Nu een jaar later me dan eigenlijk met veel plezier aan gewaagd.

1: reden overlijden: een twist in de twist... Ik voelde dat mijn paard de achterhand graag naar links plaatste. Dat kwam omdat het zadel rechts achter op de rug drukte. (krijg helaas foto niet gedraaid)

2: Mijn zadelmaker waarschuwde me al voor vele nietjes...ik kwam eerst vele schroeven tegen. Om de delen bij de kamer los te schroeven...

3: en de achterkant...

4: kunstig bevestigde zadelringen door zadelmaker. Toch een jaar lol van gehad.

5: kussens los van de boom. Tot zover alleen schroeven los moeten draaien.

6: Het nietjes-werk begon bij het (kunst)stof van de boom te krijgen, met name rond de lepel:

7: Alles in geheel kunnen verwijderen, boom over. Beugelophanging is door een singelstoot aan autogordelmateriaal dat over de boom van links naar rechts loopt, en een deel nylon.

8: de vervangbare boom.

9: ik heb geprobeerd de boom zo recht mogelijk op de foto te krijgen

10: zadelkussen before

11: zadelkussen after. Ondanks dat het maar een wintec was, was/ ben ik wel secuur op paard. Dit zadel heeft dus regelmatig een zadelmaker gezien, laatste x een ruim half jaar voordat de scheefheid werd opgemerkt.

12: al het ijzerwerk. Nietjes vielen me mee: maar 84

13: alle onderdelen bij elkaar
Alleen de boom bewaar ik. Kan als paarden-sportmasseur nog eens leuk zijn als ik klanten belang van passend zadel wil uitleggen.
Na tien jaar gaan veel van de kunststof bomen dus stuk... Volgens mij is het materiaal gewoon op en gaat het te veel buigen of zelfs barsten. Vandaar dat jouw boom misschien ook verbogen is, de stugheid is gewoon uit het materiaal.