Bulten bij ruggegraat door zadel... Herkenbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Crosskip

Bulten bij ruggegraat door zadel... Herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 17:48

Hoi,

Wie (her)kent dit?
Merrie (14 jaar) heeft dit zadel nu 2 jaar. 2e hands gekocht bij goed bekend staande zadelpasser, paard heeft er altijd fijn onder gelopen. Vorig jaar laten controleren, lag nog prima. Nu zonder hele duidelijke aanleiding bulten bij de ruggegraat na het rijden. Alleen met het dressuurzadel, met springzadel geen probleem.
Met/zonder bontje/prolite maakt geen verschil, ook geen nieuw dekje of ander wasmiddel.

Paard is recent behandeld door fysio, had wel een APK-tje nodig. Met name diagonaal linksachter rechtsvoor is aangepakt. 2 weken later begon ze wat te protesteren met het dressuurzadel, enige tijd later ook de bulten. Wat gewisseld met bontje/prolite/niets eronder.. met springzadel geen probleem, dus zadelpasser erbij. Zadel is nu opgevuld vandaag gereden... en paard loopt weer heerlijk, maar toch die bulten.. ;-(

Uiteraard heb ik deze foto ook naar de zadelpasser gestuurd en we gaan uiteraard kijken hoe we dit opgelost krijgen. Maar wie weet (her)kent iemand dit of weet waar het vandaan kan komen?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Crosskip op 09-10-15 18:00, in het totaal 2 keer bewerkt

F_T

Re: Bulten bij ruggegraat door zadel... Herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:50

Dat lijken mij toch echt standaardvoorbeelden van drukkingen.

Zadel past niet, ligt op verkeerde plek, boom gebroken, kan allemaal.

Ermee doorrijden zou ik zeker niet doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:19

Laat het een maand rusten (drukplekken genezen langzaam, dus NIET rijden, ook niet met een ander zadel) en probeer het dan weer. Komt het dan terug, dan een andere zadelmaker laten kijken. Zo niet, dan was het nog een uitwerking van de drukking daarvoor.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 18:34

Aanvulling, bulten zijn na een uurtje (max.) weer verdwenen. Paard reageert ook niet echt als je er op drukt, dus lijkt niet gevoelig. Nogmaals met ander zadel gebeurd er niets... (heb dus ook een aantal weken niet gereden met dressuurzadel). Begrijp me niet verkeerd... als rust de oplossing is, dan wordt dat gedaan, maar het lijkt iedere x een zeer acute uiting te zijn welke ook weer snel verdwijnt. 'k zit al geruime tijd in de (eigen) paarden maar dit heb ik nog niet eerder bij de hand gehad... Wel eiwitbulten in het zadelgebied enz. maar geen bulten die weer zo snel verdwijnen.. er moet dus een trigger zitten.. tenminste dat is hoe ik er nu tegenaan kijk.

Edit: Reactie van de zadelpasser Vreemd, dit zadel geeft juist heel veel ruggegraatvrijheid (Barnsby).
Hij komt volgende week nog weer even kijken..

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:27

Zadel past dan toch niet goed. Als je met je springzadel nergens last van hebt en met je dressuurzadel wel, ligt het toch echt aan je dressuurzadel.
Niet mee doorrijden dus. Paards lichaam geeft aan dat het niet past, hoe duidelijk kan het zijn :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:01

Ik kan de foto's niet zien doordat mijn computer raar doet, dus ik zie niet waar de plekken precies zitten. Maar kan het niet zijn dat het zadel schuift naar de zijkanten, en daarom bulten veroorzaakt bij de ruggegraat?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:16

Mijn paard heeft dit ook 2x gehad. Inderdaad ook binnen 1-2uurtjes de bult weer weg. Dacht eerst aan een steek van een vlieg (rijd bijna alleen in het bos), maar de keer erop vond ik dat té toevallig worden.

Ben er achter gekomen dat het bij mijn paard ontstaat als het dekje niet goed in de kamer wordt getrokken. Deze trekt/drukt dan te hard blijkbaar, en dan ontstaat deze plek. Heb iom de zadelmaker ook een Kingsley pad onder het zadel gedaan, en nu helemaal geen last meer gelukkig.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 20:35

Heb zondag nog een keer met het dressuurzadel gereden zonder dekje, dus kaal. Na een kwartiertje (stap/draf) even gekeken omdat ik benieuwd was... en ja hoor! Bultje 1 zat er al. Door de afdruk van het zadel kon je zien dat het net naast het zadelkussen verscheen. Dus zadel eraf en gelongeerd. Maandag met een zadel van de stal eigenaresse gereden (kon net met ruimte bij de schoft, dus geen ideaal zadel) en geen bulten... Zadelpasser is donderdag geweest en nog een keer alles na gekeken, maar geen oorzaak te vinden. Alle mogelijkheden en scenario's doorgelopen ook nog met verschillende stalgenoten (die ook wel heel wat jaren meelopen in de sport) maar geen oplossing / oorzaak te achterhalen. Ben nu dus in het bezit van een nieuw zadel waar ze geen plekken van krijgt. Inmiddels 2 x gereden en alles lijkt prima! Blijkt wel weer dat ik geen doorsnee paard heb.. ;-)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:54

Bijzonder, mijn paard had dit laatst ook ineens met haar zadel. Toen opgevuld en was het weer weg.
Vorige week weer zadelmaker erbij omdat ik ook weer zo'n vochtbultje had, bij mijn merrie kon ik t bultje gewoon wegmasseren, paard liep gewoon goed en ontspannen nagevelijk.
Ze is langs geweest, alles opgemeten en aangepast en zadel ligt perfect.
Advies was met gelpad eronder, leek goed te gaan, dag erna helemaal drama met dat gelpad.
Een andere singel geleend op stal, en ja hoor, nergens geen reactie.
Nu heb ik 5x met deze andere singel (FRA Supersingel) gereden en na het rijden nergens geen problemen meer.

Mijn andere singel trok mn zadel dus naar voren waardoor er wrijving kwam en daardoor wss dus t vochtbultje.

Nu met deze singel ligt mn zadel beter en steviger, schuift niet meer naar voren :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:57

Mischien is de vulling niet goed meer (hard geworden).

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 09:36

Vulling was nog prima. Zadelmaker heeft na het ontstaan van het probleem zadel opgevuld (omdat we dachten dat het daar aan zou liggen) en uiteraard de rest van de vulling gecheckt. Er is geen bobbeltje of oneffenheid of wat dan ook te vinden aan het zadel... dat maakt het ook zo vreemd!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:39

Dit zijn doodgewone drukplekken.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:40

Misschien kan de vulling ook verschoven en dat het zadel daar dan drukt? Waar normaal de kussens de rug moeten beschermen?

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 15:54

Dat zijn nog die bulten van het zadel toen hij nog niet goed lag, ik denk dat het beste is om even te wachten en kijken of de bulten dan wel weg gaan

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 17:23

@Mystic bulten verdwenen iedere keer na een uurtje... (gelukkig!) Met een ander zadel kreeg ze de bulten dan ook niet... alleen met het ene zadel wat ze al 2 jaar had en om onverklaarbare redenen kreeg ze daar dus ineens bulten van. Met geen enkel ander zadel... Dus nu het zadel ingeruild op een nieuwe Kentaur en ze loopt weer lekker te swingen zonder bulten!

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:07

Crosskip schreef:
@Mystic bulten verdwenen iedere keer na een uurtje... (gelukkig!) Met een ander zadel kreeg ze de bulten dan ook niet... alleen met het ene zadel wat ze al 2 jaar had en om onverklaarbare redenen kreeg ze daar dus ineens bulten van. Met geen enkel ander zadel... Dus nu het zadel ingeruild op een nieuwe Kentaur en ze loopt weer lekker te swingen zonder bulten!

Oh dat is dan wel vreemd. Gelukkig is het nu opgelost met een nieuw zadel :)

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:16

Dit laat me denken aan vocht in het lichaam wat door jouw zadel naar de plek(bult) wordt geduwt en dus er een ophoping krijgt en met een zadel waar minder ruimte bij de schoft is het vocht er gewoon blijft zitten waar het zat omdat het nergens anders heen kan.... Snapt iemand dit? Ik heb geen idee maar dit was wat ik denk heb het ook nooit meegemaakt o.i.d.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:32

Ja ik snap het.

Je bedoelt dat de eigenlijke gevoelige plek, waar het vocht eigenlijk vandaan komt, elders zit.
Maar dat daar geen plek genoeg is, zodat de vochtophoping ergens komt waar wel ruimte is, in dit geval bij de schoft.

Theoretisch kan dat, mijn paard heeft op zijn been een vochtbult die een centimeter of 3 boven de echte blessureplek zit. (dmv scans etc zichtbaar gemaakt, dus absoluut zeker) op de eigenlijke blessureplek is geen plaats voor vocht, zit heel strak in de kapsels en banden.

Bij een zadel lijkt me dat minder waarschijnlijk, omdat ik denk dat de vochtbult dan na het rijden (als het zadel weg is) toch op de eigenlijke plek zou moeten kunnen ontstaan.

Maar ik vind de theorie op zich interessant.

Gelukkig blijkt het probleem inmiddels opgelost, door een ander zadel te gebruiken.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 11:41

Hmm... snap wel wat je bedoeld denk ik. Zeker een interessante gedachte! Het zou betekenen dat het zadel/rijden/beweging dus een vochtproductie oproept in haar rug.. In ieder geval een niet prettig functioneren van haar rug/rugspieren. Hopelijk geeft paardlief het aan als iets niet prettig zit (en ik denk dat ze dat zeker wel doet, gelukkig). En daarbij ligt haar rug de komende tijd zeker onder mijn vergrootglas na deze grapjes met die bulten en is ook fysio heel benieuwd hoe het gaat! Dus we houden het zeker in de gaten.. ;-)