook afraden. Tong over het bit is een symptoom voor evt problemen, die bij de ruiter vandaan kunnen komen, of andere ongemakken vanuit het paard. Het gebruik van een tonglepel is niks anders dan symptoom bestrijding, je ziet niet niet... maar je probleem is er nog steeds.

steefwillem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 21:34

@Nicky Zonder neusriem of met tong erover heen wordt het een kamikaze piloot... Dus ben het liever voor..

@benfan dat kan je zo zien, maar ik zie een blij relaxed paard met tonglepel.
Laatst bijgewerkt door steefwillem op 27-10-15 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:34

Benfan, je hebt last van mening....

steefwillem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 21:42

@mrie thanks ik hoef inderdaad niets te veranderen, hij loopt fijn. Maar ervaringen hoor ik graag!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:47

Heb je wel eens geprobeerd wat het paard doet op een bit met een tongboog ipv een tonglepel? Veel paarden ervaren de druk op de tong als niet prettig, en hebben liever een bit met een tongboog, waarin de tong meer vrijheid heeft. Nu heeft het paard door de tonglepel nog steeds dezelfde druk, en wellicht dus ook nog steeds hetzelfde ongemak, alleen kan het dat ongemak niet uiten door de tong over het bit heen te leggen.

steefwillem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 21:51

@angela nee nog nooit geprobeerd. Heeft een neusriem dan ook nog invloed? Ik denk dat mijn paard dan wel zijn mond meer moet openen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:00

Ook een bit met een tongboog past in de mond als deze gesloten is, zeker als je niet een hele hoge boog neemt (kijk bijvoorbeeld eens naar de myler level 2 als vergelijking). Kijk eens of je een dergelijk bit kunt lenen (die van myler zijn volgens mij te proberen met niet goed-geld terug garantie), en kijk wat je paard daarmee doet. De neusriem heeft altijd invloed op de inwerking, maar alle neusriemen kun je hierbij gebruiken.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:41

Ik kan er eigenlijk niet goed uit wat de vraag nu is. "Hoe hebben jullie dat opgelost?" Tong over het bit gooien bedoel je dan? Maar je wil geen mening over te tonglepel?

Neusriem hoort eigenlijk weinig invloed te hebben. Een lage dient om het bit iets stiller te laten liggen en is bijvoorbeeld handig bij jonge paarden die net een bit leren kennen, als dat dan zit te wiebelen zijn ze snel erg gespannen. Hoge neusriem geeft een paard veel vrijheid in wat hij zelf graag heeft (mits niet aangesnoerd natuurlijk), maar deze is minder geschikt voor mensen met wiebelende handen. Een gecombineerde is eigenlijk simpelweg een combinatie. Maar waarom? Ik vind het de meest nutteloze neusriem die er is, maar dat terzijde.

Het volgende stuk lees je maar als je dat wil, en anders laat je dat maar zijn. Gaat omtrent de tonglepel.

Wat er op het moment gebeurd is dat de tong beneden wordt gehouden en de mond gesloten door lage neusriem.
Wat ik met dit paard zou doen als het de mijne was, bitje met een tongboog proberen, eens wisselen tussen enkelgebroken en dubbelgebroken en zo min mogelijk wat de mond kan dichthouden (neusriem) om te zien of het probleem er nog is. Dus eigenlijk een hoge neusriem, of geen.

Tong over het bit gooien komt voort uit pijn, dat kan door een storende ruiter zijn, dat kan een slecht passend bit of zadel zijn maar dat kunnen ook medische problemen zijn. Maar dit kan ook 'angst voor pijn' zijn. Stel je paard werd vroeger altijd met een verkeerd bit gereden en hij gooide toen zijn tong erover om de druk te verplaatsen, dan kan hij dit nu nog doen omdat hij bang is dat hetzelfde gaat gebeuren.
Tonglepel kan je even als hulpmiddel gebruiken bij een paard die dit als gewoonte door pijn heeft ontwikkeld. Maar het hoort niet een voortdurend hulpmiddel te zijn. Een tonglepel maakt ook dat het moeilijker wordt om te slikken, beeld je het zelf maar eens in dat je de hele tijd tijdens het rennen een lepel op je tong hebt liggen. Comfortabel is het niet, en ik neem aan dat je paard ook helemaal niet zo blij is als hij er uit ziet. Ik heb al heel wat ervaring met dit soort dingen aangezien ik regelmatig mee ging voor jonge paarden te trainen. Daar waren paarden bij die letterlijk deden alsof ze blij waren, ondanks dat ze compleet vastgebonden waren. Want zonder al die rotzooi waren ze niet te houden. Wij alle rotzooi eraf, beest was inderdaad even helemaal kierrewiet. Maar waarom denk je, hij was zo opgelucht. Maar hij zag er wel gewoon relaxt en blij uit met al de rotzooi eraan. Gewoon omdat hij het eigenlijk al had opgegeven om nog tegen te stribbelen.
Dus, is je paard echt blij met een lepel op zijn mond? Ik denk het niet, dat kan ik me absoluut niet voorstellen. Dit is symptoombestrijding en kan best voor even om de gewoonte af te leren, maar stilaan moet hij toch weg.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:51

Wat voor tonglepel gebruik je?
Een metalen aan een apart bakstuk, een losse rubberen, of een bit met een lepel?