Raar hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lissisanne

Raar hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 17:21

Gitana

Re: Raar hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:23

het lijkt alsof het kopstuk van het hoofdstel verbonden zit met het zadel? of zie ik dat nu verkeerd?

Gishi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:23

Zo'n hoofdstel heb ik wel eens gezien bij koersen met de dravers, vooral met zo'n ding over de neus heen

xnatascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:25

Dit ziet er inderdaad een beetje anders uit. Ik heb dit nog nooit eerder gezien. Het lijkt net of die twee kleine ringen aan het bit zijn bevestigd, maar waar dit voor dient, geen idee.
:)

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:27

gezien de maat en het type pony denk ik dat het bedoelt is om gras eten tijdens het rijden te voorkomen....
Door de verbinding met het zadel kan de pony zijn hoofd niet helemaal naar beneden brengen en zijn ruitertje niet uit het zadel trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:28

Dit is een hoofdstel dat veel in de drafsport wordt gebruikt: het kleine bitje en de riem over het voorhoofd gaan tussen de oren over in een opzetteugel die vast zit aan de schoft. Als het paard zijn hoofd te laag buigt, krijgt hij dus automatisch een ruk aan zijn gehemelte via het kleine bitje.

In de drafsport gebruiken ze hiervoor trouwens als eufemisme dat je met deze hulpteugel+bit je paard de kans geeft om erin te 'leunen' als hij moe wordt tijdens de race...
Feit is dat als het paard moe wordt in zijn halsspieren en zijn hals wil strekken/laten zakken, hij door een scherp metalen bitje over zijn tandvlees in de lucht gehouden wordt. Zo combineer je spierpijn plus mondpijn, en de reden is dat als een draver zijn neus te laag houdt hij geen ruimte meer heeft om met de voorbenen grote (dus snelle) drafpassen te maken. Deze hulpteugel /bit-combi valt dus minder onder alles voor de het paard zoals ze het willen verkopen, maar vooral onder alles voor de sport...

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:29

Dit is inderdaad een hoofdstel die gebruikt word bij drafsport

Gishi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:29

Afbeelding

Afbeelding

Kijk hier twee voorbeelden toen ik een keer mee was op koers. De onderste zat niet helemaal goed trouwens, de riempjes moesten nog vast

Sabinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:30

Nooit gezien, ziet er ook niet echt heel vriendelijk uit..
Maar dat kan ook aan mij liggen :P
Laatst bijgewerkt door Sabinaxx op 11-10-15 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 17:30

Bedankt voor de reacties! Weer wat geleerd :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:35

Het is inderdaad een opzet :) Maar het paard krijgt geen 'ruk' in de mond, ze leunen erop, ze gaan er niet ineens vol inhangen. Er zijn verschillende variaties, deze is met bitje, maar je hebt ze ook met een leren riem onder de kin door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:28

Ze leren er voorzichtig op te leunen omdat ze zich eerst een paar keer per ongeluk een ruk hebben gegeven. :) Daardoor ontdekken ze dat ze niet verder kunnen en dat het pijn doet als ze dat wel proberen, dus op het moment dat ze spierpijn krijgen of meer ruimte willen zullen ze er zo voorzichtig mogelijk tegenin duwen; zo veel mogelijk om de hals te ontlasten en zo min mogelijk om het tandvlees te ontlasten.
Als ze de variant met een bredere riem onder de kaak hebben ipv zo'n scherp bitje dan doet het natuurlijk minder pijn en dan is deze hulpteugel gewoon een blokkade; of het paard nou wil of niet, verder omlaag kan niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:14

Wat jij zegt is gewoon niet waar, ik ben altijd eerlijk over mijn sport en ben niet te beroerd om de mindere kanten te bespreken maar uit jouw post blijkt gewoon dat je echt geen idee heb van hoe het werkt :+

Vooral dat stuk over dat ze geen drafpassen kunnen maken met hun neus laag is gewoon bijna hilarisch :o .

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:17

ruitje schreef:
Wat jij zegt is gewoon niet waar, ik ben altijd eerlijk over mijn sport en ben niet te beroerd om de mindere kanten te bespreken maar uit jouw post blijkt gewoon dat je echt geen idee heb van hoe het werkt :+

Vooral dat stuk over dat ze geen drafpassen kunnen maken met hun neus laag is gewoon bijna hilarisch :o .

Dat kan de mijne ook niet Cathy.. Hij kan alleen maar met zn kop in de lucht lopen.

:').

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:25

Even ter illustratie: Een draver in training zonder check, die kan best grote passen maken met zijn hoofd laag dacht ik zo :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:32

Okee. Leuk. Maar toch....als je even goed nadenkt: je reinste dierenmishandeling.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:33

xyzutu2 schreef:
Ze leren er voorzichtig op te leunen omdat ze zich eerst een paar keer per ongeluk een ruk hebben gegeven. :) Daardoor ontdekken ze dat ze niet verder kunnen en dat het pijn doet als ze dat wel proberen, dus op het moment dat ze spierpijn krijgen of meer ruimte willen zullen ze er zo voorzichtig mogelijk tegenin duwen; zo veel mogelijk om de hals te ontlasten en zo min mogelijk om het tandvlees te ontlasten.
Als ze de variant met een bredere riem onder de kaak hebben ipv zo'n scherp bitje dan doet het natuurlijk minder pijn en dan is deze hulpteugel gewoon een blokkade; of het paard nou wil of niet, verder omlaag kan niet.

Zo jammer zulke mensen als jij... Zonder enige vorm van kennis een sport in kwaad daglicht stellen.

Wordt nu wel nieuwsgierig waar jij deze 'kennis' verworven hebt xyzutut2...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:37

Jetta schreef:
Okee. Leuk. Maar toch....als je even goed nadenkt: je reinste dierenmishandeling.

Waarom? Omdat ze in een houding "worden getrokken?"
Ik heb door verschillende mensen hier op okt (o.a. Wendybz en Ruitje) meer informatie gekregen over Draversen de koersen, zelf nooit gedaan helaas, maar wel gezien hoe het in zn werking gaat.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:40

Mooi dat je het ook gezien hebt. Het is nl pijnlijk voor het paard. Ja. Dan laat ie het wel om zijn hoofdhalshouding zelf te bepalen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:41

Mag ik vragen waar je dat op baseert?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:42

wow die gaan hard in dat filmpje

maar voor zo'n hoofdstel is wel wat voor te zeggen inderdaad de optie dat de pony met een ruitertje niet zijn hoofd zodanig naar beneden kan brengen om bv gras te gaan eten of te gaan bokken, of het ruitertje zodanig in onbalans te brengen dat het er af valt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:45

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat de reden precies is?

Mij is bij een koers ooit verteld dat t is om te zorgen dat de luchtpijp goed "open" blijft, omdat ze niet in kunnen knikken met t hoofd. Net zoals met een "buis" onder de keel/kaak.

Is dat ook zo?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:53

Jr ziet aan het filmpje dat het paard t echt mooi vind.
Hij gaat volle snelheid lijkt het en wil nog wel meer geven.
Je zit de menner niets doen.
Daarnaast heeft t paard géén neusriem en kan ter alle tijden zijn mond open doen bij ongemak. Zouden ze in de dressuur ook moeten doen.

Die hulpteugel is niet onvriendelijk.
Het zorgt er tevens voor dat hij zn hoofd niet kan oprollen en zijn eigen luchtpijp dicht knijpt.

Die beestjes zijn geboren voor t lopen. En soms is tegenhouden de enige optie van bescherming.

We hebben op stal een draver uit duitsland. Ondanks dat dit dier n oog mist is ze top van karakter.
En met haar twintig plus draaft ze zelf nog heerlijk uit op het land.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:25

Jetta schreef:
Mooi dat je het ook gezien hebt. Het is nl pijnlijk voor het paard. Ja. Dan laat ie het wel om zijn hoofdhalshouding zelf te bepalen.

Als voor jou iets dierenmishandeling is als een paard iets niet zelf kan beslissen: Dan is dit dierenmishandeling ja. Ik maak dingen niet mooier dan dat het is, wij doen een paard een check op omdat dat veiliger en comfortabeler is voor een paard tijdens topsport. Maar dat paard kiest er niet voor om die topsport te doen.

Net zo min als hij er voor kiest om ook maar iets met mensen te maken hebben.

In mijn profiel staat meer uitleg en filmpjes over het check, mocht iemand dat boeien :) .

Kortgezegd: Een paard wat moe word gaat steun zoeken op je handen, met een check kan hij dus steun zoeken bij zichzelf. Een check maak je zo op lengte dat hij er in kan 'hangen' als dit noodzakelijk is. Niet voor alle paarden is dit noodzakelijk, er lopen er zat zonder check. Je gebruikt dit alleen in de koers ( 3 minuten, tenzij je 'm eerder opzet dan 10 min) .
Het voorkomt ook het opkrullen van de luchtpijp als een paard te diep zakt. In de training train je juist laag zodat je een goede atleet houd.

Overigens: No offence, maar ik heb een rennend paard nog nooit aan de teugel zien lopen, wij vragen het hoofd niet extra hoog, we willen het op normale hoogte hebben, het is mij niet helemaal duidelijk waarom hele volksstammen tegen een paard in een natuurlijke houding laten lopen zijn :+ . Onze sport vraagt een natuurlijkere houding van een paard dan de gemiddelde recreatieruiter :')

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:27

maralyn schreef:
We hebben op stal een draver uit duitsland. Ondanks dat dit dier n oog mist is ze top van karakter.
En met haar twintig plus draaft ze zelf nog heerlijk uit op het land.

Dan hoop ik dat het dier toch wel zo'n hulpteugel omheeft in de wei, ze zou zichzelf anders nog doodlopen of opkrullen en zelfs de luchtpijp dichtknijpen :D