Springen met een dressuurzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Axivoca123

Springen met een dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 03:01

Hallo,

Ik ben van plan om een zadel te kopen, maar ik kan niet beslissen tussen een allround of een dressuur zadel..

Nu doe ik voornamelijk dressuur, maar af en toe is een sprongetje maken ook wel leuk.
Nu wissel ik steeds af tussen een dressuurzadel en een allround van een vriendin, maar welke ik nou liever zou willen hebben weet ik nog niet.

Springen er hier meer bokkers met en dressuurzadel? Hoe bevalt jullie dat?

Advies is zeer welkom!
Alvast bedankt! :)

Urielle

Re: Springen met een dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 04:32

Als het blijft bij af en toe een sprongetje, zou ik gaan voor een dressuurzadel en daarna verder sparen voor eventueel een springzadeltje erbij.

LindavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:43

Ik maak zelf af en toe ook een sprongetje met mijn dressuurzadel, prima te doen. Een veelzijdigheidszadel voor dressuur vind ik daarintegen niet fijn zitten, te weinig steun. Ik zou dus gaan voor een dressuurzadel.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:44

Af en toe en klein sprongetje is wel te doen maar als je meer wilt raad ik het echt af.
Ik heb echt spijt dat ik mijn springzadel hebt verkocht.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:08

Voor af en toe een beetje springen kan je prima af met een dressuurzadel. Het gaat wat makkelijker met een zadel met minder wrong dan eentje met veel maar kan prima.

Ik zou voor voornamelijk dressuur in ieder geval geen veelzijdigheidszadel nemen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:17

Urielle schreef:
Als het blijft bij af en toe een sprongetje, zou ik gaan voor een dressuurzadel en daarna verder sparen voor eventueel een springzadeltje erbij.

Dit.

Een springzadel vind ik ook echt het fijnst op buitenrit voor even lekker galopperen.

N_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:02

Wil je ook echt dressuurwedstrijden gaan starten? Dan zou ik voor een dressuurzadel gaan en eventueel sparen voor een springzadel erbij. Af en toe een klein sprongetje kan best met een dressuurzadel. Wil je geen wedstrijden etc. rijden dan zou ik voor een veelzijdigheidszadel gaan.

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:18

Als je alleen af en toe een klein sprongetje maakt zou ik geen springzadel kopen hoor. Dat zou ik alleen dan als je wedstrijden of springlessen doet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:24

Mwah, ik kan met mijn Prestige dressuurzadel met zijn diepe zit en grote wrongen echt niet springen. Daarmee zit ik op 50 al hartstikke instabiel met van die lange rechte benen (anders duiken mijn knieen voor het zadel _O- )

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 03:26

Bedankt voor jullie reacties, :)
Ik denk dat mijn voorkeur stiekem toch naar een dressuurzadel gaat...
Ik zal dan later wel beslissen of ik er nog een springzadel bij koop. Ik denk dat ik later (na 1,5 jaar) misschien toch vaker ga springen.
Nogmaals bedankt!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 05:04

Ik heb vorig jaar de hele winter springlessen gevolgd met mijn dressuurzadel :) Ik had er een met afneembare wrongen, wat wel handig was. Ik heb tot 80 cm à 1 m gesprongen met het zadel, en nergens last van :)

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 15:47

Eline91 schreef:
Ik heb vorig jaar de hele winter springlessen gevolgd met mijn dressuurzadel :) Ik had er een met afneembare wrongen, wat wel handig was. Ik heb tot 80 cm à 1 m gesprongen met het zadel, en nergens last van :)

Ahh okay fijn om te weten! Bedankt! :D

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:25

Ik heb ook nergens last van met mijn dressuur zadel! Springt tot een 1.10 omgeveer en cross regelmatig.
Vlakkere zit is wel fijner trouwens, mijn wintec en kent en master was stuk fijner zitten als nu mijn Kieffer Kür maar goed dat is alleen door de diepere zit en niet door de wrongen! Daar heb ik verrassend genoeg totaal geen probleem mee!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:47

dieseltje09 schreef:
Ik heb ook nergens last van met mijn dressuur zadel! Springt tot een 1.10 omgeveer en cross regelmatig.
Vlakkere zit is wel fijner trouwens, mijn wintec en kent en master was stuk fijner zitten als nu mijn Kieffer Kür maar goed dat is alleen door de diepere zit en niet door de wrongen! Daar heb ik verrassend genoeg totaal geen probleem mee!

Ja klopt, die van mij heeft ook geen heel diepe zit :)