dressuurmuts goes jumping: welk zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

dressuurmuts goes jumping: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 05:25

Deze dressuurmuts springt nu ondertussen alweer een jaartje met een veelzijdigheidszadeltje van Wintec, maar nu we stilaan hogerop gaan wil ik toch eens rustig omkijken naar een tweedehands springzadel.

Als dressuurmuts ben ik gewend aan veel wrong en diepe zit dus springzadels zien er voor mij ontzettend plat en glad en weinig steun gevend uit. Ik heb zelfs nog nooit op een springzadel gezeten :o

Even losstaande van de pasvorm voor mijn paarden (ja, moet op zoek naar twee compleet verschillende :$ )... Welke zadels zijn fijn als eerste springzadel?

Dan kan ik vast eens rondkijken en wie weet heeft een van mijn kennissen zelfs wel zo'n zadel in gebruik dat ik eens zonder publiek kan proberen _O-

Icrack

Re: dressuurmuts goes jumping: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 06:07

En de Wintec Pro Jump, is dat niks? Ik heb hem zelf, is absoluut niet glad door de Pro stof. Bied steun waar nodig en desnoods kan je naar behoefte er dikkere wrongen opzetten.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 06:09

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 06:23

Ik als dressuurmuts had precies hetzelfde probleem. Ik ben toen gegaan voor de Thorowgood T8 GP springzadel. Echt waar, ik kon er zo mee wegrijden. Heerlijk zadel, niet al te duur, verwisselbare boom en paard liep er ook super onder. Vond deze zelfs fijner dan mijn toenmalige dure dressuurzadel.

Echt een aanrader :) .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 06:31

Misschien wel, bedankt voor je advies. Ik heb echt geen idee wat ik zoek dus alle suggesties zijn welkom :))

Wintec dressuur vind ik vreselijk maar dat veelzijdigheidszadeltje zit zo slecht nog niet dus het springzadel is vast een poging waard.

Thorowgood gaat ook op de lijst.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:48

Hier ook een dresuurprikker met een springzadel. Heb er zowel de genoemde thorowgood op gehad als de kent en master. Beiden zaten prima, de km lag beter op mijn pony.

Qua zit heb je niet zo heel veel toeters en bellen nodig. Zit in de weg en je hebt door de kortere beugelriem veel meer steun van je eigen been.
Zelf heb ik qua dressuurzadel ook al een platte zitting en heel weinig wrong, maar ik zit echt heerlijk op het springzadel. :)

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:51

Een kieffer garmisch is ook een aanrader, past veelal op meerdere paarden en heeft een fijne terug gesneden kamer.
Wrong voor een achter de knie waardoor je een fijne steun hebt bij het springen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:52

Kieffer heeft een aantal springzadels met een diepere zit. Ik ben zelf verknocht aan de Kieffer Norbert Koof (nieuwe heet Vario Jump o.i.d.), iets diepere zit en grote blokken als wrong. Op een open springzadel merk ik toch dat ik erg zoekende ben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:24

Hier een dressuurmuts die goed uit de voeten kan op de volgende springzadels:
- stubben scandica
- stubben roxanne
- kieffer norbert koof

Close contact gaat nog als de wrong maar goed is. Bij weinig wrong ga ik voor mijn gevoel alle kanten op

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:34

Moest vreselijk lachen om je openingspost TS. Je springt nu met een Wintec? Ik denk dat alle keuzes die je kan maken een gróte vooruitgang in comfort zullen zijn.

Ik heb ook een Wintec vzh gehad en heb er welgeteld twee keer 10 minuten op gezeten. Afschuwelijk vond ik het. Ik had drie jaar geleden nog zo'n oerdegelijk stubben springzadel. Harde zitting, maar zat als een huis. Heerlijk!

Nu zou ik het liefste een zadel uit een Engelse fabriek willen. iDEAL, hulsebos of wat dan ook. Of een stubben waarvan het tussenkanaal breed genoeg is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:41

Zonder twijfel Prestige :j springzadels zitten sowieso heel anders als dressuurzadels, maar deze komt qua comfort het dichtst erbij in de buurt. En wij hebben er heel wat uit geprobeerd voor we deze kozen. Wij hebben de Prestige Roma: http://www.divoza.com/nl/prestige-roma-jump-zadel.

Mijn tip: laat een zadelmaker komen die er verschillende mee heeft zodat je uit kan proberen wat je het fijnste vindt zitten. En maak er ook een huppeltje mee :j

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:41

De BR zadels hebben ook redelijk wat wrong en een half diepe zit. Deze heb ik nu en bevalt eigenlijk wel goed. Wel lekker stevig zonder een mega gedwongen zit.

Kiefer CT europe springzadel ook net als de Norbert Koof. De koof heb je de AT versie (grote wrongen waar je met knie onder zit in het zweetblad) en de FL daar zitten de wrongen onder het zweetblad. de AT versie is lastig te vinden 2e hands. de CT europe Spring is ook lastig 2e hands te vinden. (spreek uit ervaring hahaha)

Kent en masters springzadel heeft ook redelijk wat wrong en die kan wrongen kan je verplaatsen.

de Kieffer garmisch heb ik ook gehad. Fijn veelzijdigheid zadel maar voor het springen vind ik hem waardeloos. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Verder heb ik wel de euroride Jade spring zadels op foto's bekijken, die lijken qua wrong wel fijn ik heb er alleen nog nooit op gezeten.

Prestige heeft ook meerdere fijne springzadels. hier heb ik wel op gezeten en ook dat vind ik wel fijne zadels.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:44

Prestige zonder twijffel of een cwd

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:46

Ik heb destijds als dressuurruiter een hele hoop zadels gepast, en de Prestige (Paris) zat er met kop en schouders boven. 't is ondertussen jaren geleden dat ik gesprongen heb maar als ik dat zadel nog eens gebruik, zit ik er nog steeds zalig op. Ondanks dat mijn Kieffer dressuurzadel erg diep zit en veel wrong heeft, kon ik bij springzadels niet verdragen dat mijn beenligging erg gedwongen was (zo van die blokjes die je been op een vaste plaats dwingen).
Voor ik mijn eigen Prestige had gebruikte ik vaak het springzadel van iemand anders, dat was een Michael whitacker ofzo dacht ik? Daar zat ik ook graag op, maar Prestige is qua comfort echt wel nr. 1. Voor dat andere zadel had ik een vz van Kieffer, leunde ook wel aan bij mijn dressuurzadel, maar ik zit toch liever op een springzadel om te springen dan op een vz (dat is zo 'willen maar niet kunnen').

Op Wintec kan ik echt niet zitten, het zal dus inderdaad sowieso een verbetering zijn :P

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:50

Ik ben helemaal verliefd op mijn Stubben Siegfried II. Zo danig dat ik helemaal blij was dat deze in het begin op mijn Friesje past met beleren en ik er nog twee jaar mee gereden heb.

Nu de Fries uit het Stubben springzadel is gegroeid heb ik een Tekna zadel voor haar gekocht. Zit als een huis! De keus was of een Tekna of een Thorrowgood en vond toevallig eerder een Tekna. Zitten beiden heel fijn en passen allebei perfect.

Stubben zadel ligt op mijn andere paard en heb er veel geprobeerd, maar deze blijft toch favoriet. Zit wel een beetje hard :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:26

Daarom is Prestige fijner vind ik. Wij hadden eerst ook de stubben siegfried, maar die was na 20 jaar toch wel echt op. De Prestige geeft evenveel steun maar zit wel veel comfortabeler door de zachte zitting..

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:30

Vind prestige niet echt een diepe zit en veel steun geven.

Rij zelf met een prestige zadel maar voor steun denk ik ook aan de Kieffer Norbert Koof

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 13:33

Ik ben al heel blij met alle tips en reviews :j

Dank jullie wel!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:48

friesam schreef:
Vind prestige niet echt een diepe zit en veel steun geven.

Rij zelf met een prestige zadel maar voor steun denk ik ook aan de Kieffer Norbert Koof

Klopt, maar ikzelf kon er, na mijn steun en gedwongen zit met mijn Kieffer dressuurzadel, niet aan wennen anders gedwongen te worden in dat springzadel. Voor mij was mijn prestige dus juist superaangenaam, omdat ik ook wel net een gaatje langer zit dan de gemiddelde springruiter (uit gewente dus). Verder wel een superzacht zadel, ik heb er altijd erg graag op gezeten, met een goede houding ook, overigens.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:50

De norbert koof is ook geen zadel voor lange mensen, misschien dat dat in jouw geval ook meespeelde?

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:55

Ik ben niet lang hoor! Ik kon gewoon echt niet wennen aan enigszins gedwongen zitten in een andere houding dan ik gewend was toen! :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:31

Ik was heel blij met mijn rossner en euroriding jade zit ook erg fijn. Ook beide een leuke prijsklasse voor een zadel erbij :j Sinds een week heb ik een Kentaur voor mijn jonge pony en die zit ook als een huis. Ik zocht iets wat al te veel afwijkt van mijn Albion voor mijn andere paard aangezien ik daar dagelijks mee rijd.

Ik heb nu dus een Albion en Kentaur, maar geen idee in welk budget je denkt.

Een goede tip is inderdaad een zadelmaker met een bus vol laten komen zodat je kan proberen en vergelijken. Heb ik ook gedaan en dan kan je echt goed voelen wat de verschillen zijn en waar ook je paard lekker onder loopt. En zoals al gezegd; maak ook een klein sprongetje!