BItloos rijden, kan iemand mij helpen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisyx

BItloos rijden, kan iemand mij helpen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:59

Hallo, mijn pony is altijd heel irritant met het bit in doen en vindt het bit volgens mij ook niet zo leuk. Daarom dacht ik misschien kan ik bitlloos gaan rijden. Daar een paar braafjes over. Wat voor hoofdstel moet ik nemen??? Hoe moet je je pony daaraan laten wennen?? En over het soort hoofdstel ik wil dat het gewoon precies hetzelfde werkt als een normaal hoofdstel dus strakke teugels. Laatst zag ik ook een nylon '@hoofdstel' hangen met sperriem enz. Weten jullie wat dat is?
Kan iemand. Mij ermee helpen,?????

Gr

Angela

Re: BItloos rijden, kan iemand mij helpen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:05

Er is een passervice voor bitloze hoofdstellen. Het is een kwestie van proberen waar je paard het fijnste op reageert.

Wat bedoel je precies met "hetzelfde werkt als een normaal hoofdstel dus strakke teugels"? De inwerking van alle bitloze hoofdstellen is anders als een hoofdstel met bit, er zit immers niets in de mond van het paard, waardoor de inwerking niet hetzelfde KAN zijn.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:12

Passervice contacteren met de wensen voor je bitloze hoofdstellen en gebruiksdoelen.

Over het algemeen is een Sidepull het best te begrijpen voor de meeste paarden. Zorg dat je een dikke neusriem uitzoekt en hem hoog hangt. Zo kan je in contact rijden.

Bij Divoza hebben ze inderdaad bitloze hoofdstellen met sperriem, maar wat daar de meerwaarde van is, geen idee!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:32

Wat is de exacte reden waarom je paard irritant doet met het bit in doen? Stel dat jij dit bent (harde hand/ veel ruis in de communicatie etc.) dan zal je paard op den duur ook met bitloos 'irritant' gaan doen. Of beter gezegd, nog harder kenbaar gaan maken dat het op deze manier niet gaat.

Mijn punt, sluit even uit waar het ongemak vandaan komt (kan immers ook pijn vanuit rug zijn en zo is er nog van alles mogelijk) voordat je straks jezelf voor het hoofd slaat omdat je iets hebt gemist. :)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:34

Laat misschien ook is bekijken of je paard misschien niet last heeft van zijn tanden. Sommige paarden vinden het bit 'niet leuk' omdat hun tanden zeer doen! :)

xnatascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:39

Ik rijd nu zelf ook bitloos. Je moet je paard met het bitloos rijden volledig vertrouwen (één van de belangrijkste dingen, teminste dat vind ik). Verder kun je het misschien eerst proberen met een halster en een halstertouw. Zo kun je kijken of je paard er goed op reageert. Ik rij zelf met een touwhalster. Niet al te duur en werkt prima :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:40

idd eerst uitsluiten dat het geen medische oorzaak is .
verder kun je beginnen met een sidepuill , dit lijkt het meeste op het rijden met bit.
ga vooral niet met een bosal of hackemore rijden !
verder is er ook bij het rijden met bit geen spraken van rijden met een strakke teugel , dus dat zou ik maar niet meer doen !!

edit : je kan de sidepull methode eerst oefenen met een halster en teugels .

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:42

Daisyx schreef:
Hallo, mijn pony is altijd heel irritant met het bit in doen en vindt het bit volgens mij ook niet zo leuk. Daarom dacht ik misschien kan ik bitlloos gaan rijden. Daar een paar braafjes over. Wat voor hoofdstel moet ik nemen??? Hoe moet je je pony daaraan laten wennen?? En over het soort hoofdstel ik wil dat het gewoon precies hetzelfde werkt als een normaal hoofdstel dus strakke teugels. Laatst zag ik ook een nylon '@hoofdstel' hangen met sperriem enz. Weten jullie wat dat is?
Kan iemand. Mij ermee helpen,?????

Gr

Ik wilde het eigenlijk niet aanhalen maar doe het toch even. Rijden met strakke teugels...? Wat definieer je als strak? Echt strak strak en ik vind het niet gek dat je paard irritant doet met zijn bit. In zo'n geval raad ik je iig bitloos (dan bespaar je de mond iig nog iets) MET professionele begeleiding aan aangezien je nimmer een strakke verbinding hoort te hebben, dan heb je de essentie van paardrijden toch gemist.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:43

een bitloos hoofdstel met een sperriem? Lijkt me dat je gewoon een normaal hoofdstel hebt gezien zonder bit?

Sidepull werkt over het algemeen het makkelijkste. En hoef je in principe je paard niet aan te laten wennen (het wennen is voor de eigenaar, niet het paard ;) ). Belangrijk bij bitloos is dat de neusriem hoog genoeg ligt, dus niet op het zwevend neusbot.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:59

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:05

Even offtopic maar wat een zwaar nutteloze constructie. _O-

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:12

Freki schreef:
http://www.divoza.com/nl/pagony-bitloos-hoofdstel
Linkje naar het hoofdstel, lijkt me overigens geen fijn hoofdstel voor je paard.

wat een nutteloze toevoeging inderdaad. Daarnaast, niks mis met kaakgekruist, maar ik zou altijd gaan voor rondgenaaide riemen (of koorden) onder de kaken ivm betere release

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 06:12

N_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:04

Eerste tip is laat de tanden van je paard even nakijken. Misschien heeft die ergens last van. Daarnaast is een side pull een gemakkelijk bitloos hoofdstel om mee te beginnen. Veel paarden begrijpen dit en met een beetje oefening heb je het zo onder de knie! Barefoot heeft leuke en goede bitloos hoofdstellen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:09

Bitloos werkt op het verschil tussen druk en geen druk. Rijden met constant contact/strakke teugels geeft kans op ruis en dus negeren hulpen.

Als lastig met bit in doen de enige reden is om naar bitloos te willen is nakijken gebit en eens kritisch kijken naar hoe je met je paard omgaat aan te raden.

heikealisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:50

Ik zou ook eerst even de tanden van je paard na laten kijken.
Ik rijd ook geregeld bitloos, ik heb dit eerst geprobeerd met een gewoon halster waar ik teugels aan had gemaakt.
Mijn paard reed met het halster gewoon goed, dus toen hebben we een overstap gemaakt naar een bitloos hoofdstel.
Een kaakgekruist hoofdstel, mijn paard rijdt hier ook goed mee.
Dus ik zou het eerst even proberen met halster.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:15

Aangezien dit topic is aangemaakt door een niet toegestaan schaduwaccount plaats ik hier een slotje.