[WN] Zadelpasser gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterVH72

Zadelpasser gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 07:17

Onlangs is mijn dochter haar paard door een osteopaat behandeld en die zei dat het westernzadel te lang is voor de rug van haar paard. Het zadel is nochtans maar 60cm lang en het paard is een Appaloosa van 1,58m stokmaat. De achterkant van het zadel komt idd enkele cm voorbij de lijn van de laatste rib en het is een reiningzadel, dus alle gewicht van de ruiter zit achteraan het zadel.

Nu ben ik dus op zoek naar een goeie zadelpasser van westernzadels die tot in Belgisch Limburg zou willen komen.
Graag iemand die al of niet kan bevestigen of dat zadel effectief te lang is en indien zo ons kan helpen met het kiezen van een ander zadel.

troi

Re: Zadelpasser gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:01

Te lang is nog wel te beoordelen op een foto (paard vierkant laten staan en recht van opzij fotograferen), de rest van het wel of niet passen natuurlijk niet. Als je hier een foto plaatst zijn er vast mensen die willen meekijken.
Desondanks is een zadelpasser laten komen natuurlijk altijd goed. Houd er wel rekening mee dat de meeste zadelpassers ook zadelverkopers zijn en dat ze graag een zadel verkopen.

DubbelFun

Re: Zadelpasser gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 12:10

Ik denk dat 90% van de westernzadel voorbij de 18e rib komen.
Bij een goed passend boomzadel ligt het grootste gewicht in het midden van de bars. Het is dus zaak om een goed passend zadel te vinden niet alleen voor het paard, maar zeker ook voor de ruiter.
16" wordt hier veelal gezien als de standaard zitmaat, terwijl een hoop ruiters echt een maatje kleiner kunnen hebben. Een te kleine ruiter in een te groot zadel wordt dus idd achterin het zadel gezet. Dit geeft niet alleen voor het paard ongemak, maar ook voor de ruiter.