Vandaag voor het eerst bitloos gereden met mijn merrie. Buiten mijn verwachting om, deed ze het er echt fantastisch op! Wij lopen al langere tijd er tegen aan om haar nageeflijk te rijden. Zo hebben we een moment dat het wel lukt, en zo lukt het weer een paar maanden niet. We hebben verschillende instructeurs versleten die ons niet verder konden helpen. Vandaag lijken we dan eindelijk de oplossing gevonden te hebben. Nog even afkloppen.
Ik mag een weekje het bitloze hoofdstel van een stalgenoot lenen, en wil daarna als het een succes blijft, er zelf een aanschaffen. Die van de stalgenoot is ook veel te groot. Alleen heb ik er echt geen verstand van. Het hoofdstel waar we nu mee rijden is er een van fra met keel en neusriem en aan beide kanten van de neusriem een ring met de teugels er aan. Ik weet ook dat er kaak gekruiste zijn.
Maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen? En welke kan ik het beste kopen? Ik wil het ook sportgericht gebruiken op wedstrijden met in ieder geval dressuur. Voor springen hou ik voorlopig wel een bit ivm met enthousiasme richting de sprong.
Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken.
jetm
Geplaatst: 06-10-15 08:45
Op http://www.bitloos.nl kun je een hoop informatie vinden over verschillende bitloze optomingen. Ook een pagina over wat er op wedstrijden wel en niet is toegestaan. Veel leesplezier
FjeLOVER
Geplaatst: 06-10-15 08:54
Hoi, Ben zelf laatst ook bitloos gestart (pas 1x mee gereden). Ik heb een jonge pony. Daarvoor heb ik een kingekruist hoofdstel. Ligt er denk ik ook aan hoe intensief je traint. Ik heb mijn hoofdstel van F.R.A, met het Snel Release Systeem.