flexibele beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

flexibele beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 11:21

Ik heb voor mijn ene paard de kwik out beugels aan het zadel hangen. Voor aan mijn andere zadels wil ik ook graag "veilige" beugels. Momenteel kan ik de kwik out niet kopen dus zoek ik naar andere beugels. Nu zie ik hier op de bokt markt de flexibele beugels voorbij komen. Zijn dit fijne beugels om mee te rijden? En hoe zijn ze qua veiligheid? Ik begreep dat de beugels met elastiek toch vaak open springen?

Fairytail

Re: flexibele beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:58

Mistral er zijn heel veel topics over verschillende beugels te vinden. Ik heb zelf voor een verend systeem gekozen omdat ik een breed RVS voetbed wou hebben. De Amidale Jinn beugels had dit beiden (via paardengruiter gekocht). Toevallig was ik afgelopen cross genoodzaakt af te springen/mij te laten vallen. En ik was direct uit beide beugels.

Ik ben er zelf erg tevreden over, ze geven mij de combinatie van verschillende beugels. Veiliger, meer grip en minder druk op mijn gewrichten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:09

MISTRAL94 schreef:
Ik heb voor mijn ene paard de kwik out beugels aan het zadel hangen. Voor aan mijn andere zadels wil ik ook graag "veilige" beugels. Momenteel kan ik de kwik out niet kopen dus zoek ik naar andere beugels. Nu zie ik hier op de bokt markt de flexibele beugels voorbij komen. Zijn dit fijne beugels om mee te rijden? En hoe zijn ze qua veiligheid? Ik begreep dat de beugels met elastiek toch vaak open springen?

ik heb van die veiligheidsbeugels.
Afbeelding

ik weet niet of je dat soort bedoelt?

ik ben er niet echt heel erg weg van..
Het is wel zo dat ze makkelijk losschieten als je met je voet erdoor zou schieten.

Maar ik heb nu al gemerkt na een paar maanden, dat ze veel te snel loslaten..
Eerste keer gewoon met opstappen, mijn enkel zwikte wat en het rubber schoot eraf..
Toeval dacht ik..

Maar van het weekend, juist in een situatie waar ik veiligheid nodig had, werkte het juist averechts.

ik had een crossles, alles ging al anders dan anders (borstelde naast de wei zodat hij nog even hooi kon eten wat net gegeven was, nieuwe merrie in de bak, niet losrijden in de bak dus). Reed het bos in, daar zag meneer natuurlijk de trailers staan dus raakte helemaal opgewonden.. Stuur hem een ruiterpad in om rustig los te rijden.. Eindelijk is hij rustig, dus ik draaf voorzichtig aan.. Gaat goed, neusje lekker laag, oortjes erop, eindelijk ontspannen. Komt er een mountainbiker door een dichtbegroeide bocht razen echt op milimeters van de flank van mijn pony. Dus ponylief met 4 benen tegelijk de lucht in en naast het pad stilstaan op z'n plek huppend..

Tijdens die zeer onverwachte sprong opzij (was echt een kwestie van een halve seconde), sprong het rubber dus open en had ik een open beugel. Waarbij je dus ineens met een paard dat over zijn toeren is, maar gelukkig onder mij blijft, wel compleet oververhit, geen zijwaardse steun meer hebt in de beugel. Natuurlijk heb je je steun door je voeten uit te drukken.. maar het is wel fijn als de beugel gesloten is in geval van nood waarbij je voet juist dat extra steuntje kan gebruiken.. In zo'n geval is het juist erg vervelend dat hij openspringt uit 'veiligheid' want het maakt het dan juist onveilig.

Zag geen andere optie dan afstappen.. 20 minuten gezocht.. leertje wel, rubbertje niet gevonden..
en geen reserve op zak natuurlijk.. Teruggelopen tot de trailers.. helaas had niemand een reserve..
Iemand gaf aan, je kunt gewoon met open rijden.. Maar, om eerlijk te zijn, cross met een pony die heet wordt van cross met een geopende stijgbeugel.. dat vond ik geen prettig idee (ik heb lange enkelbanden, dus ik kan zwikken zelfs staand).

gelukkig kwam er een stalgenoot voorbij die wel van stijgbeugels wilde ruilen en haar stapritje met een open veiligheidsbeugel wilde voortzetten..

Ik twijfel hier nog of ik wel met deze beugels wil verdergaan.. mijn voet heeft in al die maanden niet vastgezeten, ook niet bijna.. En de keer dat ik mijn beugels echt nodig had, klapte hij open terwijl ik toen juist een gesloten beugel nodig had

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 16:08

Elenamm77 die bedoelde ik idd dat je daar veel over leest dat het elastiek eraf schiet. Deze waren voor mij al afgevallen!

Fairytail Ik heb niet het antwoord gevonden in de zoek functie. Vandaar ook een topic naar ervaring met die flexibele beugels. De beugels die jij hebt vallen niet onder de veiligheidsbeugels volgens mij?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:33

Mistral, kun je misschien een plaatje laten zien van wat je bedoelt?
Er wordt bijvoorbeeld wel veel bericht over de sprenger bow balance (als ik de naam en het merk nu goed gecombineerd heb).
Ik denk dat mijn vzpony de namaak versie heeft. Ik merk niet veel verschil, maar je hoort van veel mensen dat het fijn is voor je knieën, de beugels vangen dan wat schok op.
Ze zijn echter wel "normaal dicht" zoals standaard beugels, dus ik denk eigenlijk niet dat dat is wat je zoekt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 18:06

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:11

Ik heb bovenstaande van Amidale, de 4-flex. Vind ze erg fijn. Inderdaad gekocht vanwege pijnlijke gewrichten met rijden. Wat betreft de term 'veiligheidsbeugels' heb ik ze (gelukkig) nog niet hoeven testen, dus of je voet er snel uit gaat of niet bij een val, kan ik je verder niet mee helpen. In het begin waren ze behoorlijk stroef/stijf te bewegen, maar na een paar keer rijden worden ze steeds soepeler en bewegen ze steeds soepeler en makkelijker.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:57

Mistral, de beugels die ik heb buigen net als de sprengers en andere soort gelijke 'merk' beugels. Ik heb ze zelf onder de noemer veiligheidsbeugel uitgezocht omdat ik zelf veel spring en cross. Het gaat om deze beugels: http://paardengruiter.nl/winkel/beugels ... n-beugels/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:36

Flexibele beugels hebben minder kans om je voet vast te houden bij een val, maar echt zekerheid heb jer absoluut nog niet mee.... dat heb je alleen met beugels waarvan de zijkant open is of gaat, of beugels met een korf rond je tenen waardoor je voet er niet doorheen kan schieten :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 18:38

Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn beugels met elastiek. Prima alternatief als je voor niet te duur gaat ;)

Maar mijn favoriet blijft Safestyle!!
Aan de binnenkant open, kan evt met rubber
En de ophanging is gedraaid zodat de riemen altijd plat liggen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 16:59

Bedankt voor de reacties!

Nibbit: Die safestyle heb ik idd ook voorbij zien komen, je verliest je beugel niet doordat het aan 1 kant open is? Ik ben juist bang dat wanneer je in een vervelende situatie komt je "makkelijker" je beugel verliest? Of zit dat tussen de oren? Net als het nu meer bezig zijn met veiligheid dan vroeger? :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:03

Dat vind ik dus wel :j

Als mijn voeten uit de Safestyle floepten vond ik het soms best lastig om de beugels weer "aan" te krijgen tijdens het rijden, linke soep :=

Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar beugels met een korf, en een gedraaide ophanging :j

Maar voor dressuurwedstrijden enzo staat dat dan weer te lomp.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:41

Ik ben ze eigenlijk nooit kwijt, maar als dat zo is heb je ze juist makkelijker terug omdat ze gedraaid hangen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 22:52

pmarena schreef:
Dat vind ik dus wel :j

Als mijn voeten uit de Safestyle floepten vond ik het soms best lastig om de beugels weer "aan" te krijgen tijdens het rijden, linke soep :=

Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar beugels met een korf, en een gedraaide ophanging :j

Maar voor dressuurwedstrijden enzo staat dat dan weer te lomp.

Beugels met een korf kun je toch ook in blijven hangen? Je kunt alleen niet door de beugel heen schieten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:20

Juist met een korf is het naar mijn mening eigenlijk onmogelijk om er in te blijven hangen :)

Je blijft namelijk hangen in een beugel, wanneer je voet er doorheen schiet en deze rond je enkel vast komt te zitten. Door die hoek van je enkel en het gewicht dat er aan hangt als je op de grond ligt, zit je muurvast....

Bij een beugel met korf kun je er nooit zover doorheen schieten, je voet kan immers niet verder dan het einde van die korf :)

Zo ook bij beugels met een open zijkant (op het moment van vallen), daar kan je enkel niet in vasthaken.

Maar als je paard er bvb. vandoor gaat en je raakt je beugel kwijt....zie hem dan nog maar eens terug te vinden met die open zijkant... dat valt (mij) echt tegen :=

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:28

Voor wie het prettig vind, de safestyle worden nu verkocht met een afneembaar afsluit rubber :j

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 12:10

pmarena schreef:
Juist met een korf is het naar mijn mening eigenlijk onmogelijk om er in te blijven hangen :)

Je blijft namelijk hangen in een beugel, wanneer je voet er doorheen schiet en deze rond je enkel vast komt te zitten. Door die hoek van je enkel en het gewicht dat er aan hangt als je op de grond ligt, zit je muurvast....

Bij een beugel met korf kun je er nooit zover doorheen schieten, je voet kan immers niet verder dan het einde van die korf :)

Zo ook bij beugels met een open zijkant (op het moment van vallen), daar kan je enkel niet in vasthaken.

Maar als je paard er bvb. vandoor gaat en je raakt je beugel kwijt....zie hem dan nog maar eens terug te vinden met die open zijkant... dat valt (mij) echt tegen :=

Daar heb je wel een punt idd met die korfjes.
Dat is ook mijn idee wat betreft je beugels kwijt zijn. Juist op dat moment wil ik toch graag mijn beugels weer kunnen vinden :')

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 12:10

Nibbit schreef:
Voor wie het prettig vind, de safestyle worden nu verkocht met een afneembaar afsluit rubber :j

Schiet dat er niet makkelijk vanaf net als met die andere beugels met elastiek?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:17

Flexibele beugels zijn ook veilig! omdat ze flexibel zijn!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:28

Roos_M schreef:
Flexibele beugels zijn ook veilig! omdat ze flexibel zijn!

Dat is echt niet waar helaas Y;(

Doordat ze flexibel zijn kan het geheel wat weg buigen waardoor je minder snel gevangen blijft zitten in een beugel, maar je kan er nog steeds helemaal doorheen schieten met je voet en als je pech hebt kan je enkel dan toch niet het hoekje om als je er achteraan wappert na een val....

Het is veiligER maar niet 100% veilig :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:08

Hè bah...
Nee oke, maar wel veiliger als gewone

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:15

pmarena schreef:

Ik spreek uit ervaring eerste hand als ik zeg dat je ook vast kunt komen te zitten zonder dat je voet door de beugel schiet tot je enkel. Als je onhandig valt en je voet maakt een onhandige draai dan kom je wel vast te zitten voor je enkel, op het stukje van wreef zet maar. Dat zal niet snel gebeuren met een voetmaatje 36 maar met mijn maat 41 dus wel.

Al denk ik dat de korf daar wel tegen helpt bedenk ik mij nu, je teen steekt dan nl omhoog maar dat gaat dan door een korfje minder gemakkelijk. Conclusie, korfje kan toch wel veel extra veiligheid bieden.