Bontje onder wintec cair zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maximehoven

Bontje onder wintec cair zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 21:44

Hoi,

Het wordt weer kouder en ik lees vaak dat mensen bontjes onder hun wintec cair doen omdat deze wat harder kan zijn in winter. Tot nu toe merk ik er niet echt wat aan en het zadel ligt ook binnen. Maar is het echt een aanrader om er een bontje onder te doen? De pasvorm is nu prima dus wil niet onnodig rommelen.

Ben benieuwd naar ervaringen! :D

Icrack

Re: Bontje onder wintec cair zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:58

Eerlijk? Ik wilde ook graag een bontje onder het zadel, maar vond het geen succes. Het zadel ligt zonder ook heel goed en in de winter merk ik er niks van dat de kussens harder zijn. Ook met kouder weer kan ik ze lichtjes indrukken net als in de zomer.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:17

ik heb er bij mijn cair wel altijd een bontje onder, zachter voor zn rug

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:53

In de winter harder is raar. 's Winters is het kouder. Koude lucht neemt minder volume in dan warme, omdat de deeltjes minder bewegen en dichter op elkaar zitten. Theoretisch zou een Cair 's winters dus juist zachter moeten zijn dan 's zomers.

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:59

Eirikur schreef:
In de winter harder is raar. 's Winters is het kouder. Koude lucht neemt minder volume in dan warme, omdat de deeltjes minder bewegen en dichter op elkaar zitten. Theoretisch zou een Cair 's winters dus juist zachter moeten zijn dan 's zomers.

Toch is het niet onmogelijk, mijn neopreen springschoenen zijn ook harder als ik ze in koud water heb gewassen. Maar die springschoenen zijn geen Cair natuurlijk ;)

Ik merk het ook niet in de winter, pony lijkt er geen last van te hebben!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:05

madelaine schreef:
Toch is het niet onmogelijk, mijn neopreen springschoenen zijn ook harder als ik ze in koud water heb gewassen. Maar die springschoenen zijn geen Cair natuurlijk ;)

Da's logisch, vaste stof (neopreen) vs. gas (Cair = luchtkussen). Volume van het omhulsel blijft bij benadering gelijk, maar de lucht die er in zit gaat bij afkoeling minder plek in nemen. Dus wordt, theoretisch nogmaals, het kussen zachter.

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:14

Eirikur schreef:
madelaine schreef:

Da's logisch, vaste stof (neopreen) vs. gas (Cair = luchtkussen). Volume van het omhulsel blijft bij benadering gelijk, maar de lucht die er in zit gaat bij afkoeling minder plek in nemen. Dus wordt, theoretisch nogmaals, het kussen zachter.

Da's dan mijn fout, Je hebt helemaal gelijk!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:01

Ik spring hier even binnen; technisch gezien zit er geen lucht in de kussens maar foam waar lucht tussen kan. Er zit een harde foamplaat op en dat wordt wel degelijk harder in de winter.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:02

Wat er niet onder hoeft, hoeft er niet onder ;)

Je kan er alleen maar onnodige druk mee veroorzaken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:02

Dapnik schreef:
Ik spring hier even binnen; technisch gezien zit er geen lucht in de kussens maar foam waar lucht tussen kan. Er zit een harde foamplaat op en dat wordt wel degelijk harder in de winter.

Ah, that explains! Mysterie opgelost.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:02

Dapnik schreef:

Nooit verschil gemerkt in zomer en/of winter en mijn merrie evenmin :)

Waar zit die foamplaat eigenlijk precies?

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:17

Volgens mij zit die plaat aan de kant van je zadel en niet je paard. Ik heb de binnenkant van een cair kussen in mijn auto liggen. Kan eventueel een foto maken/of filmpje

maximehoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 15:56

Thanks alvast voor alle reacties! Ik wist ook niet dat er een foamplaat in zit..

maximehoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 15:59

Dapnik jij werkt met zadels lees ik en zegt dat het harder wordt in de winter. Raad jij dus aan om er wel een bontje onder te doen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:01

Ik vind zelf een bontje waar dan ook onder, dus ook onder een zadel, helemaal niks.
het zadel gat anders liggen (passen), de ruiter zit hoger en minder stabiel, en het paard krijgt het absoluut niet warmer van "een bontje". Dus waarom zou je? Als het om een te hard zadel gaat is een bontje geen oplossing, die dient dan in het zadel zélf gezocht te worden.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:09

Ik zou er zelf geen bontje onder doen. Grote kans dat het zadel gaat knellen.
De rug van het paard is warm. Ik zou er een dun fluppie dekje onder leggen zodat het zadel snel warm wordt en dus zachter.
Dus opzadelen en nog even wachten voor je gaat rijden zodat het de kans krijgt wat op te warmen.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:37

Is zou tussen een goed passend zadel niet zomaar een bontje doen. Als je paard er verder niet op reageert zo laten. En anders overwegen om te laten vervangen door wol.