Vraag over Gekruiste Bitloze optoming -> Teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Savannahxx

Vraag over Gekruiste Bitloze optoming -> Teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 09:41

Ik heb afgelopen week een gekruiste bitloze optoming gekocht. Prachtig! Nou is mijn vraag alleen, horen de "touwtjes" die dus het gekruiste gedeelte vormen lang te zijn?
Als ik nu rijd zijn mijn teugels daardoor veels te lang. Mijn vraag dus, hoort dit zo en zijn er speciale teugels voor? Of klopt er iets niet aan mijn hoofdstel.

Bij voorbaat dank! <3

jorretje

Re: Vraag over Gekruiste Bitloze optoming -> Teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:43

Foto plaatsen is handig voor het beoordelen. Hoe lang is 'lang'?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:46

Heb je dan wel de goede maat? Het klinkt alsof je een maat te groot hebt gekocht.

Savannahxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 09:52

Ik zal even een foto maken!

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:56

Je hoort hierbij inderdaad een stukje over te houden, dit is voor de 'release'. zo kan hij iets strakke en iets losser. aan een los teugeltje zit het gekruiste gedeelte niet te strak om de neus/ kaak maar als je de teugel oppakt voor halthouden of sturen komt het iets strakker en heb je idd een stukje van het gekruiste 'touwtje'over die zodra je de druk er weer afhaalt als beloning het ook weer losser om de neus/ kaak komt te zitten. teugels zijn er in verschillende maten verkrijgbaar dus als je ze echt te lang vindt zou je kortere kunnen kopen. vaak worden hierbij touwteugels met clipsluiting gebruikt maar ook normale teugels kunnen.

Savannahxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 11:28

Dankjewel Evelien, dat is een duidelijk antwoord. Ik heb maar een B pony dus de meeste "normale" teugels zijn snel al wat te lang.
Ik ga zoeken naar kortere, bedankt voor de uitleg!

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:37

als je geen kortere kunt vinden dan zijn splitreins misschien ook een oplossing. linkerteugel uiteinde over de hals naar rechts laten hangen en rechts over de hals voor het zadel naar links laten hangen. dan zit er tenminste geen lus in waar de pony achter kan blijven hangen. kun als gewone teugels in de hand houden.

Savannahxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 13:35

Top, die heb ik sowieso nog te liggen van mijn westernhoofdstel. Goede tip!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:12

Klopt, ik heb dit probleem ook met de FRA Dietsji, heb de cob keel-koorden vergeleken maar dit scheelt maar enkele cm.

Had eerst de originele teugels eraan hangen, nu heb ik er pony teugels aanhangen dat werkt beter ;)
Vind het ook raar waarom die riemen zo lang moeten zijn, geloof niet dat er een paard is met zulke brede kaken. Ja misschien een brabander ofzo.