Zadel blijft schuiven; dan toch een staartriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anitaR

Zadel blijft schuiven; dan toch een staartriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 14:32

Wij hebben voor onze B pony onlangs een nieuw zadel gekocht (Thorowgood Ponyclub met verlengde zweetbladen)'onze dochter kan nog makkelijkm op de pony maar krijgt erg lange benen. Het vrige zadel, met normale zweetbladen, heeft altijd goed gelegen.

Nu, na een maand, wilt het zadel niet meer blijven liggen. Met gewoon rijden schuift het al iets. Met springen al een cm of 5, als de pony weigert dan ligt het in haar nek. Ook lijkt de pony last van het zadel te hebben. Allicht, als het steeds maar weer richting schouders schuift.
Nu heeft de pony kennelijk alles tegen; overbouwd, geen schoft, rond geribt. De zadelmaakster is voor de zoveelste keer langs geweest, en zegt hier niets aan te kunnen doen. Zadel ligt in principe goed.

Nu raadze me aan toch weer een anatomisch gevormde singel te kopen (kon ikm niet zo snel aankomen, dus een gewone gekocht. Het oude zadel had dat altijd wel). Als dat niet werkt is de enige andere optie een staartriem. (Voorsingel heb ik ook geprobeerd, werkt ook niet).

Nu...lijkt me dat erg paardonvriendelijk. Zijn er meer mensen met kleine pony's die B/L springen en met een staartriem rijden?

Femek2902

Re: Zadel blijft schuiven; dan toch een staartriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:41

Mijn eerste gedachte: Waarom doe je niet het oude zadel er weer op? Dan zit je dochter maar iets minder lekker toch?

Teigertje32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:43

Misschien even naar het zadel laten kijken of die echt goed zit. Staartriem als die niet te strak zit kan het geen kwaad. Je pony zal er wel even aan moeten wennen als die nog nooit een staartriem om gehad heeft. Tenzij die ooit voor een wagen heeft gelopen want daar word wel meer een staartriem gebruikt. Succes met je zoektocht.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:47

Als een zadel echt helemaal goed ligt moet ie toch wel blijven liggen? Misschien een keer een second opinion bij een andere zadelmaker?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:48

Als ik jou was zou ik gewoon het oude zadel weer gebruiken.. Dit zadel is duidelijk niet geschikt voor je pony.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:53

er is vast een goede reden waarom het oude zadel niet word gebruikt.

Ik zou inderdaad zoals hier boven genoemd een second opinion vragen. Als een zadel goed ligt hoort hij niet te schuiven.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:01

Precies wat Femek zegt. Zo'n staartriem is op KNHS wedstrijden gewoon toegestaan bij A, B en C-ponies.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:10

Ik heb ook een staartriem bij mn a ponytje, het zadel ligt nu gewoon stil en hij heeft er ook geen last van

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:18

Klinkt mij als dat de boom te smal is, heb hetzelfde gehad bij een vorige pony van ons, zadelmaker snapte er niks meer van op een gegeven moment, nadat hij alles had geprobeerd, als laatste optie zei hij dat we de pony maar moesten verkopen.

Uiteindelijk bij een andere zadelmaker terecht gekomen, die adviseerde een kunststoffen zadel van ik dacht pro rider, heeft er meteen een brede boom in gedaan en zadel lag toen als gegoten, is nooit meer los gegaan.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:26

Als een staartriem nodig is, past het zadel dus niet. Een staartriem eraan vind ik echt een verschrikkelijke oplossing. Heb je er wel eens aan gedacht dat de staart een verlengstuk van de wervelkolom is en dat je dan bij iedere beweging aan zijn rug trekt?
Wat mij betreft mogen die dingen verboden worden.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:28

ik moest mijn thorowgood na ongeveer tien keer rijden weer laten nakijken van de zadelpasser. Het vulmateriaal gaat in het begin nog krimpen. Had dezelfde problemen. Na de opvulbeurt geen problemen meer gehad.

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:31

Ik heb bij mijn shet ook altijd met staartriem gereden en heb daar nooit last van ondervonden.
Nu sprong ik dan weer niet met haar, daar hield ze niet zo van :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:33

Gewoon het oude zadel er weer op, huidige zadel past van geen meter blijkbaar en voor je het weet is je pony's rug behoorlijk geblesseerd. Dan maar iets ongemak voor de ruiter en gemak voor de pony.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:34

Staartriem is leuk en aardig, maar lijkt me geen goed middel om dit probleem te verbloemen. Als het zadel naar voren wil schuiven zal dat druk op de staartriem betekenen, dat lijkt me niet echt heel fijn voor de pony.
Zeker als het zadel naar voren is geschoven en niet weer terug schuift, dan is het een druk die maar blijft, wat niet de bedoeling is van een staartriem.

Zou toch echt op zoek gaan naar een zadel dat niet zo schuift. Die zadels zijn er blijkbaar wel aangezien het vorige zadel dit niet deed. Een schuivend zadel is een niet goed passend zadel, dat geeft op verschillende punten last.

Kijk nog wel even naar de onderdelen waar je misschien wat aan kan veranderen. Zo kan ik bij mijn zaldi villa de achterste beugelriem niet door het lusje van het zadeldek doen, dan trekt deze het zadeldek naar achteren.
Ook gebruik ik een anatomische singel, maar dat is omdat de haffen vrij rondgeribt zijn en een gewone singel snel de neiging heeft in hun oksels te gaan zitten.
Maar het zadel bleef wel gewoon liggen bij mij, het zadeldekje verschoof wat eronder tot ik erachter was dat die achterste beugelriem door de plek waar hij vast zit aan dat dek trok. Heel stom, maar het heeft even wat hersenkrakers gekost voordat ik daar achter was. Zadelpasser laten komen en maar niet begrijpen waarom een zadel dat zo goed paste toch een verschuivend zadeldek had (zadel zelf lag als een huis).
Totdat ik op een dag het zadel erop leg, de riemen door dat beugelriemen lusje doe en me realiseer dat er zo druk op stond. Soms zijn het juist de hele simpele dingen die wat veroorzaken en denk je te moeilijk ;)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:28

Het zadel glijdt naar voren? U schrijft dat de pony overbouwd is. Is de achterkant hoger dan de voorkant?

N_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:56

Vervelend! Ik zou er een zadelmaker naar laten kijken. Een zadel hoort goed te liggen en niet te schuiven etc. Een staartriem vind ik zelf ook niet echt heel fijn, is meer een oplossing voor het gevolg in plaats van de oorzaak.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:55

Welke regio zit je??

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 05:44

Ik ken het probleem met grote A/kleine B pony

pony heeft ook 'lastige' bouw, ver naar voren geplaatst voorbeen, weinig/geen schoft en erg rond geribt.
De singelplek ligt dus verder naar voren dan het zadel zou moeten liggen. Het zadel glijdt dus naar voren. Je kan wel een boommaat smaller nemen maar dan knelt het zadel af. Goed passend zadel blijft gewoon niet liggen.

Nu hebben we bij hem gewoon meteen een staartriem erop gedaan en dat werkt prima. Hij heeft daar geen last van. Zoveel druk is het niet. Een andere singel of voorsingel heb ik niet geprobeerd; dat lijkt me niet echt werkend.

Maaaaar persoonlijk zou ik het zadel laten aanpassen en een singelstoot verder naar voren laten plaatsen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 06:49

Fairfax / prolite singel helpt zeker wel tegen naar voren schuiven.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 06:55

Bowen, hoe doe je in vredesnaam een beugelriem door het dekje.... Bedoel je niet een singelstoot?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:34

Met een goed passend zadel hoef je niet naar symptoom-bestrijdende hulpmiddelen te grijpen. Mijn advies is om een zadelpasser te laten komen en uit te laten zoeken of je niet beter een ander zadel kunt nemen of deze kunt laten aanpassen. Op de allereerste plaats komt het 'comfort' voor het paard.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:39

Billy schreef:
Bowen, hoe doe je in vredesnaam een beugelriem door het dekje.... Bedoel je niet een singelstoot?

Ja, sorry :oo :o :oo

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:04

Toydoll schreef:
, Je kan wel een boommaat smaller nemen maar dan knelt het zadel af.

Dit is dus de grootste fout, je moet niet smaller, maar juist breder!

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:09

Ik zou gwn een staartriem nemen... werkt trouwens heel goed bij pony's waar ik op rijdt en het schuiven doet het niet meer!