reden van een lage neusriem

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_97

reden van een lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 20:52

... de titel zegt het al! :+

De laatste tijd zie ik steeds meer paarden met een lage neusriem. Nu rijd ik zelf ook met een lage neusriem op mijn paard, ondanks dat vind ik een gecombineerde neusriem wel vele male mooier, maar helaas kan mijn paard niet tegen de druk op haar neus van een gecombineerde neusriem, wat zich uit door niet fijn te gaan lopen. 'lees: sterren kijken'. met een lage neusriem heb ik dit 'probleem' helemaal niet en zakt zij er ontzettend makkelijk in. Daarom de reden dat ik voor een lage neusriem heb gekozen ondanks dat ik dit veel minder mooi vindt.

Ik vraag me af wat de reden van andere ruiters zijn om wel/of juist niet te kiezen voor een lage neusriem. vinden jullie dit mooier, rijdt het fijner, of...? :o
Laatst bijgewerkt door Kim_97 op 14-10-15 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:56

Mijn ervaringen zijn verschillend.
Sommige paarden lopen er fijner op maar ik heb er eentje die er niet tegen kan.
Op de een of andere manier werkt die neusriem scherp op zijn neus of onderkaak in. Als ik een ophouding geef dan word mijn paard angstig. Hij associeert het met pijn lijkt het wel. Dus die rijd ik gewoon op een gecombineerde neusriem. Nu is het zo dat hij graag flebbert met zijn lippen en dat kan hij niet met die lage neusriem. Misschien dat het daarom voor hem niet fijn is.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 21:11

Anoniem schreef:
Mijn ervaringen zijn verschillend.
Sommige paarden lopen er fijner op maar ik heb er eentje die er niet tegen kan.
Op de een of andere manier werkt die neusriem scherp op zijn neus of onderkaak in. Als ik een ophouding geef dan word mijn paard angstig. Hij associeert het met pijn lijkt het wel. Dus die rijd ik gewoon op een gecombineerde neusriem. Nu is het zo dat hij graag flebbert met zijn lippen en dat kan hij niet met die lage neusriem. Misschien dat het daarom voor hem niet fijn is.

interessant om te lezen dat voor jouw paard de lage neusriem weer tegengesteld werkt als voor mijn.zit wel wat in inderdaad wat je zegt, bij een lage neusriem belemmerd het zijn 'gewoonte' waardoor hij misschien angstig zou kunnen worden, zoals je zegt.

Pantykous

Re: reden van een lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:13

Ik had speciaal een lage neusriem gekocht voor mijn jonge paard maar die vond m uitermate irritant. Nu heb ik een hele simpele hoge neusriem zonder sperriem en dat werkt wel goed.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:16

een vriendin van mij rijd er mee omdat haar paard heeeel snel dr mond open doet en dan red ze het niet met dr gecombineerde neusriem... ze doet hem naar mijn idee te strak. ik sta niet 100% achter haar rijstijl maar volgens haar gaatt nou eenmaal zo als je wil presteren in de sport... ach... ze komt zichzelf wel tegen..

Jaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:18

Mijn vorige pony reed ik in het begin met een lage neusriem omdat ze daar mee bij de vorige eigenaar gereden werd en ik niet direct over wilde stappen naar iets anders. Uit eindelijk wel over gestapt naar een gecombineerde neusriem omdat ik dat mooier vond. Ik merkte weinig verschil met het switchen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:19

bettyvn schreef:
een vriendin van mij rijd er mee omdat haar paard heeeel snel dr mond open doet en dan red ze het niet met dr gecombineerde neusriem... ze doet hem naar mijn idee te strak. ik sta niet 100% achter haar rijstijl maar volgens haar gaatt nou eenmaal zo als je wil presteren in de sport... ach... ze komt zichzelf wel tegen..

Die heeft hem duidelijk voor de verkeerde redenen.. jammer is dat, zeker omdat het paard de dupe is van haar tekort komingen. Maar inderdaad.. die moet zichzelf eerst tegenkomen wil ze gaan veranderen. Sommige mensen moeten nou eenmaal eerst hard met hun hoofd tegen de muur lopen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:19

Dat beest doet niet zomaar de mond open !!!
Beetje jammer dat een neusriem dan wederom als symptoom bestrijden wordt ingezet

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:21

Omdat een gecombineerde neusriem imo een slechte combi tussen een hoge en lage neusriem is.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:23

Ik rijd al een aantal jaar met een lage neusriem met de doodsimpele rede dat ik 't erg mooi vind staan. Helaas denkt merendeel van Nederland er zo niet over want oh die stomme dingen kon je nergens vinden zo'n drie jaar geleden :+
edit; uiteraard loopt ponylief prima op wat voor neusriem (of geen!) dan ook. Ik had in het begin wel het idee dat 'ie er wat fijner op liep, maar is dat realiteit of gewoon een soort placebo effect? :D
Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 14-10-15 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:29

Ik rijd ermee omdat mijn paard zijn sperriem niet accepteert. Hij is op hoge neusriem ook heel fijn te rijden maar mocht voor mijn examen niet. Dus op lage neusriem gaan rijden en ben eigenlijk zo door blijven rijden en gaat naar alle tevredenheid.
Opzich vind ik het niet, niet mooi, alleen vind ik het minder bij mijn paard. Hij heeft een lang hoofd en weinig voorpluk, dus die neusriem benadrukt zijn lange hoofd. Maar het feit dat hij er fijner op loopt is belangrijker dan dat hij er mooi uitziet.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 21:33

liedjuh2 schreef:
Ik rijd ermee omdat mijn paard zijn sperriem niet accepteert. Hij is op hoge neusriem ook heel fijn te rijden maar mocht voor mijn examen niet. Dus op lage neusriem gaan rijden en ben eigenlijk zo door blijven rijden en gaat naar alle tevredenheid.
Opzich vind ik het niet, niet mooi, alleen vind ik het minder bij mijn paard. Hij heeft een lang hoofd en weinig voorpluk, dus die neusriem benadrukt zijn lange hoofd. Maar het feit dat hij er fijner op loopt is belangrijker dan dat hij er mooi uitziet.

Precies het laatste wat jij ook zegt! +:)+ dat is ook de reden dat ik de knop toch maar heb omgezet en met een lage neusriem ben gaan rijden. :)

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:37

Nou heb die van mij een hele tijd op een lage moeten rijden vanwege een breuk in haar kaak waardoor een dubbele of hoge neus riem niet vast kon nadat het weer heel was dit is nu alweer een aantal jaar geleden ze loopt prima op een lage en kan ook weer met dubbele of hoge rijden merk weinig verschil . Op het werk hebben we voornamelijk lage bij de pony en Shetlanders en bij de paarden hebben we een hoop dubbele met jammer genoeg aansnoer neusriemen wel zo trouwens dat ze niet te strak kunnen . En ziet er ook netjes uit maar doe mij maar gewoon laag en alles hetzelfde dan krijg je ook niet dat ze regelmatig verkeerd zitten

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:12

Ik rijd er 2 met Micklem, 1 met lage neusriem, allemaal omdat ze dan minder stug in de kaken zijn.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:34

Die van mij heeft helaas een breuk in z'n neusbot gehad, het is helemaal goed geheeld maar een gewone neusriem zit niet meer fijn. Vind het echt jammer, vind n lage echt niet mooi.
Wel loopt ie er erg fijn op.