[WN] Overstappen op Shank bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elinexlevi

Overstappen op Shank bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 17:13

Hee iedereen ik ben bezig om mijn paardje van dressuur geheel naar western over te zetten ik rij nu met een dubbel gebroken d trens ik rijd hem nu voornamelijk op 1 hand soms nog even ingrijpen met 2 handen omdat hij dit nog niet 100% gewend is op 1 hand rijden over een tijdje wil k gaan overstappen op een Shank bitje (pas als hij het op 1 hand rijden goed onder de knie heeft) ik vroeg me af of jullie tips hebben voor welk bitje ik moet gaan hij kan redelijk sterk in de mond worden als hij iets echt niet wilt of bijv juist wel op het strand ik was eigenlijk opzoek naar een Shank bitje dubbel gebroken en ook van dat soort ringetjes aan de zijkant (ben niet zo goed nog in de thermen :') moet zelf ook nog een hoop leren) dat leek het meeste op het bitje die ik nu heb maar dat betekend natuurlijk niet dat dit de zelfde werking heeft en drm wil ik jullie graag om advies vragen over wat ik het beste zou kunnen doen nu weet ik dat je handen ook de vriendelijkheid van het bit bepalen laten we zeggen dat ik best rustig ben in mijn handen maar het is en blijft een pony met streken en als hij er van door zou gaan (gebeurt heel weinig maar toch) dan zou ik hem met 2 handen moetten terug nemen eigenlijk dus op de Engelse manier omdat hij zo is ingereden hij is nu bijna 3 jaar onder het zadel
Afbeelding
Bitje vergelijkbaar met wat ik zocht en wat ik nu heb

Afbeelding

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:43

krijg je wel les ?
eenhandig rijden op een trens is niet gebruikelijk,daar de hulpen niet duidelijk overkomen.
een shank gebruik je niet omdat ie sterk is in de mond, of voor op het strand.
neem les van een gedegen instructeur, en die kan je verder wijzen..

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:25

spicegirl schreef:
krijg je wel les ?
eenhandig rijden op een trens is niet gebruikelijk,daar de hulpen niet duidelijk overkomen.
een shank gebruik je niet omdat ie sterk is in de mond, of voor op het strand.
neem les van een gedegen instructeur, en die kan je verder wijzen..

Ja ik krijg binnenkort les, ik merk idd dat hij op eenhandig rijden lastig vind en dat kan idd komen door het bit die ik nu heb: hij is er natuurlijk niet voor gemaakt. ik ben niet van plan om hem die manier terug te krijgen zeg maar en het bit daar voor te gebruiken maar ik zou er wel mee moetten kunnen ingrijpen als hij echt de benen neemt, het gebeurt bijna nooit maar ik zei het er gewoon eventjes bij

cissy

Re: Overstappen op Shank bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:28

Waarom zou je perse op een shank willen overstappen?. Er is niks mis met je huidige bit en shank is alleen verplicht als je wedstrijden wilt starten en als beginner mag je nog lekker op twee handen rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:22

Een shank is een gevorderden bit. Een beetje vergelijkbaar met stang en trens. Het is niet zo dat als je het eenhandig sturen geinstalleerd hebt er een shank in kan. Er komt veel meer bij kijken.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:27

cissy schreef:
Waarom zou je perse op een shank willen overstappen?. Er is niks mis met je huidige bit en shank is alleen verplicht als je wedstrijden wilt starten en als beginner mag je nog lekker op twee handen rijden.

Ik wil nog niet overstappen pas over een tijdje maar ik wil alvast wat rond kijken en vragen :D ik houd het wel op 1 hand rijden hoor haha 2 handen vind ik lastig :')

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:29

troi schreef:
Een shank is een gevorderden bit. Een beetje vergelijkbaar met stang en trens. Het is niet zo dat als je het eenhandig sturen geinstalleerd hebt er een shank in kan. Er komt veel meer bij kijken.

Ik ben ook nog niet van plan dit te doen maar ik kijk alvast een beetje rond zodat ik zelf ook wat ervaring kan opdoen als ik overstap op een Shank ga ik sws eerst overleggen met mijn lesgever maar ik wil graag wat tips van verschillende mensen weten voor eventuele mogelijkheden :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:05

Je begint altijd met snaffle op 2 handen. Keuze zat in snaffles, dus kies welke je paard goed past. Als je paard goed reageert kun je weleens op1 hand rijden, maar trainen op 2 handen.
De overgang naar shank gaat meestal met je trainer. Die weet wanneer je eraan toe bent en welke shank geschikt zal zijn. Maar ook met shanks train je nog vaak met 2 handen. Tegen die tijd ben je ook zelf verder, dus weet je meer.

Je paard onder controle houden of een noodstop maken heeft niks met een bit te maken. Daar moet je op een andere manier an werken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:45

Waarom rijd je tijdens het omscholen al op 1 hand? De basis vóór het rijden op 1 hand heeft jaren nodig. En inderdaad, in de training met shanks rijd je ook nog vaak op 2 handen.
Heb je dit al met je instructeur overlegd?