Zadel op maat laten maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MxW

Zadel op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:55

Hoihoi

Mijn verzorgpaard heeft een prachtig zeer goed onderhouden kieffer zadel, al sinds hij een jaar of 4 is. Hij is inmiddels 17 geworden, en heeft in de tussentijd 8 jaar stil gestaan. Zoals je al kan verwachten, het zadel past niet meer. Meneer is wat kilo's aangekomen en wat bespiering armer waardoor het zadel nu te smal is.

Ik wou graag weten of jullie mij misschien een prijsindicatie kunnen geven van wat het kost om dit zadel weer passend te maken? De eigenaresse wil een nieuw zadel kopen, maar die zou dan pas in december komen. Twee maanden zonder zadel rijden ben ik eigenlijk niet zo heel blij mee, dus nu overweeg ik om het zelf te betalen.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Capriootje

Re: Zadel op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:57

Afhankelijk van of het mogelijk is om het zadel aan te passen, kost een consult met aanpassingen vaak rond de 75 á 100 euro. Verschilt per zadelmaker natuurlijk

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:40

Is het niet mogelijk om dan tijdelijk een bontje onder het zadel te leggen? En zo de tijd te overbruggen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:14

Een consult kost vaak 40-80 euro, inclusief opvullen. Maar dan moet het wel op te vullen zijn. Dat is door ons niet te bepalen, daar kom je pas achter tijdens het bezoek van de zadelmaker. Aangezien het vroeger wel gepast heeft zou ik die investering wel doen. Met een beetje geluk is het zadel alsnog passend te maken (bijvoorbeeld door de boom aan te passen in de breedte en daarbij de juiste opvulling). Kost nu wat, maar kan zomaar een nieuw zadel schelen.

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 23:20

Mijati schreef:
Is het niet mogelijk om dan tijdelijk een bontje onder het zadel te leggen? En zo de tijd te overbruggen.

Ts geeft aan dat het zadel nu te smal is. Dus ee
bontje lijkt mij geen optie.
Maakt het zadel nog smaller.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 06:07

Kieffer heeft een aanpasbare boom, je hebt hier wel een zadelpasser/maker voor nodig die de juiste apparatuur heeft, maar die kan de boom dan wle breder maker dmv infrarood pers.
Als het zadel verder wel de goede pasvorm heeft voor het paard en het niet maten breder hoeft is er een goede kans dat verbreden een goede optie is.
kussen opnieuw of bijvullen zal ook wel nodig zijn uiteindelijk. Maar er is met kieffer relatief veel mogelijk

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 14:45

Ohh okee dan ga ik dat eens voorstellen. Het is nog zo'n mooi zadel, ik vind het gewoon zonde dat ze hem weg gaat doen.

Het zadel is indd te smal, hij wordt nu opgedrukt waardoor hij gaat klapperen. Ik ga iig voorstellen om een zadelmaker er nog eens te laten kijken, bedankt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:34

Met maten breder bedoelde ik trouwens meerdere maten, vaak kun je een boom een maat of twee breder of smaller maken zonder dat de kussens gruwelijk aangepast moeten worden... bij heel flink verbreden kan dat wel het geval zijn.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:49

even een (kleine verder gedachte en sorry is niet de antwoord op je vraag)

wat als de pony straks weer op normaal gewicht is? (dit kan vaak best snel gaan) als je het zadel dan breder laat maken past het na wat kilo's er af vaak ook niet meer...

wat word er dan gedaan :x

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 23:01

Een boom als kieffer kun je dan weer gewoon laten versmallen.
Op zoch geen probleem.
Maar bij net niet smal genoeg zou je het ook tijdelijk kunnen oolossen met een bontje

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 23:30

dat snap ik enkel is het best zonde van je geld. kan je beste opzoek naar tweedehands zadeltje tijdelijk is de pony op oud gewicht zadel weer te koop zetten of denk ik nu verkeerd xd... bovendien lijkt het mij zo een zadel te verbreden en dan te versmallen ook niet erg goed en persoonlijk lost een bondje ook niet alles op. al denkt men dat wel vaak.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 05:59

Een zadel wat puur iets te wijd is , dat kun je ook prima met een bontje regelen, een zadel wat kwa vorm verkeerd is , is ook met bontje verkeerd.
(Let wel, iets! Veel te wijd ga je idd ook niet met een bontje oplossen)
Maar informeren is altijd een goed idee, dam weet je of en wat de mogelijkheden
Maar op zich kun je best wat heen en weer verstellen zonder issues, bij dit type bomen dan he.
Een normale boom word dat al een stuk kritischer bij.

Maar kieffer is 2dehands idd ook erg prima te voindem voor beschaafde prijzen, als het huidige zadel echt goed ligt en je wil het niet berstellen , zou je nog op zoek kunnen naar zo een zelfde zadel en dat breder aan laten passen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:48

Is het paard moddervet, of gewoon wat dikker geworden? Want als het dier niet moddervet is, klopt dit mijn inziens niet:
xMaxxiee schreef:
Meneer is wat kilo's aangekomen en wat bespiering armer waardoor het zadel nu te smal is.

Als het zadel met minder bespiering te smal is, is het met bespiering echt veeeeel te smal. Met minder bespiering zou het zadel nu te wijd moeten zijn, tenzij het paard echt moddervet is.

Wat wel kan is dat een ouder paard wat van conformatie verandert, en dat kan ook door cushing (PPID) komen. Afname spiermassa en vetopslag horen daar ook bij. Ongeveer 30% van de paarden boven de 15 jaar heeft PPID. Mijn advies is het paard eerst op PPID te laten testen. Bloedonderzoek is nog tot eind deze maand gratis.

En dan verder kijken naar het zadel.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:52

xMaxxiee schreef:
Ohh okee dan ga ik dat eens voorstellen. Het is nog zo'n mooi zadel, ik vind het gewoon zonde dat ze hem weg gaat doen.

Het zadel is indd te smal, hij wordt nu opgedrukt waardoor hij gaat klapperen. Ik ga iig voorstellen om een zadelmaker er nog eens te laten kijken, bedankt!

Sommige kieffers kunnen inderdaad versteld worden. Maar als alleen de boom te smal zou zijn dan zou het zadel niet moeten klapperen. Dat zie je juist bij een te brede boom maat of een boom die te rond is. Te smalle zadels leunen op de achterkant en klapperen niet, dan is er vaak nog wat meer aan de hand.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 15:48

Het paard is moddervet. :+ Hij staat nu al 8 jaar lang, van 7.00 tot 23.00 in een weiland van 50 hectare. Met een aanleg voor dikheid kun je je vast wel indenken Hoe hij eruit ziet, is niet tegenop te longeren. Plus dst het zadel is van toen hij zo'n 6 jaar oud was, hij is inmiddels 17.

De spierafname komt dus niet door cushing, hier us hij volgensmij pas op getest. Spierafname komt puur door niks doen en lekker vol vreten.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:01

Heb zelf ook een kiefer die nu bij de zadelmaker ligt.
Deze wordt ook breder gemaakt voor mijn haflinger.

van den Bosch is een hele goeie.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:13

Waarschijnlijk gaan we John Kool laten komen, hoop dat hij snel tijd heeft :D