Wintec zadel gesloopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Wintec zadel gesloopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 22:10

Man, wat hebben paard en ik mooie kilometers gemaakt met mn trouwe wintec...helaas was dit direct einde oefening toen bleek dat paard niet scheef liep omdat ik niet kon rijden, maar omdat het zadel scheef was. Het enige doel waar dit zadel nog goed voor was: ontleden.

Nu een jaar later me dan eigenlijk met veel plezier aan gewaagd. :)

1: reden overlijden: een twist in de twist... Ik voelde dat mijn paard de achterhand graag naar links plaatste. Dat kwam omdat het zadel rechts achter op de rug drukte. (krijg helaas foto niet gedraaid)
Afbeelding

2: Mijn zadelmaker waarschuwde me al voor vele nietjes...ik kwam eerst vele schroeven tegen. Om de delen bij de kamer los te schroeven...
Afbeelding

3: en de achterkant...
Afbeelding

4: kunstig bevestigde zadelringen door zadelmaker. Toch een jaar lol van gehad.
Afbeelding

5: kussens los van de boom. Tot zover alleen schroeven los moeten draaien.
Afbeelding

6: Het nietjes-werk begon bij het (kunst)stof van de boom te krijgen, met name rond de lepel:
Afbeelding

7: Alles in geheel kunnen verwijderen, boom over. Beugelophanging is door een singelstoot aan autogordelmateriaal dat over de boom van links naar rechts loopt, en een deel nylon.
Afbeelding

8: de vervangbare boom.
Afbeelding

9: ik heb geprobeerd de boom zo recht mogelijk op de foto te krijgen
Afbeelding

10: zadelkussen before
Afbeelding

11: zadelkussen after. Ondanks dat het maar een wintec was, was/ ben ik wel secuur op paard. Dit zadel heeft dus regelmatig een zadelmaker gezien, laatste x een ruim half jaar voordat de scheefheid werd opgemerkt.
Afbeelding

12: al het ijzerwerk. Nietjes vielen me mee: maar 84 :P
Afbeelding

13: alle onderdelen bij elkaar
Afbeelding

Chiave

Re: Wintec zadel gesloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:11

Hey, wat gaaf zeg! Wat ga je met deze onderdelen doen?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:12

Interessant. Kon je de scheefheid ook terugzien in de boom toen hij eenmaal uit elkaar was? Want zo op de foto lijkt hij wel redelijk recht. Geeft Wintec niet levenslange garantie op de boom?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 22:16

@ Chiave: In de kliko gooien ;) Alleen de boom bewaar ik. Kan als paarden-sportmasseur nog eens leuk zijn als ik klanten belang van passend zadel wil uitleggen.

@ _Nelleke_ : dit zadel was ong 10 jaar oud. Naast dat ik de bon allang kwijt ben, ging de eerste x opvullen bij betreffende ruitershop (wat binnen de garantie viel) niet bepaald netjes. Ik heb een maand later zelf een zadelmaker laten komen die zadel ook op paard bekeek: bleek opgevuld te zijn met rotzooi. Laat maar zitten...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 22:18

Scheefheid zag ik idd terug in de boom, maar minder dan dat ik 'van de buitenkant' af zag. Je ziet op de foto heel ies dat hij rechts verder omlaag zakt dan links. In real life zag ik dit wel beter

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:38

Ziet er apart uit zeg! Leuk om een keer te zien :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:38

Ik vind het wel erg netjes uitzien allemaal. Heel wat anders dan de goedkope 'zadelmarkt' zadels die hier ook ontleed waren. Tenminste nergens geen afval materiaal gebruikt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:45

Ik wou net zeggen, volgens mij zijn nietjes toch echt de beste manier van bevestigen op dat moment. Voor de rest ziet het er imo nog netjes uit. Teleurstellend dat de boom scheef is, ga je Wintec nog inlichten? Wel spijtig dat de eeuwig hardnekkige wintec fout toch nog even terug komt, ze hebben immers geen verwisselbare boom (zoals nu ook mooi te zien is) maar een verwisselbaar kopijzer.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 14:29

^ Juistem! :D
Ik ga even googlelen of en hoe wintec te benaderen is...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:35

Vind het voor een goedkoop zadel als een Wintec van 10 jaar oud nog helemaal niet zo verkeerd, valt me eigenlijk dik mee.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:58

Ik vind het er niet slecht uitzien, mooie vulling ook. Alleen jammer dat er zoveel scheve bomen (in het algemeen) worden verkocht.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 15:35

Ik ga er van uit dat de boom bij aanschaf en nog jaren recht was... Er hebben 2 hele goede zadelmakers dit zadel opgevuld, waarbij het zadel ook op het paard is bekeken. Zij hadden het gezien als het zadel toen al scheef was.

Ik heb eerder het gevoel gehad dat paard scheef liep, maar dan kon ik het corrigeren in rijden, of het had een andere duidelijke oorzaak (haak op de kies). Het laatste half jaar dat ik met dit zadel reed voelde ik het weer. In eerste instantie in conditie gezocht (flink ondergewicht, met alle daaruit voortkomende ellende), tweede instantie mijn rijden. Gebit nog laten controleren, maar waren geen bijzonderheden. Ik was toen al aardig bezig met opleiding sportmassage, maar paard voelde niet zodanig aan dat ik een oorzaak aan kon wijzen. Totdat studiemaatje de boom eens goed bekeek en opmerkte dat deze scheef was. Toen vielen de puzzelstukjes op hun plaats.

Ik heb alleen geen idee waardoor de boom scheef is geworden. Paard en ik hebben geen val gemaakt, heb zadel niet laten stuiteren of ander zadel bovenop bewaard, stap zowel links als rechts op en af, ben geen hele scheve ruiter... Iemand hier nog ideeën over?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:31

Ik wil de ijzerwaren wel hebben? Herfstvakantie komt er aan. Ik heb de omgekeerde versie met een zadel. :o

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 11:21

Helaas: alles is de ondergrondse container ingegaan, met uitzondering van de boom. En die hou ik zelf :P
Jij bent serieus een zadel aan het oplappen?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:48

Leuk om te zien! Heb zelf ook jaren met plezier op een Wintec gereden.

Las ergens iets over levenslange garantie op de boom... Dat is inderdaad waar, helaas vindt Wintec dat levenslang gelijk staat aan tien jaar :roll: Na tien jaar gaan veel van de kunststof bomen dus stuk... Volgens mij is het materiaal gewoon op en gaat het te veel buigen of zelfs barsten. Vandaar dat jouw boom misschien ook verbogen is, de stugheid is gewoon uit het materiaal.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:14

shirleyp schreef:
Leuk om te zien! Heb zelf ook jaren met plezier op een Wintec gereden.

Las ergens iets over levenslange garantie op de boom... Dat is inderdaad waar, helaas vindt Wintec dat levenslang gelijk staat aan tien jaar :roll: Na tien jaar gaan veel van de kunststof bomen dus stuk... Volgens mij is het materiaal gewoon op en gaat het te veel buigen of zelfs barsten. Vandaar dat jouw boom misschien ook verbogen is, de stugheid is gewoon uit het materiaal.

Maar, wie zegt wat levenslang is. Jouw levenslang, of de boom's levenslang. Want het duid inderdaad op het leven van de boom. Welke verouderingsproblemen kan tonen na 10 jaar. Een boom welke na 2 jaar stuk is, is dus nog binnen zijn levensgarantie. Dus daarom wordt er gezegd: 'leven' van de boom is 10 jaar.
Heel verwarrend allemaal :roll:

Ik denk ook dat de verbuiging door veroudering van het kunststof is.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:24

Wie heeft er al ervaring met een afgebroken tak van de voorboom? Bij de Wintec van een vriendin is dat gebeurd. Schijnt te kunnen gebeuren door vaak verwisselen van het kopijzer, dan buigt het materiaal steeds in of uit. Soort materiaalmoeheid, zeg maar. Mijn vriendin hield haar zadel ook keurig bij.

Ziet er verder best netjes uit, geen rare materialen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:52

Je leest het heel vaak; scheve boom. Maar wordt de boom niet "gewoon" scheefgedrukt doordat
bij elke pas de schouder onder het zadel doorgaat. Schouders zijn nooit helemaal identiek, dus de
boom vormt/twist ten gevolge van de de scheefheid/grootste schouder?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:37

Mooi gedaan hoor +:)+

Vooral die foto met het ijzerwerk, hihi dat je die moeite hebt genomen joh :))

Ik weet heel goed hoe het zit, maar toch schrik ik iedere keer weer van het zien hoe de stijgbeugelophanging bij de meeste (Engelse) boomzadels zo ontzettend ver naar voren zit en dus lekker rond de schoft drukt wanneer ruiters in de beugels gaan staan....

Wintecs zijn verder prima zadels, zeker voor het geld dat je er voor betaalt.
Dat laten deze foto's ook wel weer zien dat het gewoon netjes in elkaar zit :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:30

Juut schreef:
Helaas: alles is de ondergrondse container ingegaan, met uitzondering van de boom. En die hou ik zelf :P

Nee, ik heb een nieuwe boom gekocht. Heb zelf een totaal nieuw zadel gebouwd. Naar een voorbeeld van Kent en Masters. 2e zadel gaat in januari af. Die mag mee doen aan een wedstrijd voor zadelmakers. Als ik vaak genoeg heb meegedaan, kan ik me kwalificeren voor master saddler in Engeland.

Vind dit gesloop eigenlijk wat achterhaald. Ik ga ook geen fietsen slopen om te vertellen wat er in zit? Zadels worden gebruikt en tja, dan ziet het originele materiaal er na verloop van tijd wat verweerd uit. Om het dan meteen zooi te noemen gaat mij wat ver. 8-)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:35

Barvrouwke schreef:
Je leest het heel vaak; scheve boom. Maar wordt de boom niet "gewoon" scheefgedrukt doordat
bij elke pas de schouder onder het zadel doorgaat. Schouders zijn nooit helemaal identiek, dus de
boom vormt/twist ten gevolge van de de scheefheid/grootste schouder?

En wat dacht je van asymmetrische singels? En noem mij iemand die gegarandeerd 100% recht is met zijn paard? We zijn allemaal scheef. Dus na 10 jaar fanatiek gebruik trekt het idd scheef. Ook houten bomen. Ik denk ook dat het daar mee te maken heeft inderdaad. Ik heb al veel oudere zadels van diverse merken gezien die dat hebben. :j

Verder heb ik geen eigen ervaring met breken van de boom bij verwisselen van kopijzers, maar ik kan me voorstellen dat dat kan gebeuren. Het blijft hard plastic.

Ik heb ook al heel vaak gezien dat de boom niet scheef was maar de kussens er onder wel. Dat kan ook nog.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 23:30

idefix4 schreef:
Juut schreef:

Nee, ik heb een nieuwe boom gekocht. Heb zelf een totaal nieuw zadel gebouwd. Naar een voorbeeld van Kent en Masters. 2e zadel gaat in januari af. Die mag mee doen aan een wedstrijd voor zadelmakers. Als ik vaak genoeg heb meegedaan, kan ik me kwalificeren voor master saddler in Engeland.

Vind dit gesloop eigenlijk wat achterhaald. Ik ga ook geen fietsen slopen om te vertellen wat er in zit? Zadels worden gebruikt en tja, dan ziet het originele materiaal er na verloop van tijd wat verweerd uit. Om het dan meteen zooi te noemen gaat mij wat ver. 8-)
Gaaf, heb je hier misschien verslag van? O:)

In sportmassage kom ik geregeld problemen tegen die lijken te ontstaan door niet (meer) passend zadel. Ik vind dan iets meer zadelkennis wel zo praktisch, zodat ik een eigenaar ook goed kan uitleggen waarom ik zadelmaker adviseer.
Daarnaast zou dit zadel toch weg gegooid worden. Tja, dan ben ik nieuwsgierig genoeg om hem uit elkaar te halen.

Verder met je eens wat betreft scheefheid, zowel bij paard als mens. Maar laten we hierbij ook het aan 1 kant opstappen/ afstappen niet vergeten...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:41

Dat komt op mijn website te staan (als ik eens niet bij tig mensen zadels sta te controleren... :D) Ik denk dat ik er dik 100 foto's voor door moet werken. Ik heb zelf een aantal zadelmakers versleten bij mijn wegrennende paard. Dankzij de laatste werd het probleem eindelijk opgelost. Met die ben ik mee gelopen voor een langere tijd. En toen dat ophield door persoonlijke omstandigheden ben ik in Engeland gaan studeren. Ik vond dat je aanpassingen pas kan doen als je weet hoe je iets maakt. Ik werk samen met een Engelse zadelmaker om zadels op maat voor paarden voor een heel schappelijke prijs. En ik streef er naar dat mijn service optimaal is. Dat vind ik heel belangrijk. Daar schort het bij veel zadelverkopers aan. Ik wil daarin verschil maken. En ik wil me dus geen 'verkoper' noemen. Vaak kan ik met mijn kennis al bestaande zadels een heel eind aanpassen. Soms maakt een zadel echt zo ongelooflijk veel verschil. Dan geniet ik optimaal van mijn beroep!

Ik heb het omgekeerd. Ik heb zadels en hoofdstellen leren maken en ik wil begrijpen waarom bepaalde dingen zijn zoals ze zijn en ik weet daardoor veel van spieren van paarden, omdat ik dan weet waar ik op moet letten als het op het paard ligt. Een paard is meer dan 18 ribben. Ik kom van alles tegen en ook die kennis gebruik ik als ik moeilijkheden zie.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 01:43

Haha, Wat cool! :D Ik zou daar echt lol mee hebben gemaakt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 22:12

Idefix, ik vind dat een heel goed uitgangspunt. Heb dit jaar nog met hele grote verbazing bij een zadelmaker mee gekeken. Wat hij verkocht kón gewoon niet, maar ik werd als 'domme masseur' neergezet. Tja. Inmiddels genoeg ellende in de paardenmassage gevoeld, waarbij het zadel een aardige rol speelde. Ook hierin is het jammer dat je als klant zijnde af moet gaan op referenties en gevoel rond een zadelmaker.