Stubben springzadels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cazzy

Stubben springzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 11:01

hoi!

Ik ben nieuw hier! Heb mijn nieuw paardje via bokt gekocht.
Aangezien ik wil gaan springen ben ik op zoek naar een zadel!
Liever een degelijk 2de hands!
Ik heb nogal een zadel nodig met vrij diepe zit en degelijke wrongen.
Nu heb ik er 2 op het oog.
Stubben scandica Springzadel en stubben siegfried c.s. Alleen mogen de zadels niet op proef.
De siegfried ken ik wel wat en zijn fijne zadels wel wat harder. De scandica ken ik nt zo goed maar ziet er wel een zadel uit met fijne zit alleen vrees ik dat het leer aan de kniewrongen te dik gaat zijn!
Het is voor een jong paard wat wel is uit de hoek durft te komen , nu heb ik een prestige appaloosa maar is te vlak, geen vaste zit en heel weinig wrong!

Iemand ervaring hiermee? Of nog goede zadel merken en type kent met deze voorwaarden ?

Kaitlyn

Re: Stubben springzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:08

Je mag de zadels toch wel passen op je paard en er dan zelf even op rijden?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:13

Ik ben zelf fan van stubben. Ik rij op twee verschillende stubben springzadels, eentje is de siegfried en moet zeggen dat ik het echt een fijn zadel vind

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:19

Ik heb de stubben scandica zelf. De wrong zit zo hoog dat die ruim onder je knie valt, als je been de juiste lengte heeft voor het zadel zal je niets merken van de wrong, behalve dat je net iets meer steun hebt boven je bovenbeen. Hij zit je beenligging niet in de weg om het zo maar te zeggen.

Zoals met de meeste springzadels zit je er wel echt op en niet in, dus het zal nog steeds wat los zitten invergelijking tot een dressuurzadel, maar de wrong geeft je wel net wat meer houdvast in het zadel :)

edit: pas trouwens op dat je springzadels niet keihard laat opvullen door de ouderwetse zadelmakers, daardoor moesten wij hem helemaal opnieuw laten opvullen. Dan kun je beter totdat het paard wat meer bespiering heeft er bijv. een prolite pad ofzo onder doen.
Laatst bijgewerkt door marijkiiii op 12-10-15 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

cazzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 11:20

davinci2412 schreef:
Ik ben zelf fan van stubben. Ik rij op twee verschillende stubben springzadels, eentje is de siegfried en moet zeggen dat ik het echt een fijn zadel vind

Hier heb ik ook al eens mee gereden en vind het ook een zeer fijn zadel al zag de scandica er wat zachter uit..

cazzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 11:26

marijkiiii schreef:
Ik heb de stubben scnadica zelf. De wrong zit zo hoog dat die ruim onder je knie valt, als je been de juiste lengte heeft voor het zadel zal je niets merken van de wrong, behalve dat je net iets meer steun hebt boven je bovenbeen. Hij zit je beenligging niet in de weg om het zo maar te zeggen.

Zoals met de meeste springzadels zit je er wel echt op en niet in, dus het zal nog steeds wat los zitten invergelijking tot een dressuurzadel, maar de wrong geeft je wel net wat meer houdvast in het zadel :)

edit: pas trouwens op dat je springzadels niet keihard laat opvullen door de ouderwetse zadelmakers, daardoor moesten wij hem helemaal opnieuw laten opvullen. Dan kun je beter totdat het paard wat meer bespiering heeft er bijv. een prolite pad ofzo onder doen.

Ligt het dan aan mij dat de prestige appaloosa een vlak zadel is aangezien ik altijd dressuur en vzh zadels gereden heb of is dat ook meer vlak dan een ander Springzadel? Aangezien er velen gek van zijn en mij het echt nt ligt!
Begin dan te twijfelen nt naar een vzh springgericht te zoeken?

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:33

Over het algemeen zijn dressuurzadels het diepst qua zit, en springzadels het vlakst. Veelzijdigheidszadels zitten daar tussenin. Als je een zadel wil vooral om stevig te zitten en waarbij het springen iets minder belangrijk is kan vzh wel net zo fijn zijn.

Er zijn wel wat springzadels met een wat diepere zit, maar een hele diepe zit is bij zulke korte beugels gewoon niet fijn, dan zit de lepel in de weg met het springen.

De stubben is inderdaad wel iets dieper dan de prestige waar jij het over hebt, maar het is geen wereld van verschil.

cazzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 11:57

Iemand ervaring met chamberlain? Sommige spreken vol lof en anderen dan weer helemaal niet..!

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:09

Heb een Chamberlain vzh zadel gehad op verzorgpony. Was een fijn zadel, subtiele wrong maar vond de zit erg hard. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
Heb nu een Lemetex. Is ook fijn zadel, is dochterbedrijf van stubben dus zou je ook naar kunnen kijken ;)

cazzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 17:36

nontie schreef:
Heb een Chamberlain vzh zadel gehad op verzorgpony. Was een fijn zadel, subtiele wrong maar vond de zit erg hard. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
Heb nu een Lemetex. Is ook fijn zadel, is dochterbedrijf van stubben dus zou je ook naar kunnen kijken ;)

Ga ik eens bekijken!
Heb nog een stubben roxane extra gevonden!
Weet iemand waar de extra voor staat?
Bij de roxane en scandica zijn er wel dikke kussens bij de siegfried niet waardoor ik bang ben dat dit veel weg neemt van de diepe zit aangezien deze meer naar achter geleund ligt!
Iemand ervaring mee??

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:40

De Stubben Roxane is zeker een aanrader, ik ben er heel blij mee!

Misschien kun je op de website van Stubben vinden waar extra voor staat?

Jorteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:18

Ik heb een chamberlain en twee stubben zadels (scandica en edelweiss).
Merk dat stübben iets harder is, die van mij hebben ook weinig wrong, maar vind dat juist erg fijn. Gaan ook járen mee en mijn scandica past op vrijwel elk jong paard. Qua leer is de chamberlain iets zachter en kwetsbaarder, maar vind dit ook een heel erg mooi en fijn zadel!
Als je een zadel wil waar je meer steun bij hebt, zou een eventing zadel misschien een optie zijn? Heb ook veel op eventers gereden met een devoucoux zadel. Super fijn en tien keer meer steun!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:25

stubben roxanne en stubben scandica beide gehad, vooral de roxanne is erg fijn. is fijn, en ik heb nu een mac rider grandprix prof ook heel fijn :)
en de rossner zadels? zijn toch ook dieper? ik kan trouwens ook niet op prestige zitten.. krijg last van mijn rug.. een close contact pessoa vind ik dan wel weer super fijn.
v

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:54

robbie88 schreef:
stubben roxanne en stubben scandica beide gehad, vooral de roxanne is erg fijn. is fijn, en ik heb nu een mac rider grandprix prof ook heel fijn :)
en de rossner zadels? zijn toch ook dieper? ik kan trouwens ook niet op prestige zitten.. krijg last van mijn rug.. een close contact pessoa vind ik dan wel weer super fijn.
v

De rossner america springzadels hebben inderdaad een hele diepe zit en fijne wrongen!
Ligt lekker op elk paard en kan er uren opzitten.

Staat er 1 te koop op bokt markt.
Kijk hier anders even naar!

cazzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 21:55

Dit zijn dus de zadel waartussen ik twijfel..
Heb even nr chamberlain gekeken maar ze zeggen dat de kwaliteit van leder niks is en de zitvlakken zou verbreden na veel gebruik..

cazzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 21:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:02

Chamberlain is wat kwaliteit betreft toch wel heeeeeeel wat minder dan stubben. Zowel de roxanne als de scandica hebben een halfdiepe zit en flink bovenbeenwrong. Ze geven beide een fijn en zeker gevoel.
Ik zou als ik jou was deze eens passen en er dan even mee rijden om te voelen of het wat voor je is

cazzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 08:59

Liselot schreef:
Chamberlain is wat kwaliteit betreft toch wel heeeeeeel wat minder dan stubben. Zowel de roxanne als de scandica hebben een halfdiepe zit en flink bovenbeenwrong. Ze geven beide een fijn en zeker gevoel.
Ik zou als ik jou was deze eens passen en er dan even mee rijden om te voelen of het wat voor je is

Idd alleen zijn de zadels van verschillende mensen!
De scandica word nl nt meer gemaakt ivm elandleer (beschermde diersoort) , het ziet er mij zelf een degelijk zadel uit , dit is de enigste wat ik gevonden heb (Springzadel dan) en is dan nog eens 3u van me vandaan.. Ik heb nog een 18" gevonden maar dat is me veel te groot en verlies ik mijn zit ook mee dan.. Nochtans zegt de verkoopster in deze advertentie wel dat het een vlak zadel is maar wel veel wrong heeft:-/

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:57

cazzy waar woon je ergens?

cazzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 11:30

Bij zeeland / Zeeuws Vlaanderen

cazzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 11:30

robbie88 schreef:
cazzy waar woon je ergens?

Bij zeeland / Zeeuws Vlaanderen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:33

Wij hebben de stubben siegfried gehad. Ja hij heeft een harde zit, maar je hebt erg veel steun en ze gaan jaren mee. Ik vond het een fijn zadel, ze zijn voor een redelijke prijs te koop en worden regelmatig tweedehands aangeboden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:45

ik heb een siegfried springzadel, heel fijn materiaal en erg mooi :)

cazzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 12:28

Mijn keuze ligt nu bij de roxane vss of scandica cs.
Welk zadel heeft de veste steun en fijnste zit?
Het is voor jonge paarden en mijn prestige Springzadel houd ik wel