Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

MISTRAL94 schreef:Ik heb voor mijn ene paard de kwik out beugels aan het zadel hangen. Voor aan mijn andere zadels wil ik ook graag "veilige" beugels. Momenteel kan ik de kwik out niet kopen dus zoek ik naar andere beugels. Nu zie ik hier op de bokt markt de flexibele beugels voorbij komen. Zijn dit fijne beugels om mee te rijden? En hoe zijn ze qua veiligheid? Ik begreep dat de beugels met elastiek toch vaak open springen?

pmarena schreef:Dat vind ik dus wel
Als mijn voeten uit de Safestyle floepten vond ik het soms best lastig om de beugels weer "aan" te krijgen tijdens het rijden, linke soep
Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar beugels met een korf, en een gedraaide ophanging
Maar voor dressuurwedstrijden enzo staat dat dan weer te lomp.

pmarena schreef:Juist met een korf is het naar mijn mening eigenlijk onmogelijk om er in te blijven hangen
Je blijft namelijk hangen in een beugel, wanneer je voet er doorheen schiet en deze rond je enkel vast komt te zitten. Door die hoek van je enkel en het gewicht dat er aan hangt als je op de grond ligt, zit je muurvast....
Bij een beugel met korf kun je er nooit zover doorheen schieten, je voet kan immers niet verder dan het einde van die korf
Zo ook bij beugels met een open zijkant (op het moment van vallen), daar kan je enkel niet in vasthaken.
Maar als je paard er bvb. vandoor gaat en je raakt je beugel kwijt....zie hem dan nog maar eens terug te vinden met die open zijkant... dat valt (mij) echt tegen
Roos_M schreef:Flexibele beugels zijn ook veilig! omdat ze flexibel zijn!
pmarena schreef:Juist met een korf is het naar mijn mening eigenlijk onmogelijk om er in te blijven hangen
Je blijft namelijk hangen in een beugel, wanneer je voet er doorheen schiet en deze rond je enkel vast komt te zitten. Door die hoek van je enkel en het gewicht dat er aan hangt als je op de grond ligt, zit je muurvast....