Mexicaans hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leannelogi

Mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 14:58

Heey,

Voor mijn nieuwe appaloosa zou ik graag een zwart Mexicaans hoofdstel willen aanschaffen, maar hoe meer ik erover lees, hoe meer ik het idee krijg dat het niet zo'n vriendelijk hoofdstel is... Zijn er mensen met ervaring en/of mij de inwerking van een Mexicaans hoofdstel willen/kunnen uitleggen?

IrishDraught

Re: Mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:21

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:22

Kun je misschien vertellen waarom je een Mexiaanse neusriem wilt?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:30

Ik rijd met bijna elk paard een mexicaan in de springring. Indien je een rustige, vriendelijke hand hebt, dan werkt 'ie net zo in als een gewone neusriem. Ik rijd overigens ook wel eventing en heb daar de mexicaan omdat de neusgaten beter vrij blijven.

Ik rijd altijd dressuur met een gecombineerde neusriem en kan heel eerlijk gezegd, niet een groot verschil merken/voelen tussen beide neusriemen. Vind dat er erg overtrokken word gereageerd op een mexicaanse neusriem, vind persoonlijk de lage neusriem een veel minder vriendelijke neusriem.

leannelogi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 18:33

Marije112 schreef:
Kun je misschien vertellen waarom je een Mexiaanse neusriem wilt?

ik had op verschillende site's gelezen dat het de neusgaten meer vrijheid geeft, dus ik dacht, oke, dit klinkt vriendelijk. Ik ben namelijk absoluut geen voorstander van de sperriem (als je ziet hoe sommigen hem aansnoeren...), maar een engels hoofdstel zonder sperriem heeft wat mij betreft ook niet super veel in te brengen zegmaar. Niet dat ik zo nodig wat 'in te brengen' wil hebben, maar dan kun je naar mijn mening net zo goed met een lage neusriem rijden, iets wat ik momenteel doe met mijn ijslander (reed eerst helemaal zonder neusriem, maar uiteindelijk toch maar weer met, geen duidelijke reden voor). Een mexicaans hoofdstel leek me dan ook nog eens een 'mooie' optie, wat ik altijd al heb gevonden, en als het toch geen kwaad kan (mits je het goed gebruikt natuurlijk), dacht ik, kom, nu heb ik een goede reden om een nieuw hoofdstel te kopen, dus waarom niet :D

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:39

Ik gebruik een Mexicaanse neusriem omdat zij heel sterk in de mond is en ik zo beter contact met haar heb. Zij zet wel eens haar kaak op slot oid. Mij leek een iets scherpere neusriem fijner dan een scherper bit. :)
Mijn pony reageert er overigens heel erg goed op.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:45

Er is niks mis met een mexicaanse neusriem, het is volgens mij zelfs de fijnst zittende neusriem (voor het paard, waar zijn zenuwen zitten, waar zijn tanden zitten, neusgaten inderdaad).
Een Mexicaanse neusriem loopt minder over de tanden, zit minder laag voren op de neus etc.

Als jij niet aan de teugels trekt en de neusriem netjes 'los' laat (zo 2 vingers onder het bontje kunnen doen) is het een super mooie neusriem! :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:54

Ongeacht het type neusriem, alle soorten horen rondom de neus zoveel ruimte te hebben dat er twee vingers gemakkelijk tussen huid en riem kunnen. Een paard kan immers pas nageven als hij zijn kaken los kan laten, dit kan niet als ze vastgezet worden met de neusriem.

Verder moet je kijken wat jouw paard fijn vind. De een vind de drukverdeling fijner van een lage neusriem, de ander van een Mexicaanse de ander tolereert geen enkele druk op de neus.

Verder kun je imo niet zeggen dat een Mexicaan sterker inwerkt, hij werkt anders, niet sterker bij normaal gebruik. De druk wordt immers anders verdeelt als het paard zijn mond open doet itt een lage neusriem.

Verder als jij als ruiter de neusriem dus netjes aanlegt, je bit correct en passend ligt dan kun je prima met een Mexicaan voor de mooi rijden.